مشارکت برمبنای فرمول عرفی در بافت فرسوده

به گزارش تاسیسات نیوز، هم‌اکنون این شرکت‌ها خواهان مشارکت با مالکان بر مبنای «فرمول عرفی ساخت مشارکتی مسکن» هستند؛ بررسی‌ها نشان می‌دهد هم‌اکنون بسته به «موقعیت مکانی املاک»، «متراژ زمین»، «طول بر» و سایر مشخصات فنی و حقوقی، فرمول مشارکت در ساخت در مناطق مختلف و در مورد هر پروژه در مقایسه با سایر پروژه‌ها متفاوت است.





اما در یک جمع‌بندی کلی هم‌اکنون عمده فعالیت‌های مشارکت در ساخت در نیمه جنوبی شهر تهران که بافت‌های فرسوده نیز در فهرست این مناطق قرار دارند بسته به شرایط ملک در سه سطح متفاوت تعیین می‌شود. اولین سطح از فرمول مشارکت در بافت‌های فرسوده مربوط به املاک معمولی بدون مشکل است که مشارکت در ساخت این واحدها با شرایط 50-50 میان مالک و سازنده انجام می‌شود. این در حالی است که فرمول مشارکت در ساخت برای املاک دارای مشکل در بافت‌های فرسوده معمولا به‌صورت 60 به 40 به نفع سازنده و در صورتی که ملک دارای موقعیت ممتاز باشد ممکن است به‌صورت 60 به 40 به نفع مالک تعریف شود.





برخی برندهای فعال ساختمانی که هم‌اکنون برای ورود به عرصه نوسازی بافت‌های فرسوده اعلام آمادگی کرده‌اند در این باره به «دنیای اقتصاد» اعلام کردند: در صورتی که موقعیت ملک معرفی شده از سوی مالکان برای مشارکت «ممتاز» باشد و مدیران شرکت در جمع‌بندی‌های خود به این نتیجه برسند که ملک معرفی شده ارزشمند بوده و ارزش افزوده قابل توجهی برای شرکت سازنده خواهد داشت، حاضر خواهند بود به‌طور نسبی سهم بیشتری چه به لحاظ تعیین مبلغ بلاعوض و چه از نظر تعدیل سهم مشارکت، برای سازندگان قائل شوند. هم‌اکنون بر مبنای عرف موجود در بازار مشارکت در ساخت، در ابتدای قرارداد، سازنده مبلغی را با عنوان «بلاعوض» به مالک پرداخت می‌کند که معمولا این مبلغ در بافت‌‌های فرسوده معادل هزینه اسکان مالکان در طول دوره ساخت ملک برای رهن یا اجاره واحد مسکونی در همان منطقه به‌صورت «بلاعوض» پرداخت می‌شود.





این درحالی است که بنا بر اعلام مدیران برخی برندهای ساختمانی، فرآیند قیمت‌گذاری روی املاکی که برای مشارکت انتخاب می‌شوند، بر مبنای «قیمت روز بازار مسکن» و از سوی کارشناسان بازار، انجام می‌شود؛ هر چند متناسب با برآوردی که از سوی شرکت سازنده نسبت به میزان ارزش افزوده ملک پس از اتمام عملیات ساختمانی انجام می‌شود قیمت‌گذاری‌ها به نفع مالکان قابل مذاکره خواهد بود.

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;