تاسیسات کار خود باشید/۴ قانون طلایی برای انتخاب سرامیک طرح سنگ

۴ قانون طلایی برای انتخاب سرامیک طرح سنگ وجود دارد که حتما برای خرید سنگ و سرامیک باید از آن باخبر باشید.
به گزارش تاسیسات نیوز، سنگ جزء جدایی‌ناپذیر بازار ساختمان در ایران است. محصولی منحصربه‌فرد که برای ما ایرانی‌ها یادآور بسیاری از سازه‌های باستانی است. با این وجود سنگ با تمام محبوبیتش این روزها رقیب سرسختی پیدا کرده که نه تنها از شکل و بافت شبیه آن است بلکه امتیازات ویژه‌ای دارد که آن را نسبت به سنگ های معدنی متمایز می‌کند؛ آن رقیب سرامیک طرح سنگ است. اما چطور یک سرامیک طرح سنگ را به جای همان سنگ انتخاب کنیم. ۴ قانون طلایی برای انتخاب سرامیک طرح سنگ وجود دارد که حتما برای خرید سنگ و سرامیک باید از آن باخبر باشید.
سرامیک طرح سنگ جایگزین سنگ یا وقتی مرمریت لاشتر تمام شد
بیش از ۲ هزار سال است که سنگ از معادن ایران برای ساخت و ساز استخراج می‌شود؛ از معدن مجدآباد و رحمت شیراز که سنگ‌های تخت جمشید را فراهم کردند تا معدن سنگ لاشتر اصفهان. معادنی که کم‌کم در حال تمام شدن هستند و عملیات بهره‌برداری از آن در طول سالیان ضربات جبران‌ناپذیری به طبیعت ایران زده است.
یکی از مشکلات معمارهای ایرانی انتخاب طرح خاص مرمریت یا تراورتن از یک معدن خاص است که در زمان انتخاب تمام شده یا مشابه بی‌کیفیت یا نقش متفاوتی از آن وجود دارد. وقتی این موضوع برای معمار و سازنده یک ساختمان مشخص می‌شود که تقریبا کار ساختمان به انتها رسیده و ساختمان نیازمند تصمیم فوری از سوی سازنده یا معمار برای انتخاب جایگزین است. بنابراین اولین انتخاب از نظر ظاهر جایگزین سنگ قبلی می‌شود! این اشتباه بزرگی است، پون کیفیت‌های سنگ‌ها با ظاهر مشابه بسیار زیاد است.
قانون شماره یک: بهتراست جایگزین سنگ ساختمان شما سرامیک طرح سنگ با همان طرح باشد نه سنگ دیگری. بنابراین پس از اتمام طراحی ساختمان، سنگ و جایگزین سرامیک طرح سنگ مورد نیازتان را باهم انتخاب کنید.
بافت ظاهری سنگ یا فیس استاندارد سرامیک؟
«زمانی که با نوک انگشت قسمتی از سنگ را لمس می‌کنیم می‌توانیم تک تک رگ‌ها و رگه‌های آن را با تمام وجود حس کنیم.» این جمله را ممکن است از هر متخصص سنگی شنیده باشید، اما چقدر به‌درد معماران یا سازندگان می‌خورد؟ واقعیت این است که تقریبا هیچ. برای معماران شکل ظاهری و بافت ظاهری سنگ و برای سازندگان مقاومت و ایستایی مهم است.
در بسیاری از مواقع سنگ از نمونه‌های ظاهری کارخانه یا بدتر از آن عکس‌های اینترنتی انتخاب می‌شود. همین انتخاب ملاک نمای ساختمان یا فضای داخلی بر اساس بافت ظاهری سنگ می‌شود. این اشتباه است! تقریبا در تمام معادن سنگ ساختمانی ایران «بازی رنگ و بافت» داریم. به این معنی که هر دوره از برداشت از معدن با بافت ظاهری متفاوتی از سنگ مواجه می‌شوید. برای مثال سنگ مرمریت لاشتر اصفهان چند فیس متفاوت دارد که ممکن است همگی در یک سال خاص استخراج شده باشد. از این جهت اعتماد به بافت ظاهری نمونه سنگ یک خطای بزرگ است.
قانون شماره دو: سرامیک بر خلاف سنگ فیس استاندارد کارخانه‌ای دارد که در تیراژ میلیونی هیچ تغییری نمی‌کند. بنابراین یا سنگ ساختمانی را در بازدید از معدن انتخاب کنید یا به سراغ برندهای سرامیک طرح سنگ معتبر بروید.
اسلب سنگ یا اسلب سرامیک طرح سنگ
سرامیک مانند سنگ طبیعی است اما به دلیل دخالت های انسانی بسیاری از نقص‌هایی که پیش از این در آن وجود داشته از بین رفته است و مزیت‌های جدیدی جای آن را گرفته است. از آن جمله می‌توان به مدل های سرامیک رگه دار، سرامیک متالیک، سرامیک طرح چوب، سرامیک بتن، سرامیک بوک مچ ها و مونوکالرها اشاره کرد که قابل جایگزین شدن با سنگ هستند.
اما مهم‌ترین خصوصیت سرامیک ابعاد اسلب آن است. خیلی از افراد نمی‌دانند اسلب سرامیک طرح سنگ ۱۵۰*۳۰۰ هم وجود دارد. یعنی به اندازه اسلب سنگ های ساختمانی. اما کدام یک بهتر است؟ پاسخ رو سازندگان بهتر از همه می‌دانند. وقتی از هزینه‌های حمل و نقل و نصب و لب های پریده سنگ های اسلب صحبت می‌شود تازه آن موقع است که مزیت سرامیک سبک‌تر با نصب حرفه ای تر و بدون لب پریده خودش را نشان می‌دهد.
قانون شماره سه: توقع نصب آسان و بی دردسر از سنگ های اسلب بزرگ نداشته باشید. اگر کیفیت نصب برای‌تان مهم است به‌سراغ سرامیک طرح سنگ بروید.
بوک مچ های سرامیک طرح سنگ یا بوک مچ های سنگی
برخی از اسلب های سرامیک طرح سنگ طوری طراحی شده‌اند که زمانی که کنار طرح قرینه خود قرار می‌گیرند شکلی کامل از طرح سنگ را به نمایش می‌گذارند که به این نوع طرح بوک مچ می‌گویند. این طرح دقیقا مشابه بوک مچ های سنگ طراحی شده و برای استفاده در کف و دیوارهای لابی، رستوران ها و هتل ها تولید شده است. سوال مهم: بوک مچ سرامیک طرح سنگ یا بوک مچ سنگ؟
در صورتی یکی از سایدها یا قطعه های بوک مچ سنگ شما در حمل و نقل یا نصب آسیب ببیند جایگزین کردن آن بسیار بعید است و باید یک جفت یا چهارتکه دیگر به‌جای آن خریداری کنید. اما این موضوع در مورد سرامیک کاملا برعکس است. با آسیب دیدن یکی می‌توانید یکی دیگر عین آن را داشته باشید چون تولید آن کارخانه‌ای است و محصولات دقیقا شبیه هم هستند.
آخرین قانون می‌گوید، قانون شماره چهار: در صورتی که بوک مچ سنگ برای ساختمان و سازه خود انتخاب کردید حتما در خرید تعهد حمل و نقل و نصب را از فروشنده بخواهید یا آن‌که از بوک مچ سرامیک طرح سنگ به‌جای آن استفاده کنید.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;