تولید دی اکسیدکربن توسط مایکروویو

به گزارش تاسیسات نیوز، طبق تحقیقات جدید دانشگاه منچستر ، استفاده از دستگاه های مایکروویو به تنهایی در اروپا به اندازه هفت ملیون خودرو، تولید کربن دی اکسید می کنند.


تحقیقات اخیر در دانشگاه منچستربرای نخستین بار از تاثیر دستگاه های مایکروویو ، در چرخه کامل آنها ،یعنی از بدو تولید تا زمان مرگشان ، بر روی محیط زیست پرده برداشت .

 

یافته های این تحقیق به شرح زیر است :


• دستگاه های مایکروویو به طور میانگین سالانه 7.7 میلیون تن دی اکسید کربن تولید می کنند و این معادل میزان آلایندگی 6.8 ملیون خودروست .


• مصرف انرژی الکتریکی در دستگاه های ماکروویو سالیانه میزان 9.4 ترا وات تخمین زده شده که با تولید انرژی در سه نیروگاه برق گاز شهری برابری می نماید .


• تلاش ها برای کاهش مصرف انرژی می بایست تمرکز بیشتری را بر تولید کنندگان لوازم خانگی در زمینه اصلاح و کاهش مصرف معطوف نمایند .


در اتحادیه اروپا دستگاه های مایکروویو بیشترین فروش را میان لوازم گرمایشی و پخت و پز دارا هستند ، رقمی که پیش بینی می شود تا سال 2020 به حدود 135 میلیون دستگاه نیز برسد . با این وجود ، تاثیر استفاده از این دستگاه بر محیط زیست تا امروز نا شناخته بود .


عملکرد این تحقیق بر پایه سیکل عمر دستگاه می باشد ، که از بدو تولید دستگاه تا مدیریت ضایعات آن تا زمان مرگ را دربر می گیرد.جمعاً این تیم تحقیقاتی 12 عامل محیطی متفاوت را از جمله تغییرات آب و هوایی ، تخلیه منابع طبیعی و سموم اکولوژیکی معرفی کردند .


آنها دریافتند که به طور مثال دستگاه های مایکروویو که در تمام کشورهای اتحادیه اروپا استفاده می گردند ، سالیانه میزان 7.7 میلیون تن دی اکسید کربن تولید می کنند .این میزان برابر با آلایندگی 6.8 میلیون ماشین درطول یک سال است.


تحقیقات نشان می دهد یکی از علل اصلی آلودگی های محیط زیست مواد اولیه تولید لوازم خانگی مایکروویو، فرایند تولید آن و نیز دفع زباله های باقی مانده از دستگاه خراب شده می باشد . به طور مثال فرایند تولید به تنهایی عامل تخلیه بیش از 20% از منابع طبیعی و تغییرات آب و هوایی است.


با این حال میزان انرژی الکتریکی مصرفی توسط مایکروویو ها بیشترین تاثیر را بر محیط زیست دارد.با در نظر گرفتن چرخه کامل عمر ، از تولید سوخت تا مولد الکتریسیته ، در کل ، دستگاه های مایکروویو تنها در اتحادیه اروپا به میزان 9.4 تراوات در ساعت در طول سال برق مصرف می کنند .


این میزان با تولید انرژی سه نیروگاه بزرگ تولید برق از گاز شهری برابری می نماید .


تحقیقات نشان می دهد ، به طور میانگین یک ماکروویو در طول عمر 8 ساله ی خود میزان 573 کیلووات در ساعت برق مصرف می کند .


این میزان انرژی ، با انرژی مورد نیاز برای روشن نگه داش یک لامپ ال ای دی 7 وات به مدت 9 سال پیاپی برابر است . و این در حالی است که دستگاه های میکروویو بیش از 90% مدت عمر خود را به حالت آماده باش و غیر فعال سپری می کنند .

 

اتلاف ، دیگر مشکل بزرگ است .بر پایه خط تولید ارزان قیمت و ساده آنها ، تولید کنندگان لوازم خانگی بیش از پیش به دور انداختن قطعات الکتریکی و الکترونیکی ادامه می دهند که شامل تولیدات ماکروویو نیز می باشد.


تنها در اتحادیه اروپا و در سال 2005 ،به تنهایی 184000 تن قطعات الکتریکی از باقی مانده مایکروویو ها استخراج شد ، براورد شده تا سال 2025 این رقم به 195000 تن برسد و 16 میلیون دستگاه به ضایعات بپیوندد .


دکتر الهاندرو گالگو اشمیت ، از دانشگاه علوم آنالیز و مهندسی شیمی اینگونه توضیح می دهد : پیشرفت سریع تکنولوژی و افت قیمت ها در اروپا منجر به بالارفتن میزان خرید لوازم الکتریکی و لوازم خانگی شده است .


مشتریان امروزه ، برای خرید لوازمی به روز تر و زیبا تر به تعویض لوازم خانگی خود، آن هم پیش از اتمام عمرشان روی آورده اند . و نتیجتاً قطعات الکتریکی دورریز ، مانند قطعات داخل مایکروویو ، به یکی از سریع ترین انواع زباله ها، از نظر رشد، تبدیل شده است .


از دیگر معضلات این صنعت می توان به کوتاه شدن عمر نسبی دستگاه ها اشاره نمود .در حال حاظر عمر لوازم خانگی به طور میانگین با 7 سال کاهش نسبت به دهه 90 میلادی از حدود 10-15 سال به 6 تا 8 سال کاهش یافته است .


دگتر گالگو اشمیت اضافه نمود :با در نظر گرفتن درصد بالای خرید ماکروویو نسبت به دیگر محصولات پخت و پز در اروپا ، باید هر روزه بررسی و دقت بر تاثیرات این تکنولوژی بر محیط زیست مهم تر از روز قبل باشد .


این تحقیقات همچنان نشان می دهد تمهیدات در حال اجرا برای کاهش صدمات وارده بر محیط زیست کافی نبوده ، لازم است متعادل سازی مخصوصی در تولید و طراحی دستگاه های میکروویو انجام شود تا منابع کمتری برای تولید آن مصرف شده و آلایندگی آن پس از پایان عمر دستگاه حداقل گردد.







انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;