توربینی به اندازه 12 سانتیمتر

به گزارش تاسیسات نیوز، تصور کوچولو شدن وسایل دور و بر ما کم کم از حالت رویایی به واقعیت رسیده و امروزه زیاد تعجب برانگیز نیست حالا نیروگاه جیبی هم عرضه شده است با توربین 12 سانتیمتری و ژنراتوری 5 واتی.

 

 

 

 

شاید شما با دیگر انواع ژنراتورهای برق آبیِ قابل حمل آشنا بوده باشید. هرچند HydroBee وسیله ای جمع و جور و کوچک بود اما Blue Freedom ادعا می کند کوچکترین دستگاه ساخته شده در انواع مشابه خود است. با وزن 57 گرم سبک تر از HydroBee است و بطور قابل توجهی کوچکتر از آن به نظر می رسد. با وزن نسبی کمتر و بدنه کم حجم، Blue Freedom را می توان در یک کوله پشتی به سادگی جا داد.

 

 

 

 

Blue Freedom ساخت آلمان بوده و مجموعه آن از یک میکرو توربین با قطر 12 سانتیمتر، ژنراتوری 5 واتی و یک باتری داخلی5,000 میلی آمپری لیتیم پلیمری تشکیل شده است. توربین در جریان آب قرار می گیرد و قسمت پایه و اصلی مجموعه خارج از آب قرار می گیرد تا شما بتوانید به طور مستقیم و به کمک پورت 2 آمپری یا 1 آمپری USB آن، گوشی، دستگاه پخش موسیقی MP3 و یا دیگر وسیله های خود را شارژ کنید. شما همچنین می توانید انرژی حاصل را در باتری داخلی دستگاه ذخیره کنید. با چراغ LED تعبیه شده در دستگاه در تاریکی هم می توانید از شارژر استفاده کنید.

 

 

 

 

برای استفاده از Blue Freedom لازم نیست که آن را در جهت خاصی نسبت به جریان آب قرار بدهیم چرا که “بلو” به گونه ای طراحی شده که به تناسب جریان آب موقعیت آن تغییر پیدا می کند تا حداکثر بازده عملکردی را داشته باشد. این مجموعه برای کار در دمای 5 تا 40 درجه سانتیگراد و ارتفاع کمتر از 5,000 متر طراحی شده است.

 

 

 

 

ایده ساخت یک سیستم قابل حمل و کوچک تولید انرژی برق آبی جذاب و جالب است و Blue Freedom یک مجموعه همه چیز تمام به نظر می رسد، اما شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که چرا انرژی برق – آبی؟ وقتی صفحات خورشیدی در انواع و اقسام متفاوت وجود دارند و خیلی ساده تر می توان از آن در هر نقطه ای، حتی در حال حرکت استفاده کرد، چرا از انرژی آب برای شارژ وسیله های خود استفاده کنیم؟ می توان گفت هنگام سفر در مناطق بکر و برون شهری، نور آفتاب بسیار در دسترس تر از آب جاری رودخانه ها و … است.

 

 

 

 

بر اساس تحقیقات دولت های آمریکا و کانادا که در واقع بزرگان جهان در عرصه تولید انرژی برق – آبی محسوب می شوند، انرژی برق – آبی پربازده ترین راه تولید انرژی الکتریسیته است چرا که تا 90 درصد از انرژی آب جاری را به االکتریسیته قابل استفاده تبدیل می کند. این رقم در مقایسه با رقم 15 درصدی بازده عملکردی صفحات خورشیدی بسیار جالب توجه بوده و محبوبیت استفاده از انرژی های برق – آبی را به خوبی توجیه می کند. کافی است شما هم یک بار شارژ با چنین وسایلی را تجربه کنید تا متوجه تفاوت ها و قابلیت های خارق العاده این انرژی بشوید.

 

 

 

 

هرچند ما از یک توربین آبی کوچک که قرار است روی موج های آب رودخانه بالا و پایین برود، انتظار نداریم مانند یک نیروگاه برق آبی در ابعاد واقعی کارآمد باشد، اما پیش بینی های “بلوفریدم” درباره بازده عملکردی دستگاهشان بسیار امیدوار کننده بوده است. این شرکت ادعا کرده است که مجموعه نیروگاه برق – آبی مینیاتوری آن ها می تواند باتری داخلی خود دستگاه را با فرض داشتن جریان آبی با سرعت 1.2 متر بر ثانیه، در 3 یا 4 ساعت بطور کامل شارژ کند.





