بررسی چالش های موجود در صنعت تهویه مطبوع

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان سیستم های تهویه مطبوع ایران گفت: ما به عنوان تولیدکننده مخالف موضوع واردات نیستیم بلکه کاملا با این موضوع موافق هستیم اما انتظار داریم که این موضوع در شرایط مساوی انجام شود و واردات کالا با شرایط اصولی انجام شود.

به گزارش تاسیسات نیوز، با وجود اینکه صنعت تهویه مطبوع دارای گردش مالی بسیار بالایی است و در حال حاضر نیز به لحاظ کیفیت قابلیت رقابت با بسیاری از کشورهای برتر در این حوزه را دارد، اما متاسفانه شاهد هستیم که دولت هیچگونه حمایتی از این صنعت بزرگ انجام نمی دهد و در بخش های مختلف مانند واردات، صادارت، قوانین مالیاتی و… این صنعت با چالش های بسیاری مواجه است.

در حال حاضر قاچاق موضوعی است که بسیاری از صنایع با آن درگیر هستند و مشکلات بسیاری را برای تولیدکنندگان در صنایع مختلف ایجاد کرده است، و این در حالی است که تولیدکنندگان اعلام می کنند که مشکلی با موضوع واردات ندارند تنها به این شرط که قوانین مشخصی برای آن طراحی شود و میدان رقابت سالمی برای تولیدکنندگان و واردکنندگان توسط دولت ایجاد شود تا از این طریق تولیدکنندگان صنایع مختلف بتوانند در این رقابت همتراز با تولیدات جهانی حرکت کنند.

علی کمره ای عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان سیستم های تهویه مطبوع ایران درباره چالش های موجود در صنعت تهویه مطبوع گفت: متاسفانه طی سالیان اخیر علی‌رغم شعارهای خیلی زیادی که در باب حمایت از تولید داده شده است، اما در عمل شاهد هستیم که به اشکال مختلف تولید در صنعت تهویه مطبوع تحت فشار بوده است و آنچنان که باید این صنعت مورد حمایت قرار نگرفته است.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان سیستم های تهویه مطبوع ایران ادامه داد: برای مثال زمانی که تعداد پروژه های عمرانی در سطح کشور به واسطه مشکلات مالی کاهش می یابد، برای تامین محصولات موجود در پروژه های باقیمانده رقابت شدیدی بین تولیدکنندگان و واردکنندگان کالا شکل می گیرد و از آنجا قوانین مشخصی برای واردات وجود ندارد وارکنندگان کالای قاچاق با وجود اینکه کالای موردنیاز پروژه ها در داخل کشور تولید می شود با استفاده از شرایط پیش آمده و نبود نظارت های قانونی اقدام به تامین پروژه های عمرانی موجود می کنند و امکان فعالیت را از تولیدکنندگان داخلی می گیرند.

وی با بیان اینکه متاسفانه برخی قوانین موجود از واردات کالای قاچاق حمایت می کند، افزود: در حال حاضر بسیاری از کالای موردنیاز در پروژه های بزرگ توسط واردکنندگان تامین می شود چراکه شرایط به نحوی فراهم شده است که امکان فعالیت تولیدکنندگان داخلی در این پروژه ها فراهم نیست، برای مثال یکی از شرایط این است که محصولاتی که در حوزه تهویه مطبوع تولید می شوند بایستی استاندارد یوروونت (Eurovent) داشته باشند و این در حالی است که تولیدکنندگان داخلی به این استاندارد دسترسی ندارند و به این ترتیب تمام تولیدکنندگان داخلی به صورت غیرمستقیم از دایره تامین محصولات در پروژه های بزرگ حذف می شوند و میدان برای ورود شرکت های واردکننده بازتر می شود.
کمره ای همچنین گفت: اما جدای از مشکلاتی که در زمینه اجرای پروژه های مختلف وجود دارد، شاهد هستیم که به شکل های دیگری نیز چالش هایی را برای تولید در صنعت تهویه مطبوع ایجاد می کنند.

