تحلیل وضعیت صنعت ساختمان و عملکرد سازمان نظام مهندسی کشور

تاسیسات نیوز: در روز های سخت حال حاضر کشور آینده صنعت ساختمان کشورمان مانند خیلی از چیزهای دیگه بیش از پیش نامعلوم میباشد ، در این راستا در دنیا سال هاست توسط کارشناسان این رشته تحقیقات زیادی راجع به تحلیل آینده صنعت ساختمان به صورت مقاله ، اینفوگرافیک و گزارش های مفصل تهیه و تدوین شده است، قبلا در این صفحه ترند های برتر صنعت ساختمان در سال ۲۰۱۸ را براتون آوردم اما در این یادداشت سعی دارم تحلیلی روی آینده مهندسی عمران و صنعت و ساخت و ساز و خصوصا سازه برای دور نماندن از روند پیشرفت صنعت ساختمان در سال های آینده داشته باشم.
ابتدا لازم است یه مقدار راجع به آینده تخیل کنیم:
به شخصه علاقه زیادی به دیدن فیلم های ژانر تخیلی دارم خصوصا فیلم های اسپیلبرگ ، چراکه همواره در آن یه نوع واقعیتی از آینده نزدیک و قابل لمس دیده میشود که بشر به زودی به آن خواهد رسید و زندگی همه ما با آن درگیر خواهد شد. تخیلاتی که البته هماهنگ با پیشرفت ها و تحقیقات دانشگاهی زمان خود است ، برای مثال وقتی در فیلم جنگ ستارگان ، اسپیلبرگ از صفحه نمایش های گوشی لمسی که روی آن فقط یک دگمه برای اتصال بود جهت ارتباط میان آدم ها استفاده کرد خیلی طول نکشید تا چند سال بعد استیو جابز در اپل از این ایده در آی پاد الهام بگیرد تا دنیای تلفن های همراه و ارتباطات را با انقلابی روبرو کند. اینبار در فیلم جدید اسپیلبرگ که سال ۲۰۱۸ با نام Ready Player One منتشر شد شاهد تسخیر زندگی بشریت با  پهباد ها ، ربات های خودران و عینک های واقعیت مجازی و ارزش افزوده هستیم چیزی که گرچه همین الان در کشور های توسعه یافته در حال استفاده است اما در آینده قرار است صنعت ساختمان  را در سراسر دنیا تسخیر کند.(دوبله فارسی این فیلم را از این صفحه  میتونید مشاهده کنید) اینفوگرافیک زیر به خوبی این موضوع را نشان میدهد:
  و اما الان در دنیا چه کار هایی برای رسیدن به این اهداف در حال انجام است؟
علاوه بر تحقیقات گسترده دانشگاهی رویداد هایی مثل کنفرانس ها بهانه های خوبی برای اعلام دستاورد های مرتبط با این موضوع هستند تا توجه بسیاری از مهندسان این حوزه را به سمت ترند های روز جلب کند. در همین راستا ۲۴ تا ۲۷ آپریل ۲۰۱۹ در فلوریدا کنگره سالانه مهندسی سازه انجمن مهندسان عمران آمریکا برگزار میشود که خبر این رویداد را در این صفحه منتشر کردیم. در عناوین سخنرانی های کلیدی این کنفرانس نکات قابل توجه زیادی دیده میشود:
در کنگره سالانه مهندسی سازه در آمریکا با عنوان آینده مهندسی سازه ، اولین سخنرانی اختصاص دارد به مهندسی سازه بدن انسان که توسط یک پزشک اورولوژیست ارائه میشود!
نگاه به سرفصل این سخنرانی  و ارتباط آن به مهندسی سازه نشان از توجه جهانی به الهام گرفتن از طبیعت بدن انسان برای طراحی سازه های بلند مرتبه هوشمند دارد.
” تحقیقات انجام شده در کالج مهندسی دانشگاه کارنگی ملون نشان می دهد که فقط ۱۵ درصد از موفقیت مالی شما به دلیل تخصص فنی شما است. ۸۵٪ دیگر به خاطر مهارت های شما در مهندسی انسان است، به عنوان مثال شخصیت و توانایی شما برای مقابله با افراد موثر. در این سخنرانی، اشرف حبیب الله بر ضرورت آموزش انسانی تأکید می کند. او با شوخ طبعی معمول خود نشان می دهد چرا مهم است که باورهای عمیق شخصی را توسعه داده، مهارت های گفتاری عمومی را تقویت کنیم و با هنر، روانشناسی انسانی و شیمی انسان آشنا شویم. این استعدادها، مهندسان جوان را قادر می سازد تا برای رهبری جهان آماده باشند، مهندسان سازه ای هستند که گذشته را حفظ می کنند، آینده را می سازند، و زندگی را نجات می دهند … هر بار که طوفانی می وزد.”
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;