تبعات گاز CO در كشور

 

اواخر دي ماه (بيست و دوم) سال 86 چه اتفاق خاصي افتاد كه در پنجمين سال آن را يادآوري مي كنيم؟ تقويم را ورق نزنيم چون اتفاق مدنظر در هيچ تقويمي ثبت نشده است. ده ها سال است كه پرونده قاتل نامرئي مفتوح است، اما با اين وجود همچنان فراري و نامرئي است.

 

 

 

 

    به گزارش تاسیسات نیوز به نقل از دنیای اقتصاد، معاون اسبق پيشگيري از حريق و حوادث سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني شهر تهران، در 22 دي ماه سال 86 در شهر تهران گفت: بيش از 30نفر در دام قاتل نامرئي گرفتار شدند كه 10 نفر از آنها قرباني گاز CO (منواکسيدکربن) شده و مابقي خوشبختانه نجات يافتند.

 با در نظر داشتن سهم تهران از كل آمار مرگ خاموش ناشي از مسموميت با گاز CO مي توان برآورد كرد كه در كل كشور نزديك 50 نفر در اين روز قرباني گاز CO شده اند و بالاترين ركورد جنايت اين قاتل نامرئي و فراري، در اين روز رخ داده است.

همچنين بالاترين ركورد مرگ خاموش كشور با 278 نفر يعني 9 نفر در روز نيز مطابق آمار رسمي سازمان پزشكي قانوني كل كشور براي دي ماه سال 1386 ثبت شده است كه اميدواريم اين ركورد نه تنها امسال بلكه در سال هاي آينده نيز شكسته نشود.

 قاتل نامرئي تا سال 1386 با رشد 15درصد در سال، از ميان هموطنانمان قرباني مي گرفت. هر چند خوشبختانه در 5 سال اخير با كمك و همياري قابل تقدير سازمان ها و دستگاه هاي مختلف، جلوي رشد مستمر و شتابان آن گرفته و تاحدودي كنترل شد، اما تا مهار كامل آن هنوز فاصله زيادي داريم و بايد باور كنيم كه مهار آن غير ممكن نيست.

 براي پيشگيري از اين حوادث كه يك فاجعه ملي محسوب مي شود، مشاركت و همراهي همه كارشناسان، مسوولان و دست اندركاران سازمان هاي مختلف لازم است، اما در روزها و ماه هاي سرد زمستان جاري، بيش از هر چيز، نيازمند همراهي مستمر و گسترده همه رسانه ها و تريبون ها براي اطلاع رساني گسترده به مردم و هشدار دادن رعايت نكات ساده ايمني هستيم. صرفا به عنوان مقايسه: ميانگين آمار مرگ خاموش ناشي از گاز منواكسيد كربن در ماه هاي سرد سال، بيش از آمار فوت ناشي از سقوط يك هواپيما است، اما چقدر به اين موضوع پرداخته مي شود؟

بسيار تلخ و تكان دهنده است اگر بدانيم كه در ميان قربانيان مرگ خاموش، زوج هاي جواني كه تازه زندگي مشترك شان را شروع كرده بودند، دانشجوياني كه در شرف فارغ التحصيلي بودند و حتي كودكان خردسال و نوزاد هم وجود دارد.

 عدم توجه به ساده ترين نكات ايمني (عدم وجود دودكش استاندارد و ايمن يا عدم كاركرد صحيح دودكش و عدم تهويه هوا به دليل بستن تمام روزنه هاي ورود هواي تازه به واحد مسكوني به عنوان اقدامي غير ايمن براي صرفه جويي گاز) مي تواند تلخ ترين وقايع را براي همه خانواده ها در همه گروه ها و طبقات اجتماعي و درآمدي در هر نوع سيستم حرارتي و گرمايشي ساختمان (بخاري، آبگرمكن، پكيج، حرارت مركزي يا موتورخانه، شومينه و…) در پي داشته باشد.

 اميد است با همراهي و مساعدت همه سازمان ها، ارگان ها، نهادها، رسانه ها و تشكل هاي علاقه مند، متعهد و دلسوز بتوانيم با اطلاع رساني و توانمندسازي مردم، از مرگ هموطنانمان جلوگيري كنيم و مانع رشد آمار مرگ خاموش در سال جاري شويم.

 

پایان پیام/.

 

 

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;