پارکینگ‌ها به تهویه مکانیکی مجهز شوند

معاون پیشگیری و آموزش سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی همدان گفت: در پارکینگ‌ها حتماً تهویه مکانیکی وجود داشته باشد چراکه بسیاری از عواملی که در پارکینگ‌ها باعث حادثه می‌شود، روشن و گرم کردن خودروها در فصل سرما با وجود پایین بودن کرکره و بسته بودن در است.
به گزارش تاسیسات نیوز، تهران‌دوست در نشست ایسنا با موضوع «فرهنگ‌سازی به منظور کاهش خطر حوادث گازگرفتگی»، با بیان اینکه این سازمان به دو بخش عملیاتی و پیشگیری تقسیم می‌شود که به موازات هم سعی می‌کنند اهداف سازمان را پیش ببرند، اظهار کرد: در مقوله عملیات، بعد از اینکه حادثه رخ می‌دهد به کمک شهروندان می‌رویم به طوریکه در سال گذشته از تعداد تماس‌های منجر به عملیات در بحث کمک به همشهریان ۳۷ مورد نجات در زمینه بحث اتفاقات گاز و در زمینه حریق گاز، ۹۲ مورد حادثه داشتیم.
معاون پیشگیری و آموزش سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی همدان افزود: در ۹ ماهه امسال نیز حریق‌های منجر به حادثه مربوط به تأسیسات گازی ۴۵ مورد بوده و نجات‌های ما ۲۱ مورد گزارش شده است.
وی با اشاره به اینکه بیشتر حوادثی که در مورد گاز پیش می‌آید بیشتر در نیمه دوم سال و اغلب در سه ماهه دوم آن است که مردم از وسایل گازسوز استفاده می‌کنند و مصرف گاز برای گرمایش خیلی شدت پیدا می‌کند، بیان کرد: در زمینه بالا بردن سطح دانش مردم در مورد حوادث گاز، باید به صورت دوره‌ای مواردی را که به نظر خیلی ساده و عادی است را یادآوری کنیم و از طریق وسایل ارتباط جمعی و فضای مجازی می‌توان آموزش‌های لازم را داشته باشیم.
تهران‌دوست مطرح کرد: مهمترین بحث در گازگرفتگی استفاده از وسایل گازسوز غیراستاندارد است که طبق قانون باید تمام وسایلی که برای گرمایش در فضاهای عمومی، تجمعی، آموزشی، تجاری و مسکونی استفاده می‌شود، ایمن باشد، گاهی بخاری‌های بدون دودکش مورد استفاده قرار می‌گیرد و گاه وسیله گازسوز در ظاهر استاندارد است اما نصب درستی ندارد بنابراین باید در نصب تجهیزات گازسوز به نحو صحیح دقت کنیم.
وی با اشاره به اینکه وسیله گازسوز در وهله اول باید کاملاً استاندارد باشد و در وهله دوم باید حتماً درست نصب شود، در غیر این صورت دچار مخاطراتی می‌شود، اضافه کرد: برای درست نصب کردن در مرحله نخست باید از باز و آزاد بودن راه ارتباطی دودکش با پشت بام مطمئن شویم، قطر لوله مناسب و متناسب با دستگاه باشد، دودکش با ضریبی که در مبحث ۱۷ درنظر گرفته شده است، از بام فاصله داشته باشد، دودکش‌ها هر سال توسط شهروندان به صورت دوره‌ای با انداختن آینه روشنایی چک شود چراکه گاهی پرنده‌ها در دودکش‌ها یا کلاهک‌های اچ لانه می‌کنند، گاه نشستی که ممکن است خود ساختمان داشته باشد و تکه‌ای از مصالح، مسیر دودکش را مسدود کند، باید بازگشایی شود و حتماً از کلاهک اچ استفاده شود، در مرحله دوم که خیلی مهم است، کولرهای آبی باید حدفاصلی با دودکش‌ها داشته باشند که از طریق آنها احتراق وارد خانه نشود.
