بیشترین حوادث کار متعلق به این شغل است

به گزارش تاسیسات نیوز، مدیر کل بازرسی کار وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی از اجرای مانور ایمنی و بازرسی از کارگاه‌های پرخطر در کشور خبر داد .
، برابر گزارش‌ها بیشترین حوادث ناشی از کار در کارگاه‌های ساختمانی رخ می‌دهد که این امر اهمیت رعایت نکات ایمنی به منظور کاهش آمار حوادث ساختمانی را نشان می‌دهد؛ به نحوی که بیش از ۵۰ درصد حوادث ناشی از کار در بخش ساختمان اتفاق می‌افتد و در وقوع بیش از ۸۰ درصد حوادث کار، عوامل انسانی نقش دارد.
به گفته اکبر شوکت – رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی، ۵۰ درصد حوادث کشور مربوط به کارگران ساختمانی است و ۵۰ درصد حوادث مابقی، مربوط به بیمه‌شدگان دیگر مشاغل است، به‌ همین دلیل موضوع بیمه کارگران ساختمانی باید با جدیت دنبال شود.
طبق ماده ۶۰ قانون تأمین اجتماعی، حوادث ناشی از کار به حوادثی گفته می‌شود که در حین انجام وظیفه و مواقعی رخ می‌دهد که بیمه شده در کارگاه یا ساختمان و محوطه آن مشغول انجام کار باشد و یا به دستور کارفرما در خارج از محوطه کارگاه، ماموریتی را برعهده گیرد.
احمدرضا پرنده – مدیرکل بازرسی کار وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی‌ می گوید: حوادث ساختمانی رتبه نخست تعداد فوتی‌های حادثه حین کار را دارد و با توجه به این مساله حوادث در آن باید کنترل شود.
وی می گوید: یکی از راهکارهای حل این مساله رعایت نکات ایمنی از سوی مهندسان ناظر و پیمانکاران است و تخلفات باید به شهرداری و سایر مراجع ذیصلاح اعلام شود.
مدیرکل بازرسی وزارت کار، با بیان اینکه حدود ۸۰۰ هزار نفر بیمه شده در بخش ساختمان فعالیت دارند،‌ می افزاید: ما برای آموزش‌های ایمنی کارگران ساختمانی اعلام آمادگی کرده‌ایم به نحوی که هم اکنون تمام ادارات استانی در حوزه ایمنی آماده‌اند که موارد کلیدی را به کارگران ساختمانی آموزش دهند.
پرنده با اشاره به امضای تفاهم‌نامه‌های متعدد با تشکل‌ها و انجمن‌های صنفی صنعت ساختمان در حوزه کارگران ساختمانی، از اجرای طرح مانور ایمنی و بازرسی از کارگاه‌های پر خطر با حضور بازرسان کار سراسر کشور خبر داد و کارگران ساختمانی را از اولویت‌های حوزه بازرسی کار برشمرد.
وی تاکید دارد که بیشتر کارفرمایان موارد ایمنی را رعایت می‌کنند و وقوع حوادث در تعداد کمی از کارگاه‌ها رخ می‌دهد که باید به صفر برسد.
در حال حاضر وزارت کار در تلاش است تا با نظارت و برگزاری دوره‌های تخصصی برای تشکل‌های کارگری و کارفرمایی و آموزش ایمنی در واحدهای اقتصادی از بروز حوادث کارگاهی پیشگیری و از ظرفیت سازمان‌ها و نهادها در حوزه صیانت از نیروهای کار استفاده کند.
 بر اساس اعلام اداره کل بازرسی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دولت سیزدهم، ۳۶۰ هزار فقره بازرسی برای نظارت بر مقررات ایمنی کارگاه‌ها و بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر ساعت آموزش ایمنی در مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت فنی و بهداشت کار انجام گرفته است.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;