تهیه آگاهینامه «مشخصات فنی و کاربردهای عایق حرارتی شیشه سلولی»

معرفی پروژه؛ در راستای صرفه‌جویی در مصرف انرژی در ساختمان و تاسیسات و رویکرد توسعه پایدار، کاربرد عایق‌‌های حرارتی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. شیشه سلولی یا فوم شیشه‌ یکی از انواع عایق‌‌های حرارتی نوین در ایران است که دارای خواص فیزیکی و حرارتی مناسب برای کاربردهای خاص می‌باشد. شیشه سلولی در عایقکاری حرارتی ساختمان، تاسیسات ساختمانی، صنایع نفت، صنایع شیمیایی و سایر مصارف صنعتی استفاده می‌شود. با توجه به آغاز تولید و مصرف فوم شیشه سلولی در کشور لازم است خواص فیزیکی و حرارتی این عایق‌های حرارتی بررسی شود.
تاسیسات نیوز: شیشه سلولی فرآورده صلبی است که جزو عایق‌های معدنی محسوب می‌شود و از شیشه با ساختار سلول بسته تشکیل می‌شود. مزایای آن به عنوان مصالح عایق حرارتی شامل سبکی، مقاومت مکانیکی زیاد، نفوذ آب و بخار آب بسیار کم و عدم خوردگی ساختار است. فوم شیشه سلولی در برابر آتش مقاوم است و برای استفاده درازمدت در محیط‌های نامناسب و مهاجم دارای عملکردی مناسب است.
در این آگاهینامه ابتدا به تاریخچه، روش تولید و خواص، ضوابط ایمنی و انبارش شیشه سلولی پرداخته می‌شود. سپس سه استاندارد فوم شیشه سلولی شامل استاندارد  ASTM C552 با عنوان «استاندارد ویژگی برای عایق حرارتی شیشه سلولی»، استاندارد ملی ایران به شماره ۱۰۹۵۱ در مورد الزامات این فرآورده در کاربردهای ساختمانی و استاندارد ملی ایران به شماره ۱۶۸۳۸ در مورد الزامات این فرآورده در تاسیسات ساختمانی و تجهیزات صنعتی مورد بررسی قرار می‌گیرد.
در فصل بعد کاربردها و روش‌های اجرای عایق‌ حرارتی شیشه سلولی در ساختمان شامل انواع نمای ساختمان، داخل ساختمان شامل دیوار و کف، انواع بام‌های تخت، عایق‌کاری حرارتی باربر در ساختمآنهای بنایی ارائه می‌شود. همچنین کاربرد این فراورده‌ها در صنعت و تاسیسات به عنوان عایق حرارتی در سیستم‌های آب سرد، سیستم توزیع بخار، کانال‌ها، مخازن آب، تصفیه فاضلاب صنعتی و مبردها بررسی شده است. در بخش پایانی این آگاهینامه نتایج آزمون‌های اندازه‌گیری چگالی ظاهری، تعیین ضریب هدایت حرارتی، اندازه‌گیری مقاومت فشاری و تعیین جذب آب فراورده‌های تولید داخل کشور ارائه شده است.
سهراب ویسه و مهناز مظلومی مجریان این پروژه می‌باشند.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;