«بحران آب» نیاز به مواجهه جهانی دارد

بحران آب اکنون یک مشکل جهانی است، اگر همیشه برای جنگ‌ها و لشکرکشی‌ها پای نفت در میان بود حالا پیش‌بینی شده در چند سال آینده «آب» مسئله‌ای خواهد بود که شاید شدیدترین درگیری‌ها در دنیا را رقم بزند، دهه آینده زمان دشوار جنگ آب است.
تاسیسات نیوز/ صدیقه بهزادپور: شنیدن کلمه «بحرانِ آب» در کشور، واژه ای آشناست که دغدغه های مختلفی را پیش روی مردم، مسئولان و کارشناسان ترسیم کرده، دغدغه هایی که شاید در وهله نخست، گمانِ اختصاصی بودنِ آن برای چند کشور از جمله ایران را ایجاد کند.
اما شنیدن اینکه دامنه این چالش دامانِ بسیاری از کشورهای دیگر از جمله امریکا، که  چندین سال گذشته هیچ مشکلی برای آب نداشتند و با دریاچه هایی مملو از آب مواجه بودند، کمی حیرت انگیز باشد.
بنا به گفته کارشناسان، «کالیفرنیا»،  ایالت بزرگ امریکا، که به داشتن منابع وسیع آب مفتخر بود، امسال بدترین خشکسالی خود طی ۴۰ سال اخیر را تجربه می کند. خرید موتور برق و منابع ذخیره بزرگ آب توسط شهروندان از جمله خبرهایی هست که شاید شنیدن آن برای امریکا و مخصوصاً ایالت کالیفرنیا عجیب باشد.
رسانه‌های آمریکا با حسرت تصاویر دریاچه‌ها و منابع آبی را در گذشته منتشر می‌کنند که حالا تقریباً چیزی از آنها باقی نمانده است. چالشی که به تشکیل پلیس آب منجر شده تا جلوی هدررفت آب را بگیرد و با اعمال جریمه مانع از اسراف در مصرف آب شوند. ترفندی که شاید اِعمالِ آن در ایران نیز راهگشا باشد.
«ابرچالش کم آبی»، ایران را نیز درگیر کرده است اما بحران کم آبی را وجود مشکلات دیگری چون؛ «نبودِ فرهنگ صحیح مصرف آب»، «تجهیزات فرسوده آب در بخش کشاورزی و صنعت»، و «فقدان اهرم های اجرایی برای ممانعت از اسرافِ این مایه حیاتی»، تشدید کرده است.
«فرهنگسازی در خصوص کاهش و مدیریت بهینه مصرف آب در مدارس، رسانه ها و سازمان دولتی و غیردولتی»، «بهسازی شبکه فرسوده آبرسانی» از جمله راهکارهایی است که می تواند به حل این مشکل در دراز مدت نیز کمک کند.
هفته صرفه جویی آب و الزامات قابل اجرا در این زمینه
نامگذاری روزها یا هفته ها طی سال، شاید فرصت مناسبی باشد که یک رویداد فرهنگی در افکار عمومی و رسانه‌ها جای خود را باز کند و فعالیت های فرهنگی – آموزشی بسیاری در این زمینه انجام گیرد تا آغازی برای انجام فعالیتهای اساسی و جدید باشد.
شیوع ویروس کرونا و لزوم توجه بیشتر مردم به بهداشت فردی، میزان مصرف آب در سالهای اخیر را افزایش داده است. اما به کاربردن راههایی برای مصرف بهینه آب در حوزه مصارف بهداشتی می تواند میزان قابل توجهی از هدررفت آب در این زمینه را کاهش دهد.
همچنین یکی از ساده ترین کارهایی که می توان انجام داد، توسعه استفاده از سیستم های تصفیه آب است که برای مردم آب تمیزتر فراهم می کنند. این شامل؛ استفاده از دوش های کوتاه تر، نصب توالت هایی که با جریان کمتر آب یا مصرف کمتر آب در فلاش تانک کار می کنند نیز از جمله روش هایی است که اتلاف آب را کاهش می دهد. استفاده از پسآب و آبهای خاکستری هم از جمله راهکارهای مطلوب در حوزه مواجهه با مسئله کم آبی است.
نقش دانش بنیان ها و ساخت دستگاه ها و تجهیزات ویژه در حوزه مصرفِ بهینه آب در سالهای اخیر باعث کاهش مصرف آب در کشور شده است که حکایت از مدیریت صحیح در این حوزه دارد.
اتخاذ سیاستهای صحیح جهت مدیریت مطلوب مصرف آب از جمله اقداماتی محسوب می شود که در صورت نپرداختن صحیح به آن منجر به تشدید بحران، حتی در زمینه تامین آب آشامیدنی در سراسر جهان  خواهد شد.
استمرار اجرای روشهای نوین برای مواجهه با اَبَرچالش کم آبی در سطح جهانی و ملی شاید بتواند از معضلات جانبی این بحران در دنیا بکاهد و در این راستا استفاده از پتانسیل های بخش خصوصی و دولتی و تعامل مناسب در این زمینه میزان مشکلات آتی را کاهش خواهد داد، در غیراینصورت باید منتظر ایجاد گسست در لایه های مختلف اقتصادی، اجتماعی و … بود.
منبع تاسیسات نیوز
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;