تامین شغل آینده جوانان و نوجوانان

جامعه امروز ما به هنرمند، ‌دانشجو، کارمند،‌ استاد، صنعتگر و مهندس کارآفرین بیش از هر زمان دیگری نیاز دارد تا علیرغم همه محدودیت‌هایی که در حوزه منابع و کاهش فرصت‌های شغلی داریم، با روش‌های نو به تقاضاهای بی‌شمار بازار کار پاسخ دهد. بسیاری از افراد موفق در دنیای کسب و کار کسانی‌اند که با تکیه بر نقاط قوت و ویژگی‌های شخصیتی خود و بهره‌گیری از ذهن پویا، خلاق و کارآفرین بر موانع و محدودیت‌ها غلیه کرده و کسب و کارشان را توسعه داده‌اند.
به گزارش تاسیسات نیوز،‌ در حال حاضر اشتغال یکی از دغدغه‌های بزرگ خانواده‌ها و فارغ التحصیلان دانشگاهی به شمار می رود. جوانان تحصیلکرده‌ای که علیرغم داشتن مدرک دانشگاهی و تحصیلات عالیه از یافتن شغلی در خور رشته خود باز مانده و نتوانسته‌اند جذب بازار کار شوند که البته عوامل متعددی از فقدان و ضعف مهارت تا عدم پرورش استعدادهای فردی از سنین پایین در این زمینه اثرگذار بوده است.
بسیاری از کشورهای جهان این دغدغه را از سال‌های کودکی و نوجوانی برطرف کرده‌اند و با ارائه آموزش‌های مهارتی و پرورش خلاقیت‌ها و استعدادهای دانش آموزان، آنها را با محیط واقعی کسب و کار آشنا کرده و زمینه ورود به بازار کار را فراهم کرده‌اند.
به اعتقاد کارشناسان، بخش عمده شخصیت افراد در دهه اول زندگی آنها شکل می‌گیرد، از این رو آموزش‌های کارآفرینی در سنین ابتدایی زندگی می تواند، زمینه‌ساز شکوفایی استعدادها و شناسایی فرصت‌های شغلی افراد در آینده باشد. کارآفرینی برای کسانی که از سال‌های نوجوانی خود به یادگیری مهارت و ایجاد کسب و کار پرداخته‌اند، با مزایای بسیاری همراه است. تشویق به کارآفرینی می‌تواند یکی از بهترین راه‌ها برای موفقیت نوجوانان با هر آرزوی شغلی در آینده باشد.
در راستای توسعه کارآفرینی،‌ ایجاد فرصت‌های اشتغال و پرورش نسلی خلاق و ماهر و نواندیش با ساختار و محتوای کاملا متمایز از دوره‌های رایج کشور، دفتر توسعه کارآفرینی معاونت اشتغال وزارت کار، طرح “باشگاه کارآفرینان نوجوان” را با همکاری وزارت آموزش و پرورش، سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای و مرکز تربیت مربی و پژوهش‌های فنی و حرفه ای به اجرا درآورده است.
محمود کریمی بیرانوند – معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر کار در گفت‌وگو با ایسنا، کارآفرینی را عاملی مهم در رشد و توسعه اقتصادی عنوان کرد و وجود افراد نوآور در جهان را منشأ تحولات بزرگ در حوزه‌های صنعتی، خدماتی و تولیدی دانست.
وی با بیان اینکه تنها راه نجات اقتصاد کشور، توسعه فعالیت‌های کارآفرینی و گفتمان کارآفرینی است، افزود: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری در حوزه کارآفرینی و در راستای اجرای سیاست‌های ابلاغی اشتغال، ایجاد بستر لازم برای رشد و ارتقای فرهنگ کارآفرینی و مضامین آن از وظایف و رسالت‌های اصلی وزارت کار به شمار می رود.
معاون اشتغال وزیر کار تصریح کرد: فرایند آموزش کارآفرینی به آحاد جامعه به ویژه نیروی کار جوان از نقش و اهمیت ویژه‌ای برخوردار است لذا در معاونت اشتغال با هدف پرورش نسلی خلاق، نواندیش، مشاهده‌گر و پرسشگر، طرح “باشگاه کارآفرینان نوجوان” را به اجرا درآورده‌ایم.
کریمی بیرانوند در تشریح جزییات این طرح، گفت: در این طرح ابتدا مربیانی تحت عنوان “رهیار” آموزش داده می‌شوند و سپس دانش آموزان و نوجوانان، توسط رهیاران مذکور تحت آموزش و پرورش قرار می‌گیرند. این آموزش‌ها در قالب بسته‌های محتوایی تهیه شده بر اساس استانداردهای جهانی اعم از نوشتاری، صوتی و ویدئویی است.
معاون وزیر کار، هدف نهایی اجرای طرح “باشگاه کارآفرینان نوجوان” را تغییر روش تدریس با هدف افزایش توانایی‌های کارآفرینانه نوجوانان، پرورش مهارت‌های نرم کارآفرینی و تقویت نگرش کارآفرینانه، افزایش خلاقیت و نوآوری، عزت نفس و میل به موفقیت در نوجوانان عنوان کرد.
امروز بیشتر نوجوانان و جوانان با آرزوی داشتن شغل دلخواه در آینده پا به عرصه انتخاب رشته می‌گذارند و در مسیر آرزوها و رویاهای خود و خانواده‌هایشان گام برمی‌دارند، بی ‌آنکه شاید خلاقیت‌ها و استعدادهایشان به فعلیت برسد، در حالی که بسیاری از افراد موفق در دنیای کسب و کار کسانی هستند که از دوران نوجوانی به دنبال شکار فرصت‌های شغلی و رشد ایده‌های خود از سنین پایین بوده‌اند و تلاش کرده‌اند که در مسیر شکوفایی استعدادهای خود متناسب با نیاز بازار کار گام بردارند.
 به گزارش ایسنا، در حال حاضر باشگاه‌های کارآفرینی متعددی در کشور وجود دارند که با هدف فرهنگ‌سازی و ترویج گفتمان کارآفرینی و شناسایی قابلیت‌ها و استعدادهای نوجوانان و جوانان راه اندازی شده‌اند. “باشگاه کارآفرینان نوجوان” با هدف تغییر نگرش دانش آموزان از طریق آموزش مهارت‌های نرم کارآفرینی برای تربیت نسل آینده کارآفرینان نوآور برنامه دارد. در این باشگاه، افراد کار تیمی را یاد می‌گیرند، در تیم‌های استارت‌آپی حضور می‌یابند و دانش خود را در زمینه کسب و کار و آینده شغلی خود افزایش می‌دهند.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;