سوزن و جوالدوز

روح اله واصف
سردبیر تاسیسات نیوز
پیرو قول‌هایی که هفته قبل دادیم و گرفتیم، همکاران من پیگیری‌هایی در خصوص بازرسی‌های آبفا و آتش‌نشانی انجام داده‌اند و سوال‌ها و جواب‌هایی مطرح شد. نتیجه برخی از این تلاش‌ها در مجله این شماره منعکس شده است و جالب است که برخی از افراد مسئول در برخی از سازمان‌های نظام مهندسی علاقه‌ای به پاسخ به بدیهی‌ترین سوالات ما نداشتند!
نگرانی‌های همه ما در مقام ناظران ساختمان در تناقض برخی از روندها و قوانین تنها با تلاش تک تک ما به انجام خواهد رسید. اما تلاشی که یکپارچه باشد تا بتواند مارا به نتیجه برساند. این که علاقه‌ای به صحبت نداریم یا توان نوشتن نداریم یا این تفکر که همه این تلاش‌ها بیهوده است فقط شانه خالی کردن از زیر بار یک مسئولیت اجتماعی است.
بازرسی آبفا و آتش‌نشانی و ماده ۳۳ با وضعیت فعلی می‌تواند چاه خطرناکی باشد که برای فرار از چاله معیشت و گذران هزینه‌های زندگی ممکن است در آن بیفتیم.
نامشخص بودن برخی از روندها باعث می‌شود مهندسان را به سمت تصمیماتی ببرد که باعث اتفاقات ناخوشایند بعدی شود. مواردی مانند اجبار کارفرما به استفاده از جنس خاصی از لوله، بازرسی یا عدم بازرسی سیستم اطفاء حریق یا مثال‌هایی از این دست باعث می‌شود که کارفرما گمان کند بازرس به دنبال نتایجی به جز مباحث فنی است. البته ممکن است خود همین مسأله باعث سوءاستفاده تعداد معدودی از همکاران ما شود. یک روند نامشخص و گنگ باعث آسیب زدن به همه اجزاء آن می‌شود و خشک و تر را باهم نابود می‌کند.
به نظر می‌رسد ایرادات امروزین ناشی از سستی برخی از مسئولان در انجام وظایف خود است. یک فرآیند پس از آغاز نیاز به بررسی بازخوردهای عوامل دارد و پس از آن اصلاحات آغاز می‌شود و این بازخورد و اصلاح تا انتهای فرآیند ادامه می‌یابد. اما اکنون ایراداتی را می‌بینیم که همان روز اول بوده است و هنوز هم ادامه دارد.
از همه همکاران می‌خواهم اتفاقات تلخ و شیرین، بازخوردهای درست و نادرست و نقطه نظرات خود را برای ما ارسال کنند. همه آنها را حتی بدون ذکر نام ارسال کننده منتشر خواهیم کرد و می‌دانیم که بسیاری از حضرات آنها را می‌بینند.
انتخابات گروه‌های تخصصی در حال کلیدخوردن است. بیاییم یک بار از انتخاب شدگان قبلی بپرسیم چه کرده‌اید و از کاندیداهای فعلی بپرسیم می‌خواهید چه کنید؟
اگر اکنون ایرادی می‌بینیم قبول کنیم که مقصر اصلی خود ما هستیم که پرسشگری را بلد نیستیم. این سوزن ما به خود بود و جوالدوز ما آماده برای دیگران!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;