تصفیه آب آلوده در زمین و مریخ با کاتالیزور ساده

محققان دانشگاه کالیفرنیا موفق به تصفیه آب آلوده با استفاده از یک کاتالیزور ساده شده‌اند و می‌گویند با این روش می‌توان آب را هم در مریخ و هم بر روی زمین از آلودگی‌ها پاک کرد.

به گزارش تاسیسات نیوز، کاتالیست تازه می‌تواند مواد شیمیایی مضر موجود در آب در محیط‌های مختلف را حذف کند. این کاتالیست از خانواده پرکلراتها است که از یک اتم کلر و چهار اتم اکسیژن تشکیل شده‌اند. این اکسیدکننده‌های پرقدرت بیشتر در سوخت موشک و برای آتش بازی به کار می‌روند و به عنوان یک محصول جانبی با استفاده از مواد شیمیایی پاک کننده و علف‌های هرز تولید می‌شوند. البته حجم زیاد این کاتالیست موجب مشکلاتی برای سلامتی افراد می‌شود.

یافتن این کاتالیست علاوه بر زمین بر روی مریخ نیز ممکن است و لذا می‌توان از آن برای پاک کردن آلاینده‌های آب در این سیاره سرخ رنگ نیز استفاده کرد. برای استفاده از این کاتالیست بدون نیاز به فشار بالا و گرمادهی شدید، از سه ماده دیگر استفاده می‌شود که عبارتند از کودی معروف به سدیم مولیبدات، یک لیگاند آلی به نام بی پیریدین و پالادیوم.

با کمک مقداری گاز هیدروژن، این سه ماده با هم عمل کرده و پرکلرات را به سرعت و به شکل تقریباً کامل تجزیه می‌کنند.

دقت عملکرد این کاتالیست ۹۹.۹۹ درصد اعلام شده است و تا به حال از تمامی کاتالیست های شیمیایی مورد استفاده برای تصفیه آب‌های آلوده موفق تر بوده است. همچنین می‌توان از آن برای پاکسازی حجم متنوعی از آب استفاده کرد.

کد خبر ۵۲۲۹۷۲۳
منبع مهر
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;