تحلیلی بر قیمت فروش بنزین در کشورهای مختلف دنیا

حامد حوری جعفری

 

 

 

مشاور مدیرعامل و مسئول هماهنگی قانون اصلالح الگوی مصرف انرژی

 

 

 

به گزارش تاسیسات نیوز، بطور کلی جذابیت در اجرای طرح­ های بهینه­ سازی مصرف انرژی وابستگی بالایی به قیمت عرضه حامل­ های مختلف انرژی بویژه فرآورده­ های نفتی دارد.





در همین رابطه قیمت­ گذاری مناسب بنزین در بخش حمل و نقل علاوه بر توجیه ­پذیرتر ساختن طرح­های بهینه­ سازی، منجر به ترغیب مصرف کننده برای استفاده از سوخت جایگزین گازطبیعی می­شود و تاثیر قابل ملاحظه­ای نیز در کاهش میزان قاچاق این فرآورده ارزشمند به کشورهای همجوار خواهد داشت. باتوجه به اینکه طرح مصوبِ تک ­نرخی بودن بنزین می­ تواند کمک شایانی به مدیریت مصرف نماید و بواسطه اجرای آن می­ توان اشراف بیشتری بر سامانه­ های توزیع سوخت داشت، لذا موضوع تک ­نرخی شدنِ بنزین فرصت خوبی برای تعیین نرخ مناسب عرضه آن نیز محسوب می ­گردد و از اهمیت ویژه­ ای برخوردار است.





دراین راستا مقایسه­ اجمالی قیمت بنزین در کشورهای مختلف دنیا نشان می­ دهد که یکی از علل اصليِ تفاوت قيمتِ فروش بنزين بخصوص در كشورهاي OECD، میزان درصد ماليات متعلقه است (نمودارهای مربوطه). همانگونه که ملاحظه می ­شود مالیات به عنوان یکی از شاخصه ­های اصلی تشکیل دهنده قیمت محسوب می­ گردد.





در بين كشورهاي مورد مطالعه بعد از ايران و ونزوئلا، كمترين قيمت فروش بنزين متعلق به كشورهاي غير اروپايي همچون ايالات متحده و مكزيك مي­ باشد، با این حال 15% از کل قيمت بنزین در کشورهای مذکور مربوط به ماليات است. در كشورهاي اروپايي نیز تا حدود 60% از قيمت بنزين مربوط به سهم ماليات است كه اين امر باعث شده اين كشورها داراي گرانترین قيمت بنزين باشند.





علاوه بر بررسي فوق­ الذکر، گزارش­ های منتشر شده توسط آژانس بین­ المللی انرژی نشان مي­ دهد که قیمت متوسط هر لیتر بنزین در سراسر دنیا در شرایط قیمت­ کنونی نفت خام در آگوست 2016، معادل 0.97 دلار است (جدول). نحوه قیمت­ گذاری بنزین نیز نشان می­ دهد که در حال حاضر قیمت فروش هر لیتر بنزین در برخی کشورهای تولیدکننده نفت­ و کشورهای آفریقایی کمتر از قیمت متوسط جهانی و در اکثر کشورهای اروپایی و آمریکای جنوبی، بیش از مقدار متوسط جهانی تعیین شده است.





در همین رابطه بمنظور کنترلِ قاچاق سوخت از یکسو و عرضه داخلی بنزین هم­ تراز با هزینه­ های جهانیِ تولید جهت ایجاد رقابت­ پذیری نسبت به سوخت­ های جایگزین بویژه گازطبیعی از سوی دیگر، محدوده 0.6 دلار بر لیتر (به عنوان حداقل قیمت بنزین در سطح کشورهای همسایه) تا 0.97 دلار بر لیتر (به عنوان قیمت متوسط پایه بنزین در دنیا) برای عرضه بنزین تک نرخی منطقی است.





همچنین علاوه بر ضرایب مربوط به عوارض، کارمزد و مالیات ارزش افزوده، برنامه­ ریزی به منظور ایجاد سازوکار قانونی وضع مالیات مستقیم بر بنزین و سایر فرآورده­ های نفتی به عنوان بخشی از درآمدهای دولت نیز ضروری به نظر می­ رسد.




منبع: بهینه سازی مصرف سوخت







انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;