ایران تولید کننده برق هوشمند جهان

به گزارش تاسیسات نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا، ایران که یک کشور تولیدی در حوزه های مختلف انرژی میباشد اخیرا با ثبت کنتور هوشمند برق به جرگه تولید کنندگان این فناوری پیوست.

معاون برق و انرژی وزیر نیرو با اشاره به آنکه مطالعات نظری و دانشگاهی طرح فهام از حدود پنج سال پیش آغاز شده بود، گفت: امروز مطالعات به بلوغ و پختگی لازم رسیده و با شرایط کنونی می توان ادعا کرد ایران اسلامی به جرگه 10 کشور سازنده کنتورهای هوشمند برق پیوسته است.

هوشنگ فلاحتیان در حاشیه مراسم آغاز عملیات اجرایی مرحله نخست طرح فراسامانه هوشمند اندازه گیری و مدیریت انرژی (فهام)، اظهار داشت: طرح فهام، طرحی بزرگ در راستای هوشمندسازی شبکه برق کشور است.

وی با بیان آنکه فعالیت ها در این زمینه از حدود سه سال پیش آغاز شده، افزود: خوشبختانه در نمایشگاهی که امروز به همین منظور برپا شده، بخش خصوصی قابلیت های خود را به منصه ظهور رسانیده و ثابت کرده که می توان با پتانسیل و دانش داخلی نسبت به تولید انبوه لوازم اندازه گیری هوشمند اقدام کرد.

فلاحتیان گفت: وزارت نیرو نیز در راستای بکارگیری این لوازم، اقدامات مؤثری انجام داده که با انجام این مهم، مدیریت بار بیشتر و بهینه تری در طرف تقاضا ایجاد می شود.

وی تصریح کرد: قطعا وجود لوازم اندازه گیری هوشمند، پایداری و امنیت بیشتر شبکه برق سراسری را به دنبال داشته و ما را قادر می سازد تا بدون مراجعه فیزیکی به مشترکان، کنتورها را از راه دور قرائت کنیم.

معاون برق و انرژی وزیر نیرو خاطرنشان کرد: نمایشگاه برپا شده توانمندی بخش خصوصی در تولید صد درصدی کنتورهای داخلی هوشمند را به نمایش گذاشت و سال آینده می توانیم از قابلیت های شبکه هوشمند بهره برداری کنیم.

فلاحتیان خاطرنشان کرد: در سال جاری و با تعامل سازنده ایجاد شده با سازندگان و تولیدکنندگان، مدل بومی کنتور هوشمند برای کشور شناسایی و طراحی شده و اکنون در مرحله تولید انبوه قرار داریم.

وی با بیان اینکه برنامه وزارت نیرو استفاده از ظرفیت داخلی برای تولیدکنندگان داخلی است، تاکید کرد: این کنتورها به تدریج در محل هایی که پیش از این به عنوان پایلوت انتخاب شده نصب می شوند که با انجام این کار، مدیریت بهتری نسبت به گذشته بر صنعت برق اعمال می شود.

فلاحتیان اضافه کرد: در گام نخست، حدود 400 هزار نمونه از این کنتورها در سطح کشور نصب خواهد شد و به رغم برنامه زمانبندی دو تا سه ساله برای اجرای این مهم، تمایل داریم تا در صورت تامین مالی طی یک سال و نیم اجرایی شود.

 

افزایش تعرفه های برق در کاهش مصرف پرمصرف ها تاثیرگذار نبوده است


وی تصریح کرد: رعایت الگوی مصرف، همواره و در هر شرایطی مدّ نظر این وزارتخانه است و تلاش داریم تا از طریق رسانه ها مردم را به انجام این کار مجاب کنیم.
این مقام مسؤول اظهار داشت:

در این راستا تعرفه های برق نیز به گونه ای برنامه ریزی شده که هزینه برق مشترکان پرمصرف به صورت پلکانی افزایش یابد؛ هرچند این افزایش ها تاکنون آنطور که باید انگیزه کاهش مصرف ایجاد نکرده، اما بازنگری در آنها به منظور اعمال جریمه پرمصرف ها در آینده در دستور کار قرار خواهد گرفت.

گفتنی است؛ طرح فهام که بخش نخست هوشمندسازی شبکه برق کشور است و در آن از فناوری اطلاعات و ارتباطات برای بهره برداری بهتر از شبکه برق استفاده می شود و علاوه بر آن امکان ارتباط دو طرفه با مشترکان فراهم خواهد شد، با حضور قائم مقام وزیر نیرو آغاز شد.

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;