معاون پیشگیری و آموزش سازمان آتش‌نشانی همدان توصیح کرد: در پارکینگ‌ها حتماً تهویه مکانیکی وجود داشته باشد چراکه بسیاری از عواملی که در پارکینگ‌ها باعث حادثه می‌شود، روشن و گرم کردن خودروها در فصل سرما با وجود پایین بودن کرکره و بسته بودن در است که اگر تهویه مناسب صورت نگیرد و تهویه مکانیکی فعال نباشد، ممکن است افراد دچار گازگرفتگی شوند.
نصب سیستم اعلام حریق گاز و حرارت در ساختمان
وی بیان کرد: همچنین گاز ممکن است در محیط پخش و باعث انفجار شود بنابراین سیستم اعلام حریق برای ساختمان‌ها درنظر گرفته شده به طوریکه از سال ۷۹ به بعد سازمان آتش‌نشانی مکلف به تهیه ضوابط ایمنی برای ساختمان‌ها شد و سال ۹۵ که آخرین ویرایش مبحث سوم مقررات ملی است، در مورد سیستم اعلام حریق پیشرفت‌های خوبی داشتیم و به استانداردهایی رسیدیم، قبلاً تمام تجهیزات از خارج از کشور تأمین می‌شد اما الان خوشبختانه بیشتر تجهیزاتی که در ساختمان‌ها استفاده می‌شود، از محصولات داخلی است و به هر حال توانسته‌اند استانداردهای اداره استاندارد و مرکز تحقیقات را کسب کنند.
وی افزود: علاوه بر نصب سیستم اعلام حریق در ساختمان، دتکتورهای سیستم اعلام حریق گاز و حرارت در آشپزخانه‌ها نصب می‌شود و خوشبختانه لوله‌کشی‌های ساختمان‌ها محدود شده و مخاطرات به حداقل رسیده است، با توجه به اینکه گاز بیشتر در قسمت آشپزخانه مورد استفاده قرار می‌گیرد دتکتورهای حساس به گاز مونوکسیدکربن و گاز شهری در ساختمان‌ها تعبیه شده که با فعال شدن آنها یک حالت پیشگیری اتفاق می‌افتد که حادثه تلخی رخ ندهد.
تهران‌دوست با اشاره به اینکه همان سیستم اعلام حریق در یکی از دتکتورهای خود کاشف گاز شهری و گاز مونوکسیدکربن را دارد، تصریح کرد: بیشتر عملیات‌های ما در محدوده شهری رقم می‌خورد هر چند برای انجام عملیات حدومرز نداریم چراکه وظیفه ذاتی ما نجات جان انسان‌ها در وهله اول و سپس مال آنهاست.
وی درباره نظارت دوره‌ای از وسایل گازسوز و دودکش‌های منازل نیز توضیح داد: به دنبال تحقق این امر بودیم و سال ۹۸ داشتیم دستورالعملی تهیه می‌کردیم تا شرکت‌هایی که ذی‌صلاح هستند و صلاحیت دارند و کار در حوزه تخصصی انجام می‌دهند شناسایی کنیم، فراخوان هم زدیم اما چون در مشهد یک نفر شکایت کرده و رأی از دیوان عدالت گرفته بود، بندی اضافه کردند که آتش‌نشانی مجاز نیست فراتر از قانون چیزی از مردم بخواهد و باید در حیطه اختیاراتش عمل کند.
تهران‌دوست اضافه کرد: اگر این اتفاق می‌افتاد همانطور که در آتش‌نشانی تهران، مشهد، شیراز، تبریز، اصفهان و خیلی از شهرهای دیگر این کار در حال انجام است، می‌توانستیم بحث نظارت دوره‌ای را در قالب قراردادی انجام دهیم و شرکت مورد نظر موظف می‌شد تا دو سال ساختمان را بعد از دریافت پایان‌کار به صورت دوره‌ای بازدید کند تا تجهیزات آن به صورت آماده به‌کار حفظ شود.
