انضباط شخصی (2)

روح الله واصف

 

 

به گزارش تاسیسات نیوز، یادداشتی که مطالعه میکنید سرمقاله هفته نامه تاسیسات نیوز شماره ۱۱8 میباشد.





همکاران عزیز سلام و خدا قوت

 

 

 

در شماره قبل دو اصل اساسی را بیان کردیم:

 

 

 

 

نخست اینکه کار و زندگی – به معنای اعم و اخص آن‌ها- باهم است. دوم اینکه کارهای اساسی و مهم و سخت را در ابتدای روز انجام دهیم.

 

 

 

 

اکنون به اصل مهم دیگری می‌پردازیم که زمان‌بندی کارها و وظایف ما است.

 

 

 

 

ما دارای مسئولیت‌هایی هستیم که باید آن‌ها را انجام دهیم. همچنین در کنار این وظایف باید به امور مهمی مانند مطالعه حرفه‌ای استانداردها و منابع طراحی، کار روی نرم‌افزارهایی که می‌دانیم و یا تازه یاد می‌گیریم و آموزش‌هایی مرتبط با حرفه خود و در یک‌کلام ورزیدگی حرفه‌ای بپردازیم؛ مانند ورزشکاری که برای مسابقات به‌جز آموختن قوانین باید به تمرینات مشخصی بپردازد که همیشه بتواند در کورس حرفه‌ای باشد ما نیز باید همیشه در کورس باشیم. برای انجام مسئولیت‌های خود، ورزیدگی حرفه‌ای و کارهایی که به‌هرحال همیشه به‌صورت ناگهان ایجاد می‌شود و باید انجام داد باید برنامه‌ریزی مشخصی داشت.

 

 

 

 

بسیاری از مواقع ما قصد داریم به‌عنوان‌مثال روی یک نرم‌افزار کارکنیم؛ اما به دلیل چند کار ناخواسته و ناگهانی که انجام دادن آن‌ها اجباری است از این هدف خود دور می‌شویم. چه بسیار سال‌هایی که در فروردین برنامه‌های بزرگی داشته‌ایم اما در اسفند نگاه غم‌انگیزی به برنامه‌های نوشته‌شده در فروردین داشته‌ایم و خلاص!

 

 

 

اما چه می‌توان کرد؟

 

 

 

از سوی کارشناسان معتبر جهانی توصیه می‌شود که ساعات مشخصی را در هرروز به برنامه‌های بلندمدت و کوتاه‌مدت خود اختصاص دهیم؛ مانند غذا خوردن و مسواک زدن که همیشه زمان مشخصی دارد





. به‌عنوان‌مثال هرروز 8 تا 9 صبح. این ساعت که معمولاً ساعت آزاد و پرت روزانه ماست بسیار مناسب برای مطالعه کتاب‌ها و تمرین روی نرم‌افزارهاست. ایجاد این عادت باعث نشاط درونی ما می‌شود. فرض کنید در هر ساعت 5 صفحه مطالعه شود. در ماه می‌توان 150 صفحه را مطالعه کرد که یک کتاب متوسط علمی را شامل می‌شود؛ یعنی در هرسال 12 کتاب خاص علمی و حرفه‌ای. آن‌هم در ساعتی که معمولاً در برنامه ما صرف کارهای بیهوده می‌شود.

 

 

 

 

می‌توانید حتی 4 صفحه را مطالعه کنید و زمان باقیمانده را به روخوانی از آن صفحه کتاب و ضبط صدای خود بگذرانید. در زمان رفت‌وآمد از منزل به محل کار، صدای خود را گوش کنید و از کتاب صوتی تولیدشده خود لذت ببرید.

 

 

 

 

نکته آخر امروز اینکه برای ایجاد عادت نیاز به چهل روز مداومت دارید. البته صاحب‌نظران امروزی 21 روز را کافی می‌دانند. پس‌ازاین مدت، تمرین شما به عادت شما تبدیل می‌شود.




تابعد!







انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;