انرژی خورشیدی توانایی تامین تمام برق کشور را دارد

یک کارشناس حوزه انرژی‌ خورشیدی گفت: با توجه به ظرفیت بالایی که در زمینه انرژی خورشیدی در ایران دارد، به راحتی می‌توان تمام برق کشور را از این انرژی تامین کرد.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، مهدی ترابی با اعلام این خبر اظهار کرد: کشورهایی که شاید یک‌ دهم ایران نیز شدت تابش خورشید نداشته باشند (مانند ترکیه که علاوه بر این موضوع، تعداد روزهای آفتابی کمتری نیز نسبت به ایران دارد) تقریبا ۲۰ برابر ایران در حال استفاده از این انرژی هستند.
وی گفت: ایران از نظر موقعیت جغرافیایی در محل بسیار مناسب برای دریافت انرژی نور خورشید قرار دارد و همینطور به علت تعداد روزهای آفتابی بالای آن، ظرفیت بسیاری در این حوزه دارد.
این فعال در حوزه سلول‌های خورشیدی یادآور شد: انرژی خورشید در دو حوزه تبدیل به حرارت و تبدیل به انرژی برق قابل استفاده است. تبدیل انرژی خورشید به حرارت در آبگرمکن‌های خورشیدی مورد استفاده قرار می‌گیرد که در ایران به دو شکل تخت (نسل پیشین) و لوله خلا (وکیوم تیوپ‌ها)(نسل جدید) وجود دارد.
وی تصریح کرد: به طور کلی طبق استانداردهای جهانی، هر شخص ۶۰ تا ۷۰ لیتر آب‌گرم در روز مصرف می‌کند که این عدد در ایران ۵۰ لیتر است. باتوجه به این مقدار، یک خانواده چهار نفری در ایران، به طور میانگین ۲۰۰ لیتر آب گرم در روز مصرف می‌کند که می‌تواند با استفاده از آب‌گرمکن‌های خورشیدی تامین و در کل سال نیز پاسخ‌گوی آب گرم خانوار باشد.
این کارشناس انرژی خورشیدی ادامه داد: به علاوه، به دلیل راندمان بالای “وکیوم تیوپ‌ها” می‌توان از انرژی زیاد آن استفاده و علاوه بر تامین آب‌گرم مورد نیاز خانوار، آب شیرین و مقطر نیز تولید کرد.
ترابی در خصوص پتانسیل ایران در استفاده از انرژی خورشیدی خاطرنشان کرد: ایران از نظر موقعیت جغرافیایی در محل بسیار مناسب برای دریافت انرژی نور خورشید قرار دارد و همینطور به علت تعداد روزهای آفتابی بالای آن، ظرفیت بسیاری در این حوزه دارد. به علاوه شدت تابش بسیار خوبی نیز که در ایران و به ویژه استان اصفهان وجود دارد زمینه فعالیت در این حوزه به خوبی فراهم است اما متاسفانه حمایت‌های لازم انجام نگرفته و فعالیت‌ها در این حوزه کافی نیست.
ترابی با اشاره به برگزاری نمایشگاه شهر خورشیدی در اصفهان گفت: برگزاری چنین برنامه‌هایی بسیار مناسب است اما باید کیفیت برگزاری آن در دفعات بعدی افزایش یابد. اقدام شهرداری و شورای شهر برای آغاز چنین فعالیت‌هایی، تحسین برانگیز و در فرهنگ سازی بسیار موثر است.
منبع خبرگزاری ایمنا
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;