همدان ۱۴۰ هزار ساختمان پلاک ثبتی دارد
به گفته وی، همدان ۱۴۰ هزار ساختمان پلاک ثبتی دارد که منحصر به ساختمان‌های مسکونی نیستند و کاربری‌های متفاوتی دارند بنابراین اگر مبحث ۲۲ انجام شود بالای ۱۰۰۰ نفر نیروی متخصص از مهندسان مشغول به کار می‌شوند و اختیاراتی برای بازدیدهای دوره‌ای در بحث گاز، تجهیزات آتش‌نشانی، تجهیزات مکانیکی داخل ساختمان، برق ساختمان و مباحث مختلفی که مبحث ۲۲ شاملش می‌شود، قرار داده است وهزینه‌های کمی برای ساکنان و متصرفان در طول سال دارد؛ به عنوان مثال باید چهار بازدید دوره‌ای برای بحث سیستم اعلام حریق انجام گیرد و هر سه ماه یک‌بار سیستم پمپ و هر شش ماه یک‌بار سیستم اطفای حریق ساختمان بازدید شود.
وی با بیان اینکه افراد باید برای حفظ جان خود با بازدیدهای دوره‌ای و فصلی به منظور چک کردن وسایل گازسوز خود موافقت کنند، خاطرنشان کرد: درصدی از گازگرفتگی‌ها با مونوکسیدکربن بر اثر پوسیدگی‌هاست، در واقع ممکن است دستگاه استاندارد باشد و کارش را درست انجام دهد و مسیرش هم باز باشد اما دارای اتصالات پوسیده باشد و از آنجا گاز مونوکسیدکربن پخش شود.
تهران‌دوست به ایزوله کردن در و پنجره‌های ساختمان‌ها و انسداد تمام منافذ در فصل سرما اشاره کرد و گفت: باید دریچه‌های هوایی که اداره گاز و سازمان نظام مهندسی برای ساختمان درنظر گرفته است، مرتب در فصول مختلف چک شود که باز باشد و تهویه به صورت کامل انجام شود و نباید جلوی آن را مسدود کرد.
وی یادآور شد: به تازگی حادثه‌ای به ما گزارش شد که همه موارد استاندارد برای نصب بخاری رعایت شده اما وقتی روشن می‌شود بعد از چند دقیقه لوله بخاری سرد می‌شود، پس از بررسی تمام موارد به این رسیدیم که در اتاقی که این وسیله قرار دارد تمام منافذ بسته شده و با باز گذاشتن لای پنجره، مشکل حل شد. در حقیقت باید حتماً اکسیژن به وسیله گازسوز برسد، اگر نباشد از محیط تأمین می‎‌شود و پس از اتمام، مونوکسیدکربن را به فضای داخل خانه پس می‌دهد و خروج کامل انجام نمی‌شود و افراد دچار حادثه می‌شوند.
استفاده از وسایل گازسوز در محیط‌های نامناسب
وی به استفاده از وسایل گازسوز در محیط‌های نامناسب اشاره کرد و گفت: گاهی وسیله استاندارد است اما در جایی که مواد قابل اشتعال وجود دارد و دارای تهویه مناسبی نیست، نصب می‌شود و همین امر باعث می‌شود هوای آلوده مجدداً به داخل ساختمان برگردد بنابراین باید حتماً خروجی وسیله گازسوز سه متر با جداره‌ها، پنجره‌ها و فضاهای کناری فاصله داشته باشد که به داخل ساختمان بازگشت نداشته باشد.
تهران‌‎دوست هوای تازه را برای وسیله گازسوز ضروری دانست و خاطرنشان کرد: چک کردن تجهیزات و اتصالاتش نیز بسیار مهم است البته خوشبختانه حوادث نشتی گاز خیلی کم داریم و بیشتر حوادثی که رخ می‌دهد در اثر خروجی محصولات احتراق گاز است.
وی بر استفاده از شلنگ گاز استاندارد تأکید کرد و افزود: قطر لوله‌ها در لوله‌کشی ساختمان متفاوت است به طوریکه قطر لوله برای پکیج ضخیم‌تر و برای بخاری باریک‌تر است، چرا؟ به علت اینکه مقدار گازی که پکیج برای روشن شدن نیاز دارد به نسبت بخاری بیشتر است. در واقع لوله‌ها باید مستقیم، مجزا و با قطر مشخص و با محاسبات مهندسی نصب شود.
معاون پیشگیری و آموزش سازمان آتش‌نشانی همدان با تأکید بر استفاده از بست شلنگ گاز خاطرنشان کرد: پس از اتصال بست باید با کف و صابون چک شود که از عدم نشت گاز اطمینان حاصل شود.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;