ایران،خشکسالی،همراه با گرد وغبار مداوم محلی

 

به گزارش تاسیسات نیوز به نقل از روزنامه آرمان،در شرایطی که روزانه شاهد پدیده ریزگردها هستیم گویا این مساله هم همچون مسائل دیگر در نظر مسئولان دولتی جنبه ای عادی پیدا کرده و حالا بحث این است که این مسئله و درمان آن مشمول زمان درازی خواهد بود و چشم انداز بلند مدت دارد.می گویند هیچ کس مسئول این شرایط نیست بلکه این وضعیت آب و هوایی جدید در نتیجه تبدیل شدن مزارع و زمین ها به بیابان و در نتیجه برخاستن ریزگرد با هر وزش باد کوچکی است!

آلودگی هوا چند وقتی اســت که ديگر آلودگی ناشی از تردد خودروها و يا حتی دود کارخانهها نيست، يعنی نه اينکه اينها نباشد بلکه اين همه ماجرا نيست. ريزگردهاو آلودگی ناشی از گردوغبار چند وقتی است که ديگر درادبيات مســئولان و کارشناسان محيط زيست تبديل به امری عادی شده و تا حدی طبيعی جلوه میکند.
مردم بايد با ريزگردها کنار بيايندبعد از اينکه ســال گذشته معضل گردوغبار جنوب کشــور را فرا گرفت و مردم استانهای جنوبی زندگی وتا حدی سلامتیشان در اثر زندگی در شهری که گاهی بهدليل هجوم ذرات کمتر از دو و نيم ميکرون نمیتوانستی تا جلوی پايت را ببينی، به مخاطره افتاد؛ تا امروز که اعلام میشــود 22استان کشور درگير اين پديده هستند، هنوزراه حل اساســی برای اين مشکل پيدا نشده است. البته اين موضوع بدان سبب نيست که مسئولان در اين زمينه کوتاهی کرده اند و يــا از اين معضل غافل بودهاند بلکهاساسا حل مشــکل ريزگردها نيازمند کار طولانی مدت و مداوم اســت. موضوع ريزگردها بهعنوان عامل تهديد امنيت زيســت محيطی به مجلس هم وارد شده و بارها نماينــدگان در مورد اقدامات ســازمان حفاظت محيط زيســت در حل ريزگردها از مدير آن توضيح خواسته واو را به مجلــس احضار کرده اند. با اين وجود معصومه ابتکار بارها در سخنان خود عنوان کرده است: مردم بايد با ريزگردها کنار بيايند و هيچ مسئولی نمیتواند قول دهد که مشکل ريزگردها را به زودی حل کند.
همچنان سدسازی بالادست سد کرخه صورت میگيردهفته گذشته رئيس فراکســيون ريزگردهای مجلس با بيان اينکه يکی از مهمترين علتهای بروز ريزگردها خشک شدن چشمهها و تالاب ها به دست عوامل انسانی اســت، تصريح کرد: امروز موضوع گرد و غبار در استان خوزستان مطرح نيست بلکه اين اتفاق ۲۲استان کشور را دربر گرفته است و در اينجا استان خوزستان به عنوان توليدکننده ريزگرد از اهميت بالايی برخوردار است.عباس پاپیزاده با بيان اينکه ريزگردها ۲۰تا ۳۰درصد کشاورزی 10استان کشور را تحت تأثير قرار داده است، خاطرنشان کرد: يکی بزرگترين علتهای اين اتفاق ساخت ۱۷سد بزرگ در اســتان خوزستان به طور کارشناسی نشده طی 20ســال گذشته است که به عنوان مثال سد کرخه را درگلوگاه هورالعظيم ساختيم اما در حال حاضر اين تالاب تقريبا خشک شــده و تبديل به منبع بزرگ ريزگرد شده است. پاپی زاده ادامه داد: متأسفانه با اين وجود همچنان سدسازی بالادست سد کرخه صورت میگيرد و مسئولان اين امر حاضر نيستند مجدداًمطالعات زيست محيطی را بررسی کنند. جای سوال است که چطور چنين پروژههايی به بهرهبردار میرسد ولی اثرات مخرب آن ناديده گرفته میشود.
يکــی از کانون های اصلی بيابان زايی در جهان خواهيم ش يکی از اعضای کميســيون بهداشت مجلس با بيان اينکه متأســفانه در کشــور فاقد يک آمايش سرزمينیهســتيم، به »آرمان« میگويد: ايراد مهمی که به توسعه ســرزمين ما وارد است همين است که نمیدانيم منابع آبی کشورمان کجاست جمعيتها و کانونهای جمعيتی بايد در کجا شکل بگيرند و کشــاورزیها و الگوهای کشــت چگونه ســاماندهی شــوند.
