تجهیز عشایر آذربایجان غربی به منابع تولید انرژِی خورشیدی

 مدیرکل امور عشایر آذربایجان‌غربی با اشاره به تجهیز مناطق عشایری این استان به انرژی‌های خورشیدی گفت: ۵۰ بسته و ۱۵ حمام خورشیدی همزمان با ایام کوچ بین عشایر این استان در حال توزیع است.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، بهرام زینال زاده از  توسعه استفاده از امکانات و دستگاه‌هایی که با انرژی خورشیدی کار می‌کنند  خبر داد که آن را از مهمترین برنامه های اداره کل در راستای خدمت رسانی مناسب به عشایر دانست.
او با اشاره به اینکه بسته‌های خورشیدی برای تامین روشنایی تهیه شده است، ادامه داد: هر بسته خورشیدی شامل ۱۰ تا ۱۲ عدد لامپ است که عشایر می‌توانند از روشنایی این بسته ها بهره‌مند شوند.
مدیرکل امور عشایر آذربایجان‌غربی اعلام کرد: قیمت هر بسته خورشیدی پنج میلیون ریال بوده که این رقم در حال حاضر با توجه به افزایش قیمت‌های بازار هنوز مشخص نشده است.
زینال زاده اضافه کرد: همچنین ۱۱ حمام خورشیدی طی یک سال گذشته در بین عشایر این منطقه توزیع و نصب و ۲ مورد دیگر نیز تا پایان بهار سال جاری راه‌اندازی شده است.
وی اظهار داشت: یک میلیارد و ۲۳۲ میلیون ریال برای تهیه و نصب این حمام‌ها هزینه شده است. ۲۸۰ میلیون ریال برای خرید و راه‌اندازی ۲ حمام خورشیدی جدید هزینه شد که در شهرستان‌های خوی و اشنویه راه‌اندازی می‌شود.
زینال زاده با اشاره به اینکه رسیدگی به عشایر در کانون توجه دولت قرار دارد، بیان کرد: راه‌اندازی حمام‌های خورشیدی با هدف تامین رفاه و آسایش آنها انجام می‌شود.عشایر این استان با امکانات محدود نقش برجسته و مهمی را در تحقق اقتصاد مقاومتی دارند و باید امکانات و تجهیزات لازم در اختیار آنان قرار گیرد.
او با اشاره به اینکه ۱۵ هزار و ۵۹۹ خانوار عشایری در استان وجود دارد، گفت: از این تعداد حدود ۶۰۰ خانوار به خارج از استان کوچ کرده است و بقیه نیز در داخل استان و در شهرستان‌های چالدران، خوی، پلدشت، ماکو، مهاباد، سلماس و شاهین دژ ییلاق و قشلاق می‌کنند. ۱۰۳ هزار و ۹۲۷ نفر از جمعیت آذربایجان‌غربی معادل سه درصد جمعیت، عشایر هستند که در ۱۶ شهرستان و یکهزار روستای این استان زندگی می‌کنند.
۲ میلیون و ۶۷۰ هزار هکتار اراضی مرتعی در این استان وجود دارد که از این مقدار یک میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار با ۵۹ درصد تحت پوشش عشایر استان است؛ آذربایجان‌غربی سومین استان کشور از نظر جمعیت عشایری است و حدود ۱۵ هزار و ۵۹۹ خانوار عشایری با جمعیتی بالغ بر ۱۰۴ هزار نفر در این استان زندگی می‌کنند که ۳.۵ درصد جمعیت استان را تشکیل می‌دهند. استان ۱۲ ایل و ۲۱ طایفه مستقل هستند و ۱۶ شهرستان استان دارای عشایر و ۳۳۶ روستا نیز ویژه عشایر است.
منبع ایرنا
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;