با تولید ذرات نانو رس به مقابله با ریزگردها می رویم

 

به گزارش تاسیسات نیوز به نقل از ایرنا،محققان دانشگاه آزاد خوراسگان در پی پدیده ناخوشایند ریز گردها با تولید نانو ذرات به مقابله با این پدیده رفتند.

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، ابراهیم واشقانی افزود: این ذرات نانو رس به همراه محلول خاصی روی سطح زمین پاشیده می شود و به نحو موفقیت آمیزی می تواند ریزگردها را مهار کند.

وی تاکید کرد:حفظ محیط زیست به عنوان یکی از اولویت های پژوهشی در برنامه راهبردی پژوهش و فناوری این دانشگاه است.

واشقانی با اشاره به اینکه کنسرسیوم دانشگاه آزاد اسلامی برای مبارزه با پدیده ریزگردها از اسفند 93 تشکیل شده است، گفت: اکنون شهرداری اصفهان برای خرید این ذرات نانو رس با دانشگاه آزاد اسلامی قرارداد بسته است تا به صورت میدانی از این محصول در شرق اصفهان استفاده کند.

نانورس ها که شامل صفحات کوچک و نامنظم رسی به ضخامت حدود 1 نانومتر و قطر 100 نانومتر هستند، مواد منحصر به فردی هستند که به عنوان مواد افزودنی برای ساخت نانوکامپوزیت ها و بهبود قابل توجه خواص مواد پلیمری به کار می روند.

نانورس هایی که به خوبی آماده شده و با مقادیر کم (کمتر از 5 درصد ) به یک ترکیب پلیمری اضافه می شوند، می توانند نانوکامپوزیت های پلیمری (بدون تفاوت خیلی زیاد در ظاهر پلاستیک) تولید کنند که خصوصیات بسیار برجسته ای مانند وزن سبک تر، خواص ضدخش و خواص عبورناپذیری در برابر گازها و اشتعال پذیری کمتر دارند.

*** استفاده از دو طرف کاغذ برای نوشتن پایان نامه ها

واشقانی از برنامه های در حال اجرای مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی برای کاهش مصرف کاغذ نیز خبر داد و گفت: در این راستا اقداماتی انجام شده است که راه اندازی سامانه الکترونیکی برای مکاتبات اداری است که در سازمان مرکزی از حدود یک سال پیش شروع شده و اکنون در سایر واحدهای دانشگاهی نیز در حال گسترش است یکی از آنها است.

به گفته معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی، این اقدام نه تنها به لحاظ مالی برای دانشگاه آزاد سودمند است بلکه مصرف کاغذ را نیز در دانشگاه پایین می آورد.

واشقانی با تاکید بر اینکه محیط زیست به صورت امانت در اختیار بشر است، گفت: یک ماه پیش از سوی دکتر میرزاده ریاست دانشگاه آزاد اسلامی به تمام واحدهای این دانشگاه ابلاغ شد که برای کاهش حجم کاغذ مصرفی، از دو طرف کاغذ در نگارش پایان نامه ها استفاده شود.

وی افزود: گسترش استفاده از باطری خورشیدی و سامانه آبیاری فضای سبز با سیستم فاضلاب در تمامی واحد های دانشگاه آزاد اسلامی از دیگر اقدامات این دانشگاه برای حفاظت از محیط زیست است.

 

پایان خبر/

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;