رســول خضری میافزايد: درحالی که عنوان میشــود بالای ۷۵درصداز ريزگردها منشا خارجی داشته و از بيابانهای اطراف وارد کشــور میشوند نمیتوان منکر اين قضيه شد که سدســازی بی رويه در گذشــته که هنوز هم ادامه دارد
لطمات جبرانناپذيری را به محيط زيســت وارد کرده است. نماينده پيرانشهر و سردشــت ادامه میدهد: دربحث سدسازی مانند آنچه ما در گتوند شاهد آن هستيم سدسازی باعث میشود آبهای سطحی به آبی شور وبلااستفاده تبديل شود و کشاورزی لطمهديده و بيابانها رشد کنند. اين نماينده با اشاره به اينکه با اين روندی که در پيــش گرفتهايم يکی از کانونهای اصلی بيابانزايی در جهان خواهيم شــد، ادامه میدهد: افزايش گازهای گلخانهای در هر کشوری دليلی دارد و در ايران مصرف بالای سوختهای فســيلی عامل آن است. خضری با اشاره به اينکه مديريت منابع آب سرزمينی و پايشها در زمينه مصرف صحيح انرژی در کشور ما درست نيست، میافزايد: اگر مصرف ســوختهای فسيلی را کم کرده و انرژی های نوين مانند نورخورشــيد، باد و بيوگاز را جانشين سوخت های فسيلی کنيم، سالانه بالای ۲۲۰۰تن دی اکسيد کربن در کشور توليد نخواهد شد و برای کشور بالای ۵هزار بشکه نفت در ساله صرفه اقتصادی خواهد داشــت. خضری عنوان میکند: عوامل داخلی و خارجی در کنار فقدان برنامهريزی سبب شده است
ريزگردها معضلی طولانیمدت تلقی شوند. مردم تهران شيوه زندگی خود را با ريزگردها هماهنگ کنند.
روز گذشته معاون نظارت و پايش ادارهکل حفاظت محيط زيســت اســتان تهران با بيان اينکه بــروز پديده گردوغبار در تهران مشــکلی طولانیمدت خواهد بود، گفت: مردم تهران بايد با مديريت و برنامهريزی زندگی خود را به گونهای تنظيم کنند تا کمتر در معرض آسيبهای اين نوع از آلودگی هوا باشند. محمد رستگاری اظهار کرد: دشتهای جنوبی استان تهران مانند رباط کريم، اخترآباد شــهريار و ورامين از مهمترين منشاهای داخلی گرد و غبار در تهران هستند که با وزش باد بخش قابل توجهی گردوغبار ايجاد میکنند. ايلنا نوشت؛ رستگاری ادامه داد:من نمیگويم مشکل گرد و غبار در تهران هيچ راهی ندارد،اما رفع آن بسيار سخت و زمانبر است، به همين خاطرمردم بايد برای مواجه با آن، تدابيری بينديشــند تا کمتردچار آسيب شوند، برای نمونه برنامه ريزی زمان خروج
خــود را طوری تنظيم کنند تا کمتر در معرض آلاينده ها قرار بگيرند.
معضل ريزگردها فعلا دائمی است مدير طرح ملی مقابله با گردوغبار در مورد اظهارات روز گذشته معاون پايش محيط زيست تهران به »آرمان« میگويد: با توجه به اينکه ۲۳سال خشکسالی را پشت سر گذاشتيم و حتی زمينهای دشت قزوين هم اين روزها به بيابانهايی که منشا گرد و غبار است تبديل شده بايد گفت تا زمانی که تغييری در الگوی مصرف آب این معضل وجود خواهد داشت. ضياالدين شعاعی میافزايد: اين گرد و غباری که اين روزها در تهران و شهرهای ديگرشاهد آن هستيم منشا محلی دارد و کمبود آب کشاورزی و خشکسالی زمينهای اطراف شهرها باعث میشود با کمترين وزش بادی اين گرد و خاک به سمت شهرها بيايد.او میافزايد: از شــهرداری خواستيم به اين منظور طرح جامعی را تعريف کند تا بر اين اســاس با اولويت دادن به کشــاورزی و ممنوعيت محصور کردن آن روشهای کشت استمرار يافته و زمينهای کشاورزی کمتری تبديل به بيابان شوند. همچنين ۳۰هزار هکتار زمينهای اطراف تهران بررسی شود؛ زيرا حتی کارگاههای آجرپزی و دپوی مصالح هم در بروز اين پديده بی تاثير نيســتند. شعاعی میافزايد: وزارت امورخارجه، ســازمان ملی استاندارد، جهادکشاورزی، وزارت نيرو، صنعت و معدن و نفت هم در کنار سازمان محيط زيست به ريزگردها و مقابله با آن می پردازند و رییس جمهور بعنوان شورای عالی محیط زیست مسئول اصلی رسیدگی به این ماجراست.

 

پایان خبر/

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;