او در ادامه گفت: متاسفانه هر ساله شاهد هستیم که در بودجه ها، سهم مالیات افزایش می یابد در حالی که مودیان مالیاتی افزایش نیافته اند و این موضوع نشان دهنده این است که دولت انتظار دارد مالیات بیشتری دریافت کند و این موضوع باعث افزایش فشار مالیاتی بر تولیدکنندگان می شود.

وی ادامه داد: از دیگر مشکلات موجود در این زمینه می توان به سلیقه ای برخورد کردن در موضوعاتی مانند تامین اجتماعی و همچنین ارائه جریمه های غیرمنطقی که بعضا برای تولیدکنندگان لحاظ می شود و این جریمه ها در بسیاری از موارد هیچگونه مبنا و ماخذی ندارند که گاها تولیدکنندگان را با مشکلات عدیده ای رو به رو می کنند.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان سیستم های تهویه مطبوع ایران ابراز داشت: با وجود اینکه مشکلات عدیده ای در حوزه ایجاد پروژه های عمرانی، قوانین حوزه واردات کالا، موضوعات مالیاتی و… وجود دارد، باید تاکید کنیم که دولت در سال های اخیر هیچگونه حمایتی از تولیدکنندگان نداشته است و شرکت های تولیدکننده از حمایت های دولت بهره مند نشده اند.

کمره ای در پاسخ به این پرسش که آیا تولیدکنندگان داخلی توان تامین نیاز موجود در داخل کشور به لحاظ کیفیت و کمیت را دارند؟ گفت: به طور قطع باید گفت در شرکت های تولیدی ما دانش فنی روز دنیا جاری است و این توان در داخل کشور وجود دارد تا بتوانیم نیازهای بازار را هم به لحاظ کمی و هم به لحاظ کیفی تامین کنیم.

وی ادامه داد: دانش فنی که در شرکت های تولیدی وجود دارد به شدت از انتظار بازار جلوتر است و ما به طور کامل می توانیم تمام خواسته های بازار را تامین کنیم و در بسیاری از پروژه ها با مشورت تولیدکننده ها نسبت به استفاده از محصولات نوینی که در طراحی پروژه های عمرانی به آن پرداخته نشده است تاکید می شود تا بازدهی سیستم های تهویه در پروژه های مختلف در سطح مناسب تری قرار گیرد.
کمره ای با بیان اینکه ما مخالف واردات محصولات حوزه تهویه مطبوع نیستیم، توضیح داد: ما به عنوان تولیدکننده مخالف موضوع واردات نیستیم بلکه کاملا با این موضوع موافق هستیم اما انتظار داریم که این موضوع در شرایط مساوی انجام شود و واردات کالا با شرایط اصولی انجام شود، در حال حاضر بسیاری از مشتری های موجود در بازار مصرف عنوان می کنند که قیمت کالای خارجی با محصولی که در کشور تولید می شود برابر است، این در حالی است که قیمت متریال مصرفی ما با نرخ های جهانی برابر است و تنها تفاوت مربوط به دستمزد نیروی انسانی است که آن هم در شرایط حداقل راندمان در حال فعالیت هستند.

وی ادامه داد: این در حالی است که در سایه نبودن استاندارد و تعرفه مشخص برای وارادات کالا در حوزه صنعت تهویه مطبوع و همچنین با دور زدن قوانین نیم بند موجود، واردکنندگان اقدام به وارادات کالا می کنند و این در حالی است که تولیدکنندگان برای واردات متریال مورد استفاده باید مسیرهای دشوارتری را طی کنند، بنابراین در چنین شرایط باید گفت شرایط برای تولیدکنندگان و واردکنندگان یکسان نیست و در چنین شرایطی متاسفانه تولیدکنندگان متضرر می شوند.

علی کمره ای در پایان گفت: چنانچه دولت میدان رقابت سالمی را برای تولیدکنندگان و واردکنندگان فراهم کند، ما به عنوان تولیدکننده از این موضوع استقبال می کنیم چرا که معتقدیم اگر واردات کالا طبق قوانین و با تعرفه های مشخص انجام شود می تواند به بهبود هر چه بیشتر تولید در این صنعت مهم کمک کند و منجر به ارتقای این صنعت نیز شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;