تحولات انرژی بادی، از رشد تکنولوژی تا افزایش تولید برق

ترجمه سعید سعیدی: طی ۴۰ سال گذشته، پیشرفت‌هایی که در زمینه تکنولوژی و روش‌های بهتر استفاده از باد صورت گرفته باعث شده تا استفاده از توربین‌های بادی برای تولید برق رشد قابل توجهی را داشته باشد. محققان با تحقیقات گسترده‌ای که در زمینه رشد تکنولوژی بادی به‌عنