توربین ها در راه برزیل

به گزارش تاسیسات نیوز به نقل از خبرگزاری تسنیم، بعد از مذاکرات انجام شده بین دو کشور ایران و برزیل، اکنون توربین های گازی ایران به سمت برزیل می روند.


حميد چيت‌چيان در ديدار با وزير توسعه، صنعت و تجارت خارجي برزيل که در ساختمان ستادي وزارت نيرو برگزار شد، با بيان اين مطلب افزود: دو کشور مي‌توانند ضمن ارسال فهرست کاملي از طرح‌هاي قابل مشارکت، زمينه‌هاي مختلف همکاري را بررسي کنند.

 

وي با بيان اينکه ارتباط با برزيل به عنوان کشوري اثرگذار در منطقه آمريکاي لاتين براي ما حائز اهميت است، افزود: اميدوارم اين ديدار آغازي براي همکاري بيشتر بين دو کشور بخصوص در زمينه آب و برق باشد.

 

وزير نيرو با اشاره به 74 هزار مگاوات ظرفيت نصب شده برق ايران گفت: از اين ميزان 12 هزار مگاوات به نيروگاه‌هاي برق‌آبي، هزار مگاوات به نيروگاه اتمي و 61 هزار مگاوات به نيروگاه‌هاي حرارتي اختصاص دارد.

 

وي با بيان اينکه براي توسعه صنعت برق پيش‌بيني مي‌شود در 10 سال آينده حدود 47 تا 50 هزار مگاوات ظرفيت نيروگاه‌هاي کشور افزايش يابد، افزود: بخشي از اين افزايش مربوط به نيروگاه‌هاي برق‌آبي، بخشي مربوط به نيروگاه‌هاي سيکل ترکيبي و حدود 5 هزار مگاوات هم مربوط به نيروگاه‌هاي بادي و خورشيدي خواهد بود.

 

چيت‌چيان با بيان اينکه در کنار افزايش توليد برق، گسترش و نوسازي شبکه‌هاي انتقال و توزيع نيرو را نيز در دستور کار داريم، اضافه کرد: هوشمندسازي شبکه‌هاي برق کشور نيز از ديگر برنامه‌هاي وزارت نيرو است.

 

وي با بيان اين مطلب که دو کشور جمهوري اسلامي و برزيل داراي ظرفيت‌هايي هستند که مي‌توانند مکمل يکديگر باشند، افزود: جمهوري اسلامي ايران جزو 6 کشور دنيا است که امکان توليد توربين‌هاي گازي بزرگ را داراست و در صورت تمايل مي‌تواند نياز برزيل در اين زمينه را مرتفع کند.

 

وزير نيرو همچنين با اشاره به همکاري شرکت‌هاي برزيلي در باره پروژه‌هاي برق‌آبي يادآور شد: شرکت‌هاي برزيلي در صورت تمايل مي‌توانند به روش فاينانس يا روش (BOT) درساخت نيروگاه‌هاي برق‌آبي مشارکت داشته باشند و يا در احداث خطوط و شبکه‌هاي پر فشار 765 و 800 کيلو ولت با جمهوري اسلامي همکاري کنند.

 

وي با اشاره به چالش‌هاي بخش آب در ايران گفت: کشور ما پنجمين کشور بزرگ جهان است که نيازمند کشاورزي آبي با شبکه‌هاي آبياري و زهکشي وسيع است و با توجه به بارش 200 ميليمتري سالانه، مشکلاتي در اين زمينه ايجاد شده است.
وي افزود: فعاليت‌هاي زيادي در بخش سد سازي و احداث شبکه‌هاي آبياري و زهکشي و همچنين 120 پروژه بزرگ آب‌رساني به شهرها در دست اجراست.

 

چيت‌چيان با اشاره به اينکه 42 درصد جمعيت شهري تحت پوشش شبکه فاضلاب هستند و اين روند به‌سرعت ادامه دارد، افزود: شرکت‌هاي برزيلي در صورت تمايل مي‌توانند با سرمايه‌گذاري مستقيم يا فاينانس تجهيزات و امکانات با ما همکاري داشته باشند.

 

وي تاکيد کرد: به‌جز جمهوري اسلامي، کشورهاي ديگري نيز در منطقه هستند که به اين خدمات نياز دارند و شرکت‌هاي برزيلي با مشارکت شرکت‌هاي ايراني مي‌توانند به‌صورت مشترک در پروژه هاي برون مرزي همکاري کنند.

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;