اگر سیستم گرمایشی شما رادیاتور است بخوانید

اگر جهت سیستم گرمایشی منزل یا محل کار خود، رادیاتور (شوفاژ) را انتخاب نموده اید خواندن این مقاله کوتاه ولی کاربردی را به شما توصیه میکنیم.

به گزارش تاسیسات نیوز، رادیاتور شوفاژ در واقع یک واسطه می باشد که گرمای موجود در آب داغ را از طریق جابه جایی به محیط منتقل می نماید. این آب داغ که دمایی در حدود ۸۰ درجه سانتیگراد خواهد داشت می تواند توسط یک منبع تولید کننده گرما مانند دیگ آبگرم در موتورخانه مرکزی یا پکیج شوفاژ دیواری تامین گردد. حال بایستی با توجه به منبع گرمایشی (موتورخانه یا پکیج) رادیاتور یا شوفاژ سازگار با آن را انتخاب نمود. در ابتدا به معرفی انواع رادیاتور می پردازیم:
رادیاتور ها دارای انواع مختلفی از جمله آلومینیومی (پره ای و حوله خشک کن ) فولادی (پنلی) و استیل می باشند. سایر انواع رادیاتور ها مانند قرنیزی، دکوراتیو و شیشه ای دارای نمای فانتزی بوده و در بخش کنوکتور ها از یکی از متریال های مورد بحث انتخاب می کنند.
نوع اول رادیاتورها که معروف ترین آنها می باشند، رادیاتور پره ای نام دارند. این رادیاتورها معمولا از آلومینیوم ساخته شده اند و به همین دلیل مقاومت بسیار بالایی در برابر زنگ زدگی و رسوب موجود در آب و خوردگی دارند. از آنجا که میزان رسوب در سیستم های موتورخانه مرکزی با دیگ آبگرم بسیار بالا می باشد بهترین رادیاتورها برای استفاده در این سیستمها نوع پره ای آلومینیومی می باشند. لازم به ذکر است در سیستم های مرکزی با توجه به باز بودن مدار گرمایشی به کمک منبع انبساط همواره مقدار زیادی آب در منبع انبساط تبخیر شده و آب جدید جایگزین آن می شود و این امر ورود روزافزون رسوبات آهکی و خورنده در مدار گرمایشی را به دنبال خواهد داشت. رادیاتور های پره ای در اندازه های ۶ الی ۹ سانت در بازار موجود بوده و تعداد پره های پیش فرض کارخانه، ۵، ۷ و ۱۰ می باشند. یکی از نکات مهم دیگر در رادیاتور های پره ای امکان اضافه یا کم کردن تعداد پره های یک بلوک رادیاتور (بر اساس جمع ۵ و ۷ و ۱۰ پره) می باشد. انتخاب رادیاتور های پره ای با توجه به میزان بار گرمایشی آنها که نسبت مستقیم با ابعاد دارد انجام می ود. برای مثال یک بلوک ۱۰ پره از رادیاتور ۶ سانتی با یک بلوک ۷ پره از یک رادیاتور ۸ سانتی برابر است.
نوع دوم رادیاتورها به رادیاتورهای پانلی یا پنلی معروف هستند. این رادیاتورها از فولاد ساخته شده اند که نوع اصلی آن در ترکیه با ورق ۱٫۱ میلیمتر و نوع ایرانی آن با ورق ۱٫۱۵ و ۱٫۲ در ایران مونتاز می شود. با توجه به فولادی بودن این رادیاتورها (قابلیت رسانائی حرارتی فلز آلومینیوم بیشتر از فلز فولاد می باشد) با افزایش ضخامت ورق آنها راندمان حرارتی آنها (نسبت به رادیاتور های آلومینیومی با اندازه یکسان) کاهش پیدا می کند. علاوه بر این در برابر رسوب بسیار آسیب پذیرترند اما به دلیل ارزان بودن آهن از آلومینیوم قیمت رادیاتورهای پنلی از رادیاتورهای آلومینیومی پایین تر است. این رادیاتورها با رنگ مخصوص رنگ آمیزی می شوند و با توجه به کم بودن دمای سطح آن به نسبت به رادیاتورهای پره ای هوا را کمتر سوزانده و سیاهی کمتری بر روی پرده ها از خود بر جای می گذارند. این رادیاتورها به صورت بلوک های ۴۰ تا ۲۰۰ سانتی موجود بوده و در ارتفاع های ۵۵ تا ۶۰ سانت به وفور تولید می شوند. جلوه گری و زیبائی رادیاتورهای پنلی موجب سازگاری با اکثر طرح های دکوراتیو شده و طراحی مدرن آن مختص خانه های لوکس می باشد.
کدام نوع رادیاتور با موتورخانه مرکزی و کدام نوع رادیاتور با پکیج گرمایشی سازگارتر است؟
اگر شما از سیستم موتورخانه مرکزی برای تامین آب داغ رادیاتورها استفاده می کنید بایستی از رادیاتورهای پره ای استفاده کنید تا در برابر رسوبات موجود در مدار گرمایشی از نوع باز در امان بمانند اما با توجه به ساختار داخلی مبدلهای تمامی پکیج ها که عموما از آلیاژهای مسی تشکیل شده اند در صورت استفاده از رادیاتورهای پره ای، مس داخل مبدل ها با آلومینیوم داخل رادیاتورها تشکیل پیل الکترولیتی می دهند و حاصل واکنش آن دو با هم تولید مداوم گاز قابل اشتعال داخل مدار گرمایشی و رادیاتور و هوازدگی سیستم و نیز خوردگی پمپ و مبدل خواهد بود این معایب در بیش از ۸۰ درصد پکیج هایی که با رادیاتورهای پره ای کار شده اند دیده شده است و میزان آن به کیفیت و خلوص مس داخل مبدل و آلومینیوم داخل رادیاتور و کیفیت رنگ داخلی رادیاتور ها بستگی دارد.
