انرژی های تجدیدپذیر درمکان های عمومی پایتخت

استفاده از انرژیهای پاک در مکان های عمومی پایتخت و کاهش آلودگی از اهداف راه‌اندازی بوستان های انرژی در تهران به شمار می آید.
به گزارش تاسیسات نیوز،‌ ‌ در این بوستان ها به ازای هر نیروگاه ۱۰ کیلوواتی سالانه حدود ۱۸ مگاوات ساعت انرژی پاک تولید می شود که این مقدار تولید از انتشار بیش از ۱۰ تن دی اکسیدکربن در سال جلوگیری می کند.
بوستان های انرژی نیلوفر در منطقه یک، خلیج‌فارس در منطقه سه، الغدیر در منطقه چهار، بازیافت در منطقه ۱۶، سبزه در منطقه ۱۷ و دوستدار کودک و ساختمان ناحیه یک و بوستان دریاچه شهدای خلیج فارس در منطقه ۲۲ از جمله بوستان های انرژی موجود در منطقه هستند.
مقدار برق تولید شده در برخی از نیروگاه ها در بوستان هایی که به دستگاه های سنجش انرژی مجهز هستند نظیر بوستان های نیلوفر، خلیج فارس و دوستدار کودک و ساختمان ناحیه دو به ترتیب ۳۵ هزار کیلو وات، ۶۵٫۷ دهم مگاوات و۴۵ مگاوات عنوان شده حال آنکه در برخی از بوستان ها تاکنون دستگاه سنجش برای اندازه گیری مقدار برق تولیدی دایر نشده است.
تولید انرژی الکتریکی از نور خورشید و اتصال آن به شبکه سراسری، استفاده کاربردی و علمی از فناوری انرژی های تجدیدپذیر در سطح شهر، کاهش آلاینده های زیست محیطی از جمله دی اکسیدکربن و توسعه فرهنگ و آگاهی عمومی نسبت به کاربرد انرژیهای تجدیدپذیر با توجه به پتانسیل شهر تهران از اهداف تاسیس این بوستان ها بشمار می آید.
رئیس گروه هوا و بهینه سازی مصرف انرژی ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران گفت: به طور کلی این بوستانها از یک یا دو نیروگاه خورشیدی ۱۰ کیلو وات متصل به شبکه سراسری برق، پایه چراغ های خورشیدی،‌ آلاچیق های خورشیدی، سیستم های گرمایش خورشیدی برای سرویس های بهداشتی و ساختمان های موجود در بوستان، توربین های بادی کوچک مقیاس و ایستگاه های شارژ الکتریکی خورشیدی تشکیل شده اند.
زهره حسامی افزود: در برخی از بوستان های انرژی ‌از پمپ های حرارتی زمین گرمایی برای سرمایش و گرمایش ساختمان موجود در بوستان که از طریق تبادل حرارت با عمق زمین، انرژی مورد نیاز ساختمان را تامین می کند و نیز سامانه های نمایشی نظیر سیستم «سهموی» خورشیدی با کانون خطی برای تولید بخار داغ نیز استفاده شده است.
*هر نیروگاه خورشیدی ۱۰ کیلوواتی سالانه حدود ۱۸ مگاوات ساعت برق تولید می کند
رئیس گروه هوا و بهینه سازی مصرف انرژی ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با بیان اینکه هر نیروگاه خورشیدی با تولید انرژی الکتریکی مطابق ظرفیت خود،‌ منجر به کاهش نیاز به برق شبکه از طریق انرژیهای فسیلی در نیروگاه های حرارتی می شود تصریح کرد: هر نیروگاه خورشیدی متصل به شبکه با ظرفیت اسمی ۱۰کیلو وات سالانه حدود ۱۸ مگاوات ساعت برق تولید می کند و این مقدار تولید منجر به کاهش انتشار بیش از ۱۰ تن دی اکسیدکربن در سال می شود.
حسامی خاطرنشان کرد: رعایت اصول فنی در احداث نیروگاه ها منجر به تحقق راندمان مناسب شده و بطور کلی به رغم راه طولانی در دستیابی به یک شهر انرژی محور،‌ تا اینجا تحقق اهداف مدنظر مطلوب ارزیابی شده است.
وی با بیان اینکه بوستان های انرژی مورد اقبال گسترده عموم مردم، نهادهای مردمی و سازمانی قرار گرفته تصریح کرد: چندین بوستان انرژی دیگر نیز در دست ساخت است که تا پایان سالجاری به بهره برداری می رسند.
منبع ایرنا
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;