انواع آجر و کاربرد آن در ساختمان سازی

یکی از مصالح ساختمانی که علاوه بر ساخت بنا در دکوراسیون داخلی نیز استفاده می شود، آجر است.
به گزارش تاسیسات نیوز، آجرها در ابعاد و شکل های مختلف ساخته می شوند و این تنوع و همخوانی آجر با مصالح دیگر، استفاده از آن را در طاق های گنبدی و قوسی شکل آسان کرده است.
آجر نسبت به مصالح دیگر، پرکاربردتر است و به دلیل قیمت مناسبی که دارد، در همه پروژه های ساختمانی کاربرد دارد. آجرها انواع و کاربردهای مختلفی دارند و برای کفپوش، دیوارپوش و دیوارهای اصلی ساختمان و همچنین برای دکوراسیون داخلی مورد استفاده قرار می گیرند.
آجرها با ظاهری توپر، متخلخل، توخالی و سوراخ دار تولید می شوند. انواع توپر آن مقاومت زیادی در برابر فشار دارند و برای ساخت دیوارهای حمال از آن استفاده می شود.
آجرهای توخالی و سوراخ دار، همانطور که از نام آن پیداست، دارای سوراخ های متعددی می باشند. آجر متخلخل نیز دارای منافذ زیادی بوده و به روش پرسی تولید می شود.
انواع آجر
آجر لعابی: در این نوع آجر، سطح رویه آجر را لعاب می کنند تا در برابر فرسایش، سرما و گرما، شرایط بد جوی و مواد شیمیایی مقاوم شود. از این نوع آجر بیشتر برای تزیینات و دکوراسیون داخلی خانه های سبک سنتی استفاده می شود.
آجر نما: این آجر همانطور که از نامش پیداست، برای نما ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد. از ویژگی های این نوع آجر می توان به مقاومت در برابر رطوبت و حرارت و نفوذ آب اشاره کرد.
آجر نسوز: جدیدترین نوع آجر، آجر نسوز می باشد که به علت مزایای زیاد، در ساختمان های امروزی مورد استفاده قرار می گیرد. این آجر یک عایق حرارتی است که علاوه بر جلوگیری از اتلاف انرژی، در برابر گرما و حرارت نیز مقاومت بالایی دارد.
آجر نسوز خصوصیات فیزیکی و شیمیایی خود را در درجه حرارت بالا از دست نمی دهد، به همین علت از آن برای پوشش دیوار داخلی شومینه استفاده می شود. این محصول انواع مختلفی دارد که می توان به آجرهای نسوز سیلیسی، آجر نسوز زیرکونیوم، آجر نسوز کروم و آجرهای نسوز قلیایی اشاره کرد.
آجر سفالی: این نوع آجر وزن بسیار سبکی دارد و علاوه بر سریع تر کردن عملیات ساخت و ساز، بار اضافی نیز بر ساختمان وارد نمی کند. همچنین قیمت این نوع آجر نسبت به سایر آجرها کمتر می باشد.
آجر لفتون: این نوع آجر در دو رنگ قرمز و زرد در قسمت های مختلف ساختمان از جمله نما مورد استفاده قرار می گیرد. ابعاد آجر لفتون ۵*۲۰*۱۰ می باشد و قیمت این آجر به ابعاد آن بستگی دارد.
آجر فشاری: آجر فشاری به وفور در صنعت ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد. این آجر با دست خشت زنی می شود و برای پخته شدن در کوره های آجرپزی حرارت می بیند. آجر فشاری یا آجر سنتی در مرحله سفت کاری ساختمان کاربرد دارد و به علت مقاومت فشاری بالایی که دارد، در ساخت دیوارهای باربر، طاق های ضربی و تیغه های جدا کننده استفاده می شود.
آجر دکوراتیو: این نوع آجر برای تزیینات در دکوراسیون داخلی ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد. از آجر دکوراتیو می توان برای جلوه دادن به دیوار پشت تلویزیون، دیوار پشت مبل اصلی، دیوار پشت تخت در اتاق خواب و یا هر قسمت دیگری از ساختمان، استفاده کرد.
نانو آجر: نما بیرونی ساختمان در معرض باد و باران و عوامل زیست محیطی قرار دارد، بنابراین امکان آسیب دیدگی در آن وجود دارد. استفاده از پوشش نانو روی آجر می تواند از آسیب دیدگی آن جلوگیری نماید.
منبع ایسنا
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;