برای شروع؛ فردا دیر است

مهندس میلاد حاتمی

 

سردبیر نشریه مهندسی ایمنی

 

به گزارش تاسیسات نیوز، در سنه‎ی 1246 فتحعلی شاه قاجار به خود لرزید! زلزله‎ای با قدرت 7.1 ریشتر طهران را لرزاند.


شمیرانات و دماوند کن‌فیکون شد و 70 روستا (در شرق جاجرود) به‌طور کامل ویران شدند. پس از آن چهار پنج بار دیگر تهران تکان خورد اما نه در آن حد که حادثه‎ای بزرگ بیافریند و تخریب جبران‌ناپذیر به بار بیاورد، یکی از آن لرزش‎ها در 29 آذرماه سال جاری اتفاق افتاد و مردم را به وحشت واداشت.

 

با این اتفاق فضای مجازی بار دیگر واقعیت خود را به رخ کشید(!) و به اولین کانال خبررسانی تبدیل شد. در میان جوک‎ها و لطایف و اینفوگرافی‎هایی که کارهای قبل و بعد زلزله و تاریخچه‏های مختلف زمین‎لرزه را مرور می‎کرد، برخی فیلم‎های کوتاه از وقوع زلزله‎های شدید در کشورهای پیشرفته جهان را هم مشاهده کردیم. ماشین‎ها در خیابان توقف کردند؛ ساختمان‎ها بدون تخریب و حتی پیش آمدهای ساده‎ای چون شکستن شیشه‎ها، رقصی ملایم کردند و بعد از چندین ثانیه زندگی از سر گرفته شد. نه قیمت چادر بالا رفت و نه کانکس کمیاب شد؛ نه ارگان‎ها توپ‌بازی کردند(!) و نه دولت‎ها با هم مقایسه شدند. فرصت‎های تبلیغاتی سلبریتی‎ها و شرکت‎ها و بانک‎ها هم مقدور نشد؛ حالا می‏شود مهاجرت به هر قیمت و حتی در سایه‎ی مرگ و تبعید به آفریقا را ترجمه کرد!

 

در آمارهای بعد از زلزله گفته شد که مترو تهران توان ایستادگی در برابر زلزله‎هایی تا قدرت 8 ریشتر را دارد. در این پس و پیش‌لرزه‌ها کرمان هم لرزید اما بخاطر ساخت اصولی‎تر بعد از زلزله‎ی مخرب بم، تخریبی را تجربه نکرد و این در صورتی بود که بخش‎های غربی کشور ما به خاطر زلزله‎های اخیر در حال بازسازی و التیام زخم‎هایی هستند که زلزله بر جای گذاشته است.

 

حالا سؤال این است تا کی باید دعا کنیم زلزله نیاید؟

 

محققان و دانشمندان پیش‎بینی کرده‌اند که بخاطر کاهش سرعت حرکت وضعی زمین، سال 2018 میلادی سال وقوع زلزله‎های شدید علی‎الخصوص در مناطق گرمسیری جهان است. حالا چاره چیست؟

 

ایران روی خط زلزله واقع‌شده، قبل از این تمام ترس‎ها از گسل‎های جنوبی و در امتداد زاگرس بود اما لرزه‎های جدید نگرانی‎ها را در البرز هم مطرح کرد.

 

با هیچ قدرتی نمی‎توان جلوی وقوع زلزله را گرفت. هیچ کشور و دانشی تاکنون نتوانسته زمان دقیق زلزله را مشخص کند و در کشورهای فوق مدرنی چون ژاپن که زلزله‌خیز هم هست، گفته می‎شود که تنها چند دقیقه قبل از وقوع امکان پیش‎بینی وجود دارد.

 

باید در کنار دعا خود را برای وقوع چنین حوادثی آماده کنیم و تن به قضا و قدر نسپریم. ایمنی در تاسیسات، راه‏ها، ساختمان‎ها، سدها، پل‎ها و… برای شروع فردا دیر است.







انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;