توربین‌های بادی کوچک با تیغه‌های ابررسانا

ابداع تیغه‌های ابررسانا می‌تواند به ساخت توربین‌های بادی کوچک و کم‌هزینه اما با بازدهی بالاتر منجر شود.

به گزارش تاسیسات نیوز، ساخت توربین‌ها فرآیندی گران و پرهزینه است، چرا که برای ساخت هر یک توربین بادی، تقریبا یک تن از فلزات خاکی کمیاب نیاز است.

با این وجود، این فرآیند به زودی می‌تواند بسیار ارزان‌تر شود، چرا که پروژه “EcoSwing” که تحت حمایت اتحادیه اروپا است.

اخیرا یک توربین بادی در دانمارک را با تیغه ابررسانا ارتقا دادند که مقدار عناصر خاکی کمیاب مورد نیاز را به ۱ کیلوگرم کاهش داد.

این کار نه تنها هزینه را به شدت کاهش داد و از حدود ۵۰ دلار به ازای هر کیلوگرم به حدود ۱۹ دلار به ازای هر کیلوگرم رساند، بلکه همچنین وزن و اندازه توربین‌ها را کاهش می‌دهد.

“مارک هال” از دانشگاه توئنته(Twente) می‌گوید: توربین‌های جدید می‌توانند همان قدرتی را که توربین‌های رایج تولید می‌کنند را با حدود نیمی از وزن و حجم یک توربین معمولی تولید کنند.

این تیغه با استفاده از یک لایه ابررسانای سرامیکی با اکسید گادولینیم-باریم-مس ساخته شده است.

ضمن اینکه خنک کردن دستگاه نیز دیگر مسئله نیست. تیم پروژه EcoSwing از همان نوع خنک کننده‌ای استفاده کرد که به طور معمول در اسکنرهای MRI دیده می‌شود.

این فناوری هنوز در مرحله آزمایشی است. گام بعدی طراحی یک توربین است که از فناوری سبک‌تر و کوچک‌تر بهره‌مند باشد و به طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار گیرد.

استفاده از این توربین‌های جدید، هزینه‌های ساخت مزارع بادی را کاهش می‌دهد و کوچک‌تر بودن آنها می‌تواند از نمای زشت آنها بکاهد.

در نهایت اینکه این فناوری می‌تواند انرژی‌های تجدیدپذیر را بیش از پیش قابل دسترس کند.

منبع ایسنا
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;