تنفس هوای آلــــوده در جهان

به گزارش تاسیسات نیوز، میزان غلظت دی اکسید کربن در جو زمین در اواخر دهه شصت میلادی حدود ۳۱۵ «پی پی ام» بوده و بنا بر تحقیقات علمی، این رقم قبل از آن، طی ۸۰۰ هزار سال گذشته هرگز از ۳۰۰ «پی پی ام» بالاتر نرفته بود.


مرکز تحقیقات ماونالو در هاوایی که طی شصت سال گذشته تغییرات گازهای گلخانه‌ای در جو زمین را بررسی می‌کند، می‌گوید که این میزان از تراکم دی اکسید کربن محصول استفاده از سوخت‌های فسیلی است.


رالف کیلینگ استاد بخش اقیانوس‌شناسی دانشگاه کالیفرنیا گزارش داده است که عبور غلظت دی اکسید کربن از ۴۱۰ «پی پی ام» یک نقطه عطف است، چرا که با ادامه روند کنونی، میزان غلظت آن تا ۱۶ سال آینده از ۴۵۰ «پی پی ام» گذشته و ۲۰ سال بعد آن به ۵۰۰ «پی پی ام» خواهد رسید که وضعیتی بسیار خطرناک برای اقلیم زمین است.


میزان غلظت دی اکسید کربن در جو زمین در اواخر دهه شصت میلادی حدود ۳۱۵ «پی پی ام» بوده و بنا بر تحقیقات علمی، این رقم قبل از آن، طی ۸۰۰ هزار سال گذشته هرگز از ۳۰۰ «پی پی ام» بالاتر نرفته بود.


کیلینگ می‌گوید که وضعیت فعلی، عواقب مستقیم استفاده از سوخت‌های فسیلی بر تغییرات اقلیمی است. به گفته وی، معمولا اقیانوس‌ها و جنگل‌ها نیمی از دی اکسید تولید شده در جهان را جذب می‌کنند، اما این کافی نیست.


در همین زمینه روز جمعه آژانس بین المللی انرژی طی گزارشی اعلام کرد که با روند کنونی، تا سال ۲۱۰۰ دمای زمین حدود ۲.۷ درجه افزایش خواهد یافت که بسیار فراتر از هدفگذاری اجلاس پاریس است.


بر اساس این گزارش که در سایت رسمی آژانس بین المللی انرژی منتشر شده است، طی سال گذشته میزان انتشار دی اکسید کربن بعد از سه سال ماندن در سطحی ثابت، حدود ۱.۴ درصد افزایش یافت و به ۳۲.۵ گیگاتن رسید.


به غیر از تغییرات اقلیمی، انتشار گازهای گلخانه‌ای باعث آلودگی هوا نیز می‌شود که سالانه میلیون‌ها نفر را به کام مرگ می‌کشد.


اخیرا سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که ۹ نفر از هر ده شهروند ساکن کره زمین، در هوای آلوده نفس می‌کشند.







انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;