تجدیدپذیرها از فضا به زمین می آیند!

مرکزی عضو هیات علمی سازمان انرژی اتمی ایران بر ضرورت مطالعه اقتصادی بر روی موضوع انتقال انرژی تجدیدپذیر از فضا به زمین تاکید کرد.
به گزارش تاسیسات نیوز، احمد قریب اظهار کرد: اخیرا موضوعی در خصوص انتقال انرژی های تجدیدپذیر از لایه‌های جو بالای زمین و نقطه‌ای که خورشید همیشه وجود داشته و تابستان و زمستانی نیست و حتی شب و روزی نیست، مطرح و عنوان شده که می‌توان از این نقطه جوی، انرژی قابل توجهی را به زمین منتقل کرد.
وی با اشاره به مطالعاتی که دانشگاه کلتک در این خصوص انجام داده است، گفت: دانشگاه کلتک اعلام کرده که در این خصوص اطلاعات خوبی بدست آورده، اما کمبود برخی امکانات موجب شده که فعالیت تحقیقاتی در این خصوص نهایی نشود.
وی با اشاره به طولانی شدن فرآیند تحقیقات گفت: به نظر نمی رسد که موضوع انتقال انرژی از فضا به زمین تا دو سال دیگر به سرانجام برسد چرا که هزینه بالای انتقال انرژی از فضا به زمین و نیز سختی کار مانع از اجرایی شدن آن در یک مدت زمان کوتاه خواهد بود.
رئیس موسسه آموزش عالی انرژی ساوه در ادامه گفت: براساس ارزیابی های صورت گرفته هزینه حمل هر یک کیلوگرم وسایل و امکانات از زمین به فضا برای برخورداری از این مزیت حدود ۱۰ هزار دلار است.
وی با بیان اینکه انتقال انرژی تجدیدپذیر از فضا به زمین به یکی از اهداف سفرهای فضایی تبدیل شده است، افزود: اخیرا سفرهای فضایی مختص موضوع انتقال انرژی تجدیدپذیر از فضا به زمین انجام شده و چنانچه بتوان مطالعات اقتصادی این طرح را با برآورد هزینه و مقرون به صرفه بودن انجام داد می توان در آینده ای نه چندان دور انرژی را از فضا به زمین منتقل کرد.
دکتر قریب تصریح کرد: باید به طور دقیق بررسی کرد و دید که آیا میزان هزینه کرد انتقال انرژی از فضا به زمین صرفه اقتصادی خواهد داشت، ضمن اینکه در خصوص کمیت و کیفیت انرژی نیز باید کار کارشناسی دقیق انجام داد.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;