تاسیسات نیوز بررسی می کند: پیش بینی جهش بالای مسکن در افق ۱۴۰۰

با توجه به وضعیت حاکم بر بازار مسکن در دوران کرونایی و مشکلات پیش رو، پیش بینی می شود قیمت مسکن در سال آتی، با افزایش نسبی زیاد، از جهش بالایی برخوردار باشد.
تاسیسات نیوز/ صدیقه بهزادپور: بر اساس آمار اعلام شده، تعداد معاملات انجام شده در فروردین ماه سال جاری در پایتخت، حدود یک هزار و ۲۴۳ مورد بوده که در مقایسه با ماه سال گذشته از کاهش نسبی برخوردار بوده است.
البته شرایط حاکم بر جامعه ناشی از شیوع ویروس کرونا و قرنطینگی و تحریم و افزایش قیمت مصالح ساختمانی نیز در نوسانات بازار مسکن و رکود حاکم بر این صنعت بی تاثیر نبوده است.
بر اساس بررسی های صورت گرفته، قیمت مسکن از فروردین ماه سال جاری تا کنون حدود ۲۰ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال گذشته برخوردار بوده، این در حالی است که «صنعت ساختمان» به عنوان یکی از شاخصه های رشد اقتصاد کشور محسوب می شود و مسلماً این رکودِ صنعت ساختمان، برای رشد اقتصادی کشور مطلوب محسوب نمی شود.
عوامل موثر در بی رونقی «صنعت ساختمان» چیست؟
افزایش قیمت مسکن اما در سال گذشته، تنها رهآوردی که برای بخش مسکن به همراه داشت، نتوانست جانی به جسم بی رمق این صنعت بدمد. اعمال سیاستهای اشتباه و نبودِ مدیریت و برنامه ریزی صحیح در این حوزه باعث شد تا رغبت سرمایه گذاران و پیمانکاران برای فعالیت در این بخش از خود تمایلی نشان ندهند و این هشداری نه تنها برای صنعت «ساختمان سازی» بلکه برای «رشد اقتصادِ کشور» محسوب می شود.
هشداری که «سقوط این صنعت» را به دنبال خواهد داشت، البته معضلات موجود در صنعت ساخت و ساز با توجه به چالش جهانی «کرونا ویروس» تنها گریبان ایران را نگرفته است، این بخش نیز مانند همه مشاغل و بخش های دیگر اقتصادی از شرایط فعلی متاثر شد هاست.
علی دهقان، کارشناس انرژی در گفت و گو با خبرنگار ما در باره شرایط حاکم بر بخش مسکن با توجه به شرایط فعلی می گوید:
اتفاقات ناخوشایند در بازار مسکن از اوایل سال جاری نه تنها در کشورمان بلکه در تمام جهان گسترده شد و بر اساس پیش بینی های صورت گرفته تا پایان سال نیز ادامه یافت.
وی افزود :
با توجه به وضعیت حاکم بر اقتصاد کشور، توقعی برای کاهش قیمت در کشورمان نیست و اگر گروهی انتظار کاهش قیمت مسکن در سال آینده را داشته باشند، به اعتقاد من توهمی بیش نخواهد بود.
مسکن در پساکرونا
دهقان در باره پیش بینی در دوران پساکرونا گفت :
توسعه اقتصادی چرخه ای است که «بازار مسکن» نیز بخشی از آن است و قدر مسلم  رونق بازار  در دوران پساکرونا به نسبت دوران کرونایی بیشتر خواهد بود و بر اساس پیش بینی های صورت گرفته درآمد سرانه نیز افزایش خواهد یافت.
وی تاکید کرد: اگر رونق و رشد اقتصادی اتفاق بیافتد، این مساله باعث رونق بخش ساخت ساز می شود و در نهایت موجب می شود مردم از افزایش قیمت مسکن فشار زیادی را متحمل نشوند.اما در این میان باید به یک نکته بارز و مهم در بخش مسکن و ساختمان توجه کرد که همان تعطیلی ‌هایی است که اتفاق می افتد.
به گفته این کارشناس؛ تولید مسکن در شرایط قرنطینه و همچنین فصول سرد، به پایین ترین سطح خود می رسد و اگر تولید در بخش ساختمان به صفر برسد نمی توان این شرایط را سامان‌دهی کرد و در ماه‌های آینده تبعات منفی آن عیان خواهد شد
افزایش قیمت مسکن در سال ۱۴۰۰
وی در ادامه با بیان اینکه سرما و کرونا وضعیت بازار مسکن در روزهای پایانی سال جاری بسیار دشوار کرد، و پیش بینی می شود که با توجه به شرایط حاکم در قالب افزایش قیمت در سال آینده خودنمایی کند
وی در ادامه تصریح کرد: اما نکته بارز این است که دوره ای که تولید به صفر می رسد و یا در حد پایینی قرار می گیرد، خطر خروج سازندگان از میدان خارج شوند و تولیدکنندگان سر از زندان دربیاورند. ممکن است سازندگان و پیمانکاران به مشکلاتی برخورد کنند که نتوانند در آینده قد علم کنند.
به گفته وی، علیرغم بالا رفتن قیمت مسکن، تولید بسیار کاهش یافته است.
افزایش ۴۰درصدی هزینه های تولید مسکن
دهقان درباره میزان افزایش هزینه‌های تولید در ماه های اخیر بیان کرد: در ماه‌های اخیر هزینه ‌های تولید بین ۴۰ تا ۵۵درصد افزایش یافته است.
بنده روند ۶ تا ۱۰ درصد افزایش قیمت در ماه را تا پایان سال قطعی می دانم. اما جهش اصلی دربهار سال آینده خواهد بود که جهش بسیار بالایی خواهد بود
وی درباره حداقل هزینه ساخت هر متر مربع مسکن در شرایط فعلی گفت: اگر ساخت مسکن بسیار ساده را ملاک قرار دهیم، ‌حداقل متری یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و به طور متوسط ۳ میلیون تومان برای ساخت هر متر مسکن باید هزینه کرد.
این کارشناس اقتصاد مسکن در پاسخ به این سوال که با توجه به روند فعلی بازار و نوسان قیمت مصالح ساختمانی آیا تا پایان سال بر هزینه ساخت مسکن افزوده خواهد شد یا خیر، اظهار کرد: با توجه به تورمی که پیش بینی می شود باید گفت تا پایان سال به حتم بر هزینه ساخت افزوده خواهد شد .
این کارشناس مسکن در پایان در مورد میزان افزایش قیمت مسکن در سال ۱۴۰۰ توضیح داد: بنده روند ۶ تا ۱۰ درصد افزایش قیمت در ماه را تا پایان سال قطعی می دانم. اما جهش اصلی دربهار سال آینده خواهد بود که جهش بسیار بالایی خواهد بود.
منبع تاسیسات نیوز
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;