تدریس مباحث زیست‌محیطی در پایه یازدهم

به گزارش تاسیسات نیوز، مدیرکل دفتر آموزش سازمان حفاظت محیط زیست از آغاز برنامه‌ها و طرح درس‌های تدوین شده برای سنین پیش‌دبستانی سخن گفت و اظهار کرد: مباحث زیست‌محیطی برای کودکان در سه بسته آموزشی ویژه پیش‌دبستانی‌ها، مربیان و اولیای آنان تدوین و مباحثی در دروس پایه‌های اول تا دهم آموزش و پرورش گنجانده شده است و در پایه یازدهم برای نخستین‌ بار به عنوان یک درس معرفی می‌شود.




کیومرث کلانتری امروز در مراسم افتتاحیه کارگاه سه روزه آموزشی و تربیتی مدرسان آموزش و پرورش کشور و رونمایی از کتاب درسی پایه یازدهم متوسطه با عنوان انسان و محیط زیست در همدان افزود: هر وقت حرف از برگزاری برنامه‌های فرهنگی و آموزشی می‌شود به عنوان محل برگزاری قرعه به نام استان همدان و پایتخت تاریخ و تمدن کشور می‌افتد.




مدیرکل دفتر آموزش سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه حق استان همدان است که چنین برنامه‌هایی را برگزار کند،گفت: اهمیت محیط زیست و تدوین کتاب آموزشی در این زمینه به عنوان نخستین‌بار است که در آموزش و پرورش اتفاق می‌افتد.




کلانتری، محیط زیست را به عنوان مجموعه‌ای از عناصر معرفی و اظهارکرد: آب، خاک، هوا، جانوران، گیاهان و انسان‌ها مجموعه محیط زیست را تشکیل می‌دهند که اگر بخواهیم این محیط در شرایط مناسبی باشد باید همه عناصر آن را در تناسب با یکدیگر و نظم و تعادل نگهداریم تا مشکلی در آن رخ ندهد.




وی وزن و ارزش محیط زیست را در ایمنی و سلامت آن دانست و تأکید کرد: امروزه توسعه صنعتی، تولید پساب‌ها، جنگ‌ها و بلایای طبیعی مانند سیل و طوفان بر محیط زیست تأثیر می‌گذارد و آن را دچار زیان‌هایی می‌کند.




مدیرکل دفتر آموزش سازمان حفاظت محیط زیست،ایران را دارای تنوع اکوسیستم فراوان زیست‌محیطی دانست و تصریح کرد: با وجود تنوع بالایی که در این زمینه در کشورمان وجود دارد، به سبب در حال توسعه بودن کشور این اکوسیستم بسیار شکننده و آسیب‌پذیر است.




وی رشد جمعیت و در حال توسعه بودن کشور را به عنوان عوامل تأثیرگذار بر محیط زیست برشمرد و گفت: افزایش سالانه یک میلیون نفر به جمعیت کشور، مواجهه با کمبود آب و خشکسالی، تبخیر بالا، وجود پوشش‌های گیاهی و جنگل‌های کم که تنها ۷.۵ درصد از مساحت کشور را به خود اختصاص می‌دهد و ۹ درصد از مساحت کشور که دارای زمین‌هایی قابل کشت برای کشاورزی است، همه نشان‌دهنده در حال توسعه بودن کشور است.




کلانتری توسعه را از جمله مواردی که تأثیر فراوان بر محیط زیست دارد، عنوان کرد و گفت: جمعیت فراوان و در حال رشد نیاز به غذا دارد و با توجه به منابع محدود و نیازهای نامحدودی که کشور با آن مواجه است، لزوم مدیریت منابع مهم می‌شود و برای اینکه توسعه با حفاظت محیط زیست در تناقض نباشد باید در کنار توسعه، محیط زیست را هم دید تا این مهم با توجه به همه جوانب محقق شود.




وی با تأکید بر اینکه با مدیریت‌های ناصحیح سهم منابع آیندگان را هدر کنیم، خاطرنشان کرد: توسعه پایدار و درست توسعه‌ای است که کشور را در آینده نه چندان دور دچار مشکلات متعدد نکند.




مدیرکل دفتر آموزش سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اجرای نادرست برنامه‌های آمایش سرزمین و مدیریت منابع و فضا و انسان‌ها یادآور شد: توسعه شهرها که تاکنون بدون مدیریت صحیح صورت گرفته، احداث کارخانه‌ها و صنایعی مانند فولاد و ذوب‌آهن در مرکز ایران و در جاهایی که منابع آب ندارد و کشت برنج در مناطقی مانند اصفهان که منابع آب فراوان ندارد از جمله مدیریت‌های ناصیحیحی است که صورت گرفته و موجب خشکی دریاچه‌های پریشان، ارومیه و باتلاق گاوخونی شده است.