بدین ترتیب می توان انتظار داشت که یک گوشی آیفون 6، با فرض داشتن همان جریان آب، طی 1 الی 2 ساعت شارژ شود.

 

 

 

“بلوفریدم” از نظر زمان شارژ، عملکرد بهتری در مقایسه با صفحات خورشیدی قابل حمل دارد. به عنوان مثال Powertraveller Solarmonkey Adventurer برای شارژ باتری لیتیم پلیمری خود با ظرفیت 2,500 میلی آمپر ساعت، به 8 تا 10 ساعت زمان نیاز داشت یا Solar Joos Orange با اینکه از نظر سرعت شارژ تجهیزات مانند Weird از محبوبیت زیادی برخوردار بود اما حدودا 12 ساعت طول می کشید تا باتری داخلی 5,400 میلی آمپر ساعتی آن به کمک نور خورشید شارژ شود.





اما در “بلوفریدم” تنها ظرف چند ساعت می توانید باتری داخلی آن را شارژ کنید و دیگر نیازی نیست که حدود نصفِ روز معطل شارژ باتری آن شوید. این موضوع مزیت فوق العاده ای نسبت به صفحات خورشیدی محسوب می شود.

 

 

 

 

البته شرکت سازنده این زمان شارژ را تنها بر اساس عملکرد نمونه اولیه ساخته شده گزارش کرده است. به همین خاطر هنوز نمی توان چندان روی آن حساب کرد. اما با فرض آنکه “بلوفریدم” به خوبی طراحی شده باشد، می توان گفت که سریع تر و کارآمدتر از دیگر دستگاه های قابل حمل، دستگاه های الکتریکی و دیجیتال شما را وقتی به شبکه برق شهری دسترسی نداشته باشید، شارژ می کند.

 

 

 

 

با “بلوفریدم” می توان حتی در شب، وقتی نور خورشیدی وجود ندارد، دستگاه ها را شارژ کرد. اما از سوی دیگر، در سفرهای درون شهری، بیابان ها یا مناطقی که آبی در آن ها بطور مداوم جریان ندارد، کارایی نخواهد داشت. مشکل این جاست که متاسفانه بسیاری از مناطق برای کار با آن مناسب نخواهند بود.





قسمت پایه دستگاه، دارای یک درگاه microUSB برای شارژ باتری داخلی آن است. بنابراین در مناطقی که دسترسی به آب جاری نداشته باشید می توانید از دیگر انواع انرژی، مانند صفحات خورشیدی و … برای شارژ باتری استفاده کنید. البته این کار وزن 400 گرمی و ابعاد 20×5.5 cm آن را بیشتر خواهد کرد.

 

 

 

 

علاوه بر شارژ وسایل الکترونیکی همراه در سفرهای برون شهری و ماجراجویانه، “بلوفریدم” فناوری خود را برای مناطقی که به شبکه برق شهری دسترسی ندارند، فناوری کلیدی و کارآمدی می داند. دستگاهی که با استفاده از آن و در صورت دسترسی به آب جاری می تواند الکتریسیته مورد نیاز برای گوشی های همراه، روشنایی محل زندگی و یا دیگر تجهیزات برقی و مهم روزمره افراد را تامین کند.

 

 

 

 

طراحان “بلوفریدم” در تلاشند علاوه بر ارتقاء محصول خود که فعلا نمونه ای از آن ساخته شده است، آن را به مرحله تولید انبوه برسانند. آن ها برای این کار از کمپین Kickstarter کمک گرفته اند و در حال حاضر مجموعه شارژر خود را با دو قیمت 179 و 219 دلار آمریکا عرضه کرده اند.





البته بسته های با قیمت پایین تر، همگی به فروش رفته اند و تنها بسته های 219 دلاری آن برای پیش فروش باقی مانده است. اگر تمام کارها طبق برنامه ریزی های انجام شده پیش برود، مشتریان در ماه اکتبر سال جاری محصول را دریافت خواهند کرد. این پروژه بیش از 80 درصد از مسیر خود را طی کرده است و 28 روز دیگر تا اتمام آن باقی است.







انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;