تغییر سیستم لوله‌کشی گاز منوط به مجوز نظام مهندسی است

نشست سه جانبه بین شرکت گاز استان مازندارن، سازمان نظام مهندسی ساختمان و اداره کل مسکن و شهرسازی برای واگذاری بازرسی لوله کشی گاز واحدهای صنعتی به سازمان نظام مهندسی و ساختمان در استان برگزار شد.
به گزارش تاسیسات نیوز، جعفر احمدپور مدیرعامل شرکت گاز استان مازندران در این نشست گفت: برقراری جریان گاز فقط با تاییدیه نظام مهندسی انجام می شود و این شرکت به هیچ عنوان تغییر در سیستم لوله کشی داخلی گاز بدون تاییدیه سازمان نظام مهندسی را نمی پذیرد و طبق دستورالعمل و قراردادهای اولیه ، درصورت مشاهده و گزارش مامورین این اداره، جریان گاز مصرفی  قطع و وصل مجدد آن منوط به تاییدیه سازمان نظام مهندسی ساختمان است.
وی با اشاره به این که پیش از این سازمان نظام مهندسی ساختمان و بازرسی و نظارت لوله کشی داخل ساختمان با فشار یک چهارم پوند در بخش خانگی و واحدهای تجاری را برعهده داشته است، اظهار کرد: تجربه نظام مهندسی در بازرسی ها و گذراندن دوره های آموزشی و واگذاری امور به بخش خصوصی در راستای اصل ۴۴ قانون اساسی و بهره گیری از ظرفیت مهندسان سازمان نظام مهندسی زمینه انتقال این بخش را به این سازمان فراهم آورد .
مدیرعامل شرکت گاز استان مازندران، با تاکید بر اینکه در هر بخشی از فرآیند گازرسانی کیفیت کار بسیار حائز اهمیت است، افزود: از نصب یک بست ساده تا رنگ آمیزی نهایی علمک ها و .. باید نظارت دقیق انجام گیرد و مهندسین ناظر باید در پیاده سازی ضوابط و استانداردهای نظام مهندسی ساختمان ،به ویژه آنجایی که بحث جان و مال مردم در میان است، مکلف هستند که سخت گیرانه و با حساسیت بالایی نظارت داشته باشند.
وی با تقدیر از تلاش های نظام مهندسی ساختمان در راستای رعایت ضوابط و استانداردها در حوزه گازرسانی طی چند سال اخیر، افزود: در حال حاضر بیش از یک میلیون و ۴۴۴ هزار مشترک در سطح استان از نعمت گاز طبیعی بهره مند هستند که این حجم خدمات با نظارت نظام مهندسی ساختمان انجام شده است.
مدیرعامل شرکت گاز استان، بیان داشت: مسئولیت های اجتماعی دو سازمان ایجاب می کند همکاری های مشترک در راستای کاهش حوادث ناشی از مصرف گاز طبیعی افزایش یابد و خوشبختانه طی سال های اخیر اقدامات موثری از سوی شرکت گاز استان در راستای فرهنگ سازی مصرف ایمن و بهینه گاز انجام گرفته است.
وی گفت: فلسفه وجودی نظام مهندسی ساختمان اجرای استانداردها در راستای ایجاد آرامش در جامعه است لذا انتظار می رود نظارت را در بخش‌های مختلف افزایش یافته و با مهندسین ناظر که خارج از چارچوب و بی توجه به استانداردها کار می کنند برخورد قانونی شود.
در ادامه، سیدمحمد نظری مدیرکل راه و شهرسازی استان با اشاره به واگذاری نظارت بر گاز دو پوندی اظهار داشت: اقدامات مؤثری در ساماندهی کار نظارت و نیز آموزش مجریان صورت گرفته و فرآیند گاز به سوی لوله‏ کشی تو کار در حال تغییر است.
وی بیان داشت: معتقدم تا زمانی که نتوانیم استانداردها را رعایت کنیم و کیفیت کار را بالا ببریم نباید مسئولیت کاری را بپذیریم لذا در خصوص موضوع نظارت بر گاز دوپوندی نیز باید ابتدا زیر ساخت آن فراهم شود.
مدیرکل راه و شهرسازی استان مازندران گفت: فلسفه وجودی نظام مهندسی ساختمان اجرای استانداردها در راستای ایجاد آرامش در جامعه است، لذا انتظار می رود نظارت را در بخش های مختلف افزایش یافته و با مهندسین ناظر که خارج از چارچوب و بی توجه به استانداردها کار می کنند، برخورد قانونی شود.
همچنین در این نشست، سیف‌الله علی‌نیا، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان مازندران، با بیان اینکه ۱۲۵۰ بازرس شبکه گاز خانگی در استان مشغول فعالیت هستند، تصریح کرد: برای تصدی نظارت بر گاز دوپوندی از نظر نیروی انسانی متخصص این پتانسیل در سازمان وجود دارد.
منبع نظام مهندسی مازندران
ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. علی کاوه می گوید

    آقای جعفر احمدپور مدیرعامل شرکت گاز استان مازندران خسته نباشید
    فکر میکنید چه کسی به این تصمیمیات شما اهمیت میدهد
    کلی از مردم لوله کشیهای گازشان را دستکار میکنند و ماموران گاز هم با اینکه واقف هستند ولی اقدامی نمیکنند

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;