به بهانه روز آتش نشانی و ایمنی

تاسیسات نیوز/ صدیقه بهزادپور: شهریور روز آتش نشانی و ایمنی، باز فرصتی ایجاد کرد تا به بهانه نامگذاری ها، به سراغ گروهی از افراد جامع برویم که سلامت و ایمنی را به مردم هدیه می کنند در حالی که ذهنشان در تلاطم نبودِ امنیت شغلی و سلامت کار است.
«آتش نشانی» فقط به مبارزه با حریق محدود نمی شود و آتش نشانان در بسیاری از مواقع بحرانی به نجات محبوس شدگان در زیر آوار ساختمان و آسانسور، نجات افراد در کانالهای چاه آب، کانال آب، سد، نجات افراد از حیوانات وحشی و … از جمله وظایفی است که این افراد به آن به طور جدی می پردازند و با ریسک آسیب رساندن و یا از دست دادن جانِ خود به زندگی دیگران جان می بخشند.
هدیه دادن آرامش به مادرانی که کودکانشان در حوادثی مانند گیرکردن دستِ آنها در چرخ گوشت، خوردنِ مواد شیمیایی خطرناک و … نیز از جمله دیگر وظایف آتش نشانان به شمار می آید.
رهایی گروه های بسیاری از مردم که درگیر حوادث و مشکلات هستند، از وظایف آتش نشانانی است که متاسفانه بی توجهی به قوانین مصوب شده در حوزه ایمنی در جامعه هر روز میزان مشکلات در این حیطه را افزایش می دهد و جانِ این عزیزان را بیش از پیش با خطر مواجه می سازد.
روند روبه رشد آپارتمان‌سازی و برج‌های چند طبقه، فرسوده بودن بافت شهری و معابر تنگ و باریک از مهمترین چالش های پیش روی آتش نشانان این روزهای ماست.
هر چند کمبود یا نبود نیروی متخصص آتش نشان همراه با کمبودِ تجهیزات به روز آتش نشانی، نبودِ تجهیزات جهت مقابله با مخاطرات بیولوژیکی را از دیگر مشکلات آتش نشان محسوب می شود که باعث شده تا وضعیت امروز آتش نشانان  با استانداردهای معمول فاصله بسیاری داشته باشد.
یکی دیگر از مشکلاتی که سالیان سال است آتش‌نشانان با آن درگیر هستند، بحث مشاغل سخت و زیان آور و  بیمه آنها است.  براساس قانون شهرداری، بعد از بیست و پنج سال خدمت آتش‌نشانان می‌توانند با ۳۰ روز حقوق بازنشسته شوند این در حالی است که در تأمین اجتماعی افراد با ۲۰ سال فعالیت می‌توانند با ۳۰ روز حقوق بازنشسته شوند و این مشکل همچنان در سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران به قوت خود باقی است.
یکی دیگر از مشکلات کلیدی در سازمان آتش‌نشانی بحث شهید محسوب شدن آتش‌نشانانی است که درحین خدمت جان خود را از دست می‌دهند. این افراد تاکنون جزو شهدا محسوب نشده‌اند و یکی از خواسته‌های اصلی خانواده‌های آنها این است که فرزندانشان که در حین عملیات جان خود را از دست داده‌اند به عنوان شهید محسوب شوند.
به هر روی تنها، شادباش روز آتشنشان، دردی از دردهای این جمعیت دلاور و فداکار هموطن درمان نخواهد کرد. ایمنی ایران و امنیت شهرها و روستاهای کشور در گرو توانمندی این سازمان جان برکف است.شایسته است اعتبارات لازم متناسب با شان و اهمیت جایگاه این سازمان در نظر گرفته شود.
منبع تاسیسات نیوز
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;