بهترین نقاط برای تهویه در ساختمان

تاسیسات نیوز: فراهم ساختن شرایط تهویه طبیعی در ساختمان ها باعث تأمین بهتر آسایش حرارتی و کاهش مصرف انرژی سیستم های مکانیکی می گردد.
طراحی تهویه متناسب با اقلیم جغرافیایی
۱- در طراحی ساختمان در اقلیم های مرطوب توصیه می گردد که با تعبیـه بازشـوهـای روبروی هم و مسدود نکردن مسیر جریان هوا با عناصر داخلی، امکان ایجاد کـوران در فـضاها و اتاق ها فـراهم شـود.
۲- دراقلیم های گرم و مرطوب بهتر است با استفاده از تمهیداتی مانند ایجاد سایه، دمای هوا قبل از ورود به فضاهای داخلی ساختمان، کاهش یابد.
۳- در اقلیم های گرم و خشک، در زمان های گرم، تهویه طبیعی شبانه ساختمان موجب خنک سازی تـوده مصالح می گردد. در طول روز نیز، تهویه فضاهای داخلی، با هوای خنک شده از طریق سیـستم هـای ساده تبخیری، بخش قابل توجهی از نیازهای سرمایی ساختمان را تأمین می کند.
چند نکته برای کاهش مصرف انرژی در سیستم های تهویه
چکیده برخی از بندهای مبحث نوزدهم مقررات ملی ساختمان در مورد سیستم های تهویه در زیر آورده می شود:
۱- تمام سیستم ها و دستگاه های تأمین هوای تازه که با استفاده از هواکش یا اگزاست فن کار می کننـد، بایـد بـه کلیـد روشن/خاموش مجهز شوند، تا در شرایط غیر کاری و هنگامی که به هـوای تـازه نیـازی نیـست خاموش گردند، مگر آنکه مجهز به کنترل خودکار باشند.
۲- در تمام نقاط ورود و خروج هوا در ساختمان استفاده از سیستم های خودکار که دمپر آنها فقط در زمان کار کردن باز میگردد الزامی است.
۳- در مواردی که درجه آلودگی هوای داخـل تغییـرمی کند تنظیم خودکار میزان هوای تازه الزامی است.
۴- حداکثر میزان تهویه مکانیکی نباید بیش از بیست درصـد از حـداقل تهویـه تعیین شده از نظـرسلامت و بهداشت بالاتر باشد. در صورتی که از سیستم هـای بازیافـت انـرژی از هـوای خروجـی استفاده شود این محدودیت برطرف می گردد .
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;