تصویب استاندارد تعیین مشخصات نانوتعلیقه‌های مغناطیسی

 در یکصد و سومین اجلاسیه کمیته ملی استانداردهای فناوری نانو استاندارد «فناوری نانو – نانومواد مغناطیسی – قسمت ۱: تعیین مشخصات و اندازه‌گیری‌ها برای نانوتعلیقه‌های مغناطیسی» تصویب و آماده انتشار شد.
به گزارش تاسیسات نیوز، نانو تعلیقه‌های مغناطیسی، نانوپراکنش‌های سیالی هستند که در آن‌ها فاز جامدی از نانوذرات مغناطیسی تشکیل می‌شود و دارای ۳ جزء “نانوذرات مغناطیسی”، “محیط پراکنش و پراکنده‌ساز” و “مواد مغناطیسی به صورت توده یا نانوتعلیقه‌” هستند و به شکل‌های مختلفی در برابر میدان‌های مغناطیسی اعمال‌شده، واکنش نشان می‌دهند.
نانوتعلیقه‌های مغناطیسی دارای کاربردهای صنعتی و بهداشتی مانند درزبندهای خلأ، روان‌کننده‌ها، خنک‌کننده‌ها، میرانه‌ها، صابون‌های مغناطیسی، پالایش محیط، تصویربرداری پزشکی، فناوری‌های انتقال دارو، فزون‌گرما درمانی مغناطیسی و … هستند. برای تامین تقاضاهای بازارهای کاربردی که به سرعت درحال شتاب هستند، نیاز به ارائه تعاریف جهانی و روش‌های اندازه‌گیری برای مشخصه‌های این تعلیقه‌ها وجود دارد.
این استاندارد، به تعیین مشخصات نانوتعلیقه‌های مغناطیسی می‌پردازد و روش‌های اندازه‌گیری این مشخصات را ارائه می‌کند.
به نقل از ستاد نانو، منبع مورد استفاده برای تدوین این استاندارد ملی، استاندارد بین‌المللی ایزو به شماره ۱۹۸۰۷ است که در سال ۲۰۱۹ توسط سازمان بین‌المللی استاندارد (ایزو) منتشر شده است. این استاندارد ملی با مشارکت روشنک شاکری (کارشناس سازمان ملی استاندارد ایران)، به‌عنوان دبیر تدوین استاندارد و متخصصانی از دانشگاه‌های کشور، سازمان ملی استاندارد و ستاد توسعه فناوری نانو تدوین شد.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;