اولویت برندها برای مشارکت در بافت فرسوده

به گزارش تاسیسات نیوز، برخی برندهای ساختمانی که این روزها وارد فاز «ظرفیت سنجی» بافت‌های فرسوده برای شروع سرمایه‌گذاری‌های جدید ساختمانی شده‌اند، عمدتا بر ساخت «تعداد انبوه واحدهای مسکونی» در قالب مشارکت با مالکان واحدهای فرسوده، تاکید دارند؛ براین‌اساس، در برخی آگهی‌های مربوط به جلب مشارکت مالکان واحدهای فرسوده، تاکید شده است زمین‌ها یا املاکی در اولویت قرار دارد که حداقل امکان احداث «20 واحد مسکونی» روی آنها وجود داشته باشد.





علت تعیین چنین شرطی از سوی برندهای ساختمانی آن است که این شرکت‌ها عمدتا فعالیت‌های انبوه‌سازی انجام می‌دهند و بنابراین اجرای پروژه‌های محدود اساسا در برنامه‌های کاری آنها تعریف نشده است و به نوعی فاقد توجیه اقتصادی کافی است.




کارشناسان جلب مشارکت در برخی از شرکت‌های معتبر ساختمانی، همچنین «قرار گرفتن املاک در محدوده مصوب بافت فرسوده شهری» را شرط اصلی مشارکت با مالکان عنوان می‌کنند؛ آن‌طور که این کارشناسان به «دنیای اقتصاد» اعلام کردند طی روزهای اخیر برخی مالکان واحدهای فرسوده که املاک آنها در مناطقی غیر از نقشه مصوب بافت فرسوده شهر تهران واقع شده است خواهان مشارکت با برندهای ساختمانی هستند؛ این‌درحالی است که این شرکت‌ها تنها با مالکانی مشارکت می‌کنند که ملک آنها حتما در «محدوه‌های مصوب بافت فرسوده» قرار داشته باشد.




علت این موضوع امکان استفاده شرکت‌های ساختمانی از «تسهیلات نوسازی ارزان‌قیمت بانکی» ‌و«تخفیف‌ها و مشوق‌های مربوط به عوارض ساختمانی» به واسطه ساخت و ساز در محدوده‌های هدف نوسازی است. در واقع در اختیار داشتن ملک فرسوده الزاما به معنای قرارگیری در محدوده مصوب بافت فرسوده نیست.





از سوی دیگر، برخی برندهای ساختمانی خواهان مشارکت در بافت‌های فرسوده، موارد دیگری همچون «نداشتن معارض بر روی ملک»، «آماده بودن جواز ساختمانی»، «وقفی نبودن زمین»، «در رهن بانک نبودن اسناد مالکیت»، «تک مالکی بودن»، «آماده بودن نقشه‌ها»، «نداشتن مشکلات حقوقی» و «انجام عملیات تجمیع چند پلاک فرسوده» را از دیگر اولویت‌های جلب مشارکت مالکان اعلام کرده‌اند هر چند مدیران این شرکت‌ها معتقدند در صورتی که موقعیت ملک به لحاظ ایجاد ارزش افزوده در آینده مناسب و ممتاز باشد، حاضرند فرآیندهای مربوط به رفع معارض و سایر عملیات مقدماتی برای نوسازی را نیز تقبل کنند.

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;