تاسیسات کار خود باشیم/ با ریزش سنگ نمای ساختمانها چه کنیم؟

ریزش سنگ نمای ساختمان ها یکی ا زمشکلاتی است که علاوه بر نازیبایی نمای ساخمانها، باعث ایجاد حس عدم امنیت در ساکنان و عابران می شود.
به گزارش تاسیسات نیوز، یکی از معضلات این روزها ریزش سنگ می باشد که مالکین موظفند نسبت به ایمن کردن آن اقدام فرمایند. راه کار جلوگیری از ریزش سنگ نمای ساختمان، یکی از راه کار های مطمئن پیچ و رولپلاک سنگ نما است که توصیه می گردد
مسئولیت ریزش سنگ نما بر عهده چه کسی می باشد؟
مسولیت خسارت وارد شده ناشی از ریزش سنگ نما عموما بر عهده مدیر ساختمان و همچنین مالیک در مرحله اول میباشد، چنانچه عمر ساختمان کمتر از ۵ سال باشد مالکین میتوانند با شکایت از سازنده و همچنین مهندس ناظر توسط رای کارشناس دادگستری که آیا احمال کاری از سازنده است و یا از مهندس ناظرچنانچه دستور العمل لازم و صحیح را به سازنده نداده باشد محکوم گردند که در این صورت سازنده و یا مهندس ناظر ملزم به پرداخت خسارت می شوند گردد .
ولی پیشنهاد می شود به مدیران ساختمانها نسبت به ایمن کردن سنگ نما با استفاده از پیچ و رولپلاک سنگ نما پیش از هر گونه حادثه ای نسبت به ایمن کردن سنگ نما اقدام نمایند.
یکی دیگر از دلایل ریزش سنگ نما فرسودگی می باشد که اکثرا برای ساختمانهای با عمر بیش از ده سال اتفاق می افتد پیشنهاد می شود جهت جلوگیری از ریزش سنگ نما نسبت به شستشو و همچنین اجرای رزین سنگ نما اقدام نمایند تا باران و افتاب باعث فرسودگی سنگ نما نگردد.
هزینه پیچ و رولپلاک سنگ نما بر عهده چه کسی میباشد ؟
نما ساختمان جز مشاعات نما منظور می گردد، چنانچه آسیب و یا تعمیری در مشاعات ساختمان انجام پذیرد بر عهده کلیه مالکین خواهد بود.
اما از آنجایی که در برخی از اسناد میزان متراژ بالکن و تراس ذکر شده، پس می‌توان نتیجه گرفت این بخش‌ها جزء مشاعات ساختمان نیستند و مربوط به قسمت‌های اختصاصی هر یک از واحدها به حساب می‌آیند و در صورت به وجود آمدن خرابی در تراس واحدی، همان واحد باید هزینه خرابی را پرداخت کند؛ بنابراین در صورتی که آن قسمت از ساختمان که دچار مشکل شده استفاده اختصاصی داشته باشد و صرفاً برای یک واحد نورگیری داشته باشد، هزینه تعمیر بر عهده همان واحدی است که نمای بیرونی آن دچار مشکل شده است.
نکات مهم درمورد قانون ریزش سنگ نمای ساختمان
مسئولیت مدیر ساختمان:
 مسئولیت حقوقی افتادن سنگ نمای ساختمان بر روی افراد و یا خودروهای پارک شده و عبوری و جبران خسارت بر عهده مدیر ساختمان است . در قسمت بالا در مورد قانون شکایت از سازنده ذکر گردیده است
مسئولیت مالکین مجتمع”
چنانچه صورت جلسه ای رسمی در خصوص تعیین مدیر ساختمانانجام نپذیرفته باشد مسئولیت جبران خسارات وارده بر عابرین و خودرو ها برعهده مالکین مجتمع به نسبت متراژ آپارتمان (مساحت متراژ اعیانی سند) است.
شکایت از سازنده ساختمان:
 برای ساختمان در حال ساخت، بدون پایان کار و در ید مالکیت سازنده می‌توان از سازنده شکایت کرد. در قوانین قبلی، مسئولیت نگهداری از آپارتمان و مجتمع ساخته شده به عهده مالکین است.
چنانچه که سازنده، آپارتمان را به شخص دیگری فروخته باشد، امکان شکایت از وی سلب می‌گردد.
مگر اینکه در زمان تنظیم مبایعه نامه ویا قولنامه در بنگاه دوره ضمانت و گارانتی رفع عیب و ایراد ساختمان با مسئولیت سازنده ذکر شده باشد و به همراه جبران خسارت مالی و جانی در مبایعه نامه یا قولنامه ذکر گردیده باشد.
منبع ایسنا
ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. میهن راپل می گوید

    ممنون از سایت تاسیسات نیوز از مطلب بسیار خوبتون. کلی اطلاعات کسب کردیم. میحواستم بدونم ریزش سنگ نما چند سال بر عهده سازنده هستش؟
    ما میخوایم نمامونو بدیم سازنده پیچ کنه گردن نمیگیره.
    جهان فرود رو چک کردیم اطلاعات غلط نوشته بودن.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;