لازم به ذکر است در سیستم پکیج گرمایشی، مدار گرمایش از نوع بسته بوده و بعد از پرکردن سیستم برای بار اول، اگر نشتی وجود نداشته باشد دیگر نیازی به اضافه کردن آب جدید به پکیج و مدار گرمایشی نخواهد بود، در نتیجه وجود رسوب در مدار گرمایشی بسیار کم بوده تا حدی که رادیاتورها حتی بعد از گذشت ۱۰ سال دچار خوردگی نمی شوند در نتیجه تمامی تولید کننده های رادیاتورهای پنلی ۱۰ سال گارانتی تعویض بی قید و شرط به محصولشان اضافه می نمایند. بنابراین این رادیاتورها به نسبت رادیاتورهای پره ای علاوه بر داشتن قیمت پایین سازگاری بیشتری نیز خواهند داشت. ضمنا تنها مدار مربوط به آب مصرفی همواره در پکیج در معرض رسوب گرفتگی می باشد.
توصیه ما این است که برای سیستم پکیج دیواری رادیاتور پنلی فولادی و برای سیستم شوفاژخانه مرکزی از رادیاتور پره ای استفاده کنید.
بهترین محل نصب رادیاتور کجاست؟
تلفات حرارتی از دو طریق انجام میگیرد که یکی از آنها تلفات حرارتی ناشی از جداره ها از قبیل سقف، کف، دیوار، پنجره و… بوده و دیگری تلفات حرارتی ناشی از نفوذ هوای سرد از درزهای پنجره می باشد. در واقع اتلاف حرارت همواره اتفاق می افتد ولی بسته به مصالح بکار رفته در بنا، میزان آن متفاوت است و ما میتوانیم آن را  بوسیله راهکارهای صرفه جویی در اتلاف انرژی (گرما) کاهش دهیم ولی نمیتوانیم آن را به طور کامل حذف نماییم . بهترین مکان جهت نصب رادیاتور ها در زیر پنجره بوده تا مقداری از حرارت رادیاتور صرف تلفات پنجره و جدارها شود و مابقی آن اتاق را گرم کرده و دمای ان را در حدی مناسب نگه دارد. به دلیل سردی محیط اطراف پنجره استفاده از آن محیط خالی از اشکال نمی باشد.
بهترین مکان برای نصب رادیاتور در زیر پنجره ها بوده و مکمل آن سایر دیوار ها می باشند.
چگونه رادیاتور مورد نیاز را را محاسبه کنیم؟
برای شرایط آب و هوایی مانند تهران به شرط عدم نفوذ بیش از حد هوای سرد به داخل و وجود فقط یک دیوار در معرض هوای سرد خارج (سایر دیوار ها به منازل اطراف بسته باشند)، در طبقات وسط ساختمان می توان به صورت تقریبی برای هر متر مربع از بنای مفید حدود ۸۵ کیلوکالری و برای طبقه بالای پارکینگ برای هر متر مربع از بنای مفید حدود ۹۵ کیلو کالری و همچنین برای واحد هایی که در زیر سقف ساختمان واقع شده اند حدود ۱۲۰ کیلوکالری در نظر گرفته شود. به ازاء هر دیوار اضافه که با هوای سرد خارج در تماس باشد ۲۰% به مقادیر گرمادهی فوق اضافه می گردد. حال با توجه به فضای مفید در محل مورد نظر می توان با محاسبه میزان کیلوکالری، تعداد پره ها را محاسبه نمود. با تقسیم میزان کالری مورد نیاز بر کالری رادیاتور مورد نظر تعداد پره رادیاتور آلومینیومی یا طول رادیاتور فولادی را محاسبه نمایید.
۱ – تهران، طبقه وسط با یک دیوار در معرض هوای سرد
۴ – هر دیوار بیش از یک دیوار که در معرض هوای سرد قرار دارد + ۲۰ درصد شود.
۵ – میزان گرمای مورد نیاز (x) به کیلو کالری محاسبه می شود.
۸ – تعداد پره های رادیاتور آلومینیومی را بدست می آوریم.
۲ – تهران، طبقه بالای پارکینگ با یک دیوار در معرض هوای سرد
۶ – x را در متراژ ضرب می کنیم و y را بدست می آوریم.
۹ – طول بلوک رادیاتور فولادی را بدست می آوریم.
۳ – تهران، طبقه آخر ساختمان با یک دیوار در معرض هوای سرد
۷ – y را به کیلوکالری رادیاتور انتخاب شده تقسیم می کنیم.
۱۰ – بر اساس کیلوکالری سایر رادیاتور ها را انتخاب می کنیم.
x در جدول بالا میزان کیلوکالری مورد نیاز بر حسب یک متر مربع از ساختمان میباشد.
مراحل ۱ تا ۴ جهت محاسبه x در نظر گرفته شده است.
نسبت به نوع رادیاتور یکی از مراحل ۸ – ۹ یا ۱۰ را انتخاب میکنیم.
منبع ماگ
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;