کلانتری در ادامه اظهار کرد: راهی به جز بازگشت به اصول و مباحث پایه‌ای محیط زیست کشور نداریم و برنامه‌های برای احداث کارخانه‌ها داریم و کشت محصولات نیازمند به آب فراوان باید به مناطق ساحلی که ۳۰۰۰ کیلومتر خط ساحلی در کشور داریم، برده شود.




وی بر اعتقاد ۱۰۰ درصدی سازمان حفاظت از محیط زیست به لزوم توجه و پرداختن به توسعه کشور اشاره کرد و گفت: توسعه در صورتی درست اجرا خواهد شد که محیط زیست را هم در کنار آن ببینیم و دولت تدبیر و امید که به عنوان دولت محیط زیستی معرفی شده، برنامه‌های فراوانی درباره آموزش و فرهنگ‌سازی در زمینه محیط زیست دارد و اجرای آن را پیگیری خواهد کرد.




مدیرکل دفتر آموزش سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری اظهار کرد: آموزش‌های محیط زیستی باید از سنین پایین آغاز شود و با گسترش سواد زیست‌محیطی مشکلات این بخش که عمدتا فرهنگی و دیدگاهی است حل خواهد شد.




وی تأکید کرد: تا مردم نخواهند این مهم عملی نخواهد شد، محیط زیست را نمی‌توان با دستور و مأمور و پلیس حفاظت کرد بلکه با تغییر تفکر و حمایت و توجه عمومی می‌توان آن را کنترل کرد و همه ۸۰ میلیون نفر جمعیت کشور باید به دوستداران محیط زیست تبدیل شوند.




کلانتری سابقه آموزش مفاهیم زیست‌محیطی در دنیا را بیان کرد و گفت: این آموزش‌ها در دنیا سابقه‌ای ۵۲ ساله دارد که در کشور ما برای نخستین‌بار در دروس وارد شده است.




وی ادامه داد: نخستین‌بار است که آموزش و پرورش یک دستگاه تخصصی را به همکاری می‌پذیرد و برای تدوین کتاب درسی با آن مشارکت می‌کند البته کتاب حاضر که با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست تألیف شده، به‌طور قطع ایراداتی دارد که در ویرایش‌های بعدی اصلاح خواهد شد.




کلانتری کتاب انسان و محیط زیست را کتابی مسأله‌محور خواند و گفت: روش آموزش این کتاب با دروس دیگر تفاوت‌هایی دارد که در این دوره کارگاه‌های سه روزه مدرسان با نحوه ارائه آن آشنا خواهند شد.




وی با اشاره به دغدغه برانگیز بودن مباحث این کتاب درسی اظهار کرد: در انتهای هر بحث این کتاب دانش‌آموزان احساس مسئولیت نسبت محیط زیست خواهند داشت و نقش خود را در نحوه برخورد و حفاظت از آن را درمی‌یابند.




کلانتری، ورود دو واحد درسی اختیاری محیط زیست به دروس رشته‌های دانشگاهی غیرمحیط زیستی را نیز مطرح کرد و گفت: از سال‌های آینده این واحد درسی اختیاری، اجباری می‌شود تا اهمیت آموزش و آشنایی با محیط زیست برای سایر دانشجویان بیان شود.





وی با تأکید بر نیاز به فرهنگ‌سازی و آموزش در زمینه محیط زیست عنوان کرد: نسل‌های آینده باید به نسل دوستدار محیط زیست تبدیل شوند و براساس اصل ۵۰ قانون اساسی کشور حفاظت از محیط زیست وظیفه عمومی است که تاکنون به رعایت آن توجهی نشده است.




کلانتری به لزوم استفاده از فارغ‌التحصیلان رشته‌های محیط زیست، جغرافیا و زمین‌شناسی برای این درس اشاره و اظهارکرد: این درس یک مبحث بین‌رشته‌ای است و برای تدریس آن نیاز به آشنایی با علوم متعدد و مرتبط با حوزه‌های جغرافیا، محط زیست، زمین شناسی و گردشگری است که آموزش و پرورش باید علاوه بر نیروهای خود از چنین افرادی نیز بهره ببرد.




وی ۱۱ درصد منطقه کشور را در اختیار سازمان حفاظت از محیط زیست اعلام کرد و گفت: هماهنگی‌ها برای برگزاری اردوهای آموزشی برای تدریس این درس و ایجاد ساختار جدیدی در سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان معاونت فرهنگی اجتماعی پیشنهاد شده و مورد بررسی قرار گرفته است.

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;