بیم و امید

روح اله واصف – سردبیر مدیرمسئول پایگاه خبری تاسیسات نیوز: سال ۱۴۰۳ در حالی آغاز می‌شود که تمام جهان در دلهره از روی کار آمدن یک جمهوری‌خواه کاسب در آمریکا هستند. ترامپ که اعتقادات خاص وی در مورد گازهای گلخانه‌ای، انرژی‌های تجدیدپذیر و گرمایش کره زمین در تمام دنیا بکر و جالب‌توجه است در حالی به صندلی ریاست جمهوری نزدیک می‌شود که در زمینه‌های اقتصادی و سیاسی نیز دارای نظریات جالب توجهی است. از سوی دیگر بازارهای ساخت‌وساز در بخش مسکونی، تجاری و صنعتی تحت تأثیرات دولت به سمت شکوفایی هل داده می‌شوند و دولت سیزدهم تمام تلاش خود را معطوف مسکن ملی، راه‌اندازی کارخانه‌ها و تولید داخل نموده است. صرف‌نظر از وجود یا عدم وجود تأثیرات تورمی وام‌ها و خانه‌سازی‌های دولتی، بازار تاسیسات می‌تواند از این سفره برای خود نانی کسب کند.
تلاش دولت برای ارتباط با کشورهای عربی و آمریکای لاتین شاید و تنها شاید کمکی باشد برای صادرات کالاهای ساخت داخل. البته که سازندگان داخلی ما باید با برندی چون کریر و یورک در خارج از مرزها رقابت کنند!
بازار مهندسی ایران نیز به‌جای ارتباط داخلی با خارج، مشغول صادرات نیروی داخلی به خارج است. مهاجرت همکاران ما داستانی برای امروز نیست ولی در فردا ادامه خواهد داشت.
بی‌توجهی بنیان‌گذاران برندها به پرورش یا به‌کارگیری نیروهای جوان و جایگزینی آن‌ها با مدیران سالخورده و عدم تغییر نقش مدیران بازنشسته از مدیریت به رهبری چالشی است که از سال‌ها قبل شروع شده و در سال ۱۴۰۳ ادامه خواهد داشت.
سقوط ارزش پول ملی، تورم کمرشکن در غذا، مسکن و حتی بدیهی‌ترین امور رفاهی را همه ما وقتی‌که پای صندوق پرداخت می‌رویم حس کرده‌ایم. نظام مالیاتی نیز که برای یک جهش بزرگ آماده می‌شود نگرانی فعالان اقتصادی را برانگیخته است.
شب تاریک و بیم موج و گردابی چنین هایل را البته سالهاست که پیش رو داشته‌ایم ولی در میان همه این بیم‌ها، بازهم خورشید فروردین خواهد دمید. بازهم برندهای جدیدی خواهند رویید و البته که کارآفرینانی عطای شوق آفرینش را به لقای آن خواهند بخشید.
سال ۱۴۰۳ سال هوشمندی و فراست است. در شکل درون گرایانه، تلاش فراوان برای بهینه‌سازی سیستم‌های انسانی و غیرانسانی، استفاده از نیروهایی باهوش، مقاوم و امیدوار در کنار باتجربه‌هایی که سال‌های سخت گذشته را تجربه کرده‌اند راه‌حل برون‌رفت از این وضع هراسناک است. از سوی دیگر و در حالت برون‌گرایانه، بخش خصوصی باید آموخته باشد که در این دنیای بزرگ، تنها و غریب و بزرگ‌ترین حامی وی خودش است. پس دعواهای بی‌حاصل خانوادگی تنها باعث ضعف خواهد شد. سال ۱۴۰۳ سال اتحادهای بزرگ است.
کمند عمر به شتاب می‌رود و زمان بی‌محابا به جلو. آرزوهای لحظه تحویل سال ۱۴۰۲ را به یاد بیاوریم. چند تا از آن‌ها عملی شد؟ مهم آرزوهایی است که به نتیجه نرسید. چرا؟ این سؤال شاید بتواند سال ۱۴۰۳ را متفاوت از سال‌های قبلی بسازد.
سال نو مبارک!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;