برنامه 5 ساله برای ایمنی شبکه گاز

 

 

مدیرعامل شرکت گاز استان می‌افزاید: تنها نگرانی ما، دیواره‌های ظریف خانه‌هایی است که علمک دارند، چون اگر ساختمان سست باشد، دیوار تخریب شده و علمک دچار شکستگی می‌شود.

 

 

 

به گزارش تاسیسات نیوز، مدیریت خطوط گاز از جمله اقداماتی است که می‌توان برای پیشگیری از وقوع فاجعه در زمان رخ دادن زلزله انجام داد. از طرفی باید در نظر داشت که تهران بافت‌های فرسوده زیادی دارد که در آن ساختمان‌هایی بنا شده که مقاومت لازم در برابر زلزله را ندارند و علمک‌های نصب شده روی دیوارهای سست و شکننده آنها که گاز را به داخل ساختمان هدایت می‌کند تهدیدی است برای شهر که اگر امروز نتوانیم برای مقاوم‌سازی آنها چاره‌ای بیندیشیم فردا دیر است.

یعقوبعلی حسین‌نیا مدیرعامل شرکت گاز استان تهران درباره شبکه گاز استان تهران به ایران می‌گوید: در بحث مقاوم‌سازی شبکه‌های گازی در استان تهران شرکت گاز استان تهران، بویژه شهر تهران، جزو پیشروترین سازمان‌هایی است که اقدامات مؤثری را برای مقاوم‌سازی تأسیسات گازی انجام داده است. وی می‌افزاید: با انعقاد قرارداد با یکی از شرکت‌های گاز در ژاپن و دانشگاه شهید عباس‌پور و همچنین شرکت گاز استان تهران، تمام گسل‌های معروف زلزله در تهران شناسایی شده است.

وی تصریح می‌کند: علاوه بر شناسایی گسل‌ها، نقاط ضعف شبکه داخلی تهران شناسایی و ایرادهای آن برطرف شده است. همچنین شهر تهران بلوک‌بندی شده است تا اگر حادثه‌ای در شهر رخ دهد، گاز چه مناطقی قطع شود. برای این کار شیرهای قطع اتوماتیک گاز نصب شده و در حال نصب است. به گفته حسین‌نیا، در تهران از نظر تأسیسات زیرزمینی جای نگرانی وجود ندارد، چون دروازه‌های پنجگانه ورودی گاز به شهر دارای اپراتور هستند که اگر حادثه‌ای رخ دهد، شیرها به طور اتوماتیک بسته می‌شود و این امر موجب می‌شود تا گاز وارد شهر نشود.

 

مدیرعامل شرکت گاز استان می‌افزاید: تنها نگرانی ما، دیواره‌های ظریف خانه‌هایی است که علمک دارند، چون اگر ساختمان سست باشد، دیوار تخریب شده و علمک دچار شکستگی می‌شود.

وی خاطرنشان می‌کند: برای جلوگیری از خطرات ناشی از این علمک‌ها، به ازای هر یک کیلومتر یک شیر وجود دارد که در زمان وقوع حادثه با بستن شیرهای گاز می‌توان گاز منطقه یا محله را تحت کنترل درآورد.

مدیرعامل شرکت گاز استان تهران درباره این‌که آیا زمان کافی برای انجام اقدامات در زمان زلزله وجود دارد یا خیر، می‌گوید: با تشکیل مدیریت بحران در شهر تهران، کانکس‌هایی در نقاط مختلف شهر تعبیه شده که این کانکس‌ها مجهز به موتور، وسایل و ابزار لازم هستند، از طرفی همکاران آموزش‌های لازم را دیده‌اند تا بتوانند در زمان بحران وارد عمل شوند.

وی می‌افزاید: قطعاً برای رسیدن به نقطه ایده‌آل زمان لازم است. در نظر داریم ساختمانی را به عنوان ساختمان کنترل مرکزی در شرق تهران احداث کنیم که این ساختمان همزمان با لرزش زمین انعطاف‌پذیر است، از این‌رو ما به طور مکانیزه در درازمدت راهکارهای مبارزه با زلزله را پیدا خواهیم کرد، اما تا رسیدن به آن نقطه به وسیله آموزش و انجام مانور تخصصی زلزله که در خردادماه امسال نخستین مانور در سطح وسیع در تهران انجام شد، می‌توان اقدامات پیشگیرانه انجام داد.

به گفته حسین‌نیا، برای رسیدن به نقطه ایده‌آل و نصب تمام تجهیزات، مقاوم‌سازی، نصب شیرهای خودکار، تخلیه محلی و نصب سیستم‌های مدیریتی مکانیزه به یک دوره پنج‌ساله نیاز داریم.

وی درباره توسعه شبکه گازرسانی در استان تهران می‌افزاید: همه نقاط شهر تهران گازرسانی شده است و تنها در شرق و غرب آن که محل‌های جدید ایجاد شده‌اند، گاز ندارند که در چند ماه آینده گاز آنها هم تأمین خواهد شد. وی خاطرنشان می‌کند: شهر تهران 11 هزار کیلومتر شبکه گاز دارد که 400 ایستگاه تقلیل فشار داخل شهری در شهر وجود دارد و به‌طور کلی استان تهران و البرز 26 هزار کیلومتر شبکه با یک میلیون 400 هزار علمک گاز دارد.

وی درباره اقدامات دیگر شرکت گاز استان تهران می‌افزاید: اگر تولید داخلی کفایت کند، از ابتدای سال 92 در استان تهران مشترکین جدید با کنتورهای هوشمند وارد مدار خواهند شد.

وی تصریح می‌کند: در حال حاضر 5 هزار کنتور هوشمند با قرائت از راه دور در منطقه 12 شهرداری نصب شده که تحت پایش هستند، علاوه بر آن 50 هزار کنتور هوشمند دیگر به روش قرائت متحرک در منطقه 22 شهرداری در حال نصب است. این کنتورها مراحل آزمایشی را طی می‌کنند. به گفته وی، همچنین صدور قبض الکترونیک از دیگر اقداماتی است که شهروندان می‌توانند با اعلام شماره 15 رقمی اشتراک خود به سامانه 2000170 قبض الکترونیک دریافت کنند. با صدور قبض الکترونیکی، قبوض کاغذی حذف خواهد شد. وی خاطرنشان می‌کند: بزودی سامانه 194 مدرن امداد گاز راه‌اندازی خواهد شد. این سامانه پیام‌ها را دریافت خواهد کرد و در مانیتورهای نصب شده در خودروهای امداد و موتوسیکلت‌ها رؤیت خواهد شد.

مدیرعامل شرکت گاز استان تهران، هدف از راه‌اندازی این سامانه را تکریم ارباب رجوع، سرعت دریافت اطلاعات، تسریع در زمان رسیدن پیام دریافت و کاهش رسیدن به نقطه می‌داند.

پایان پیام/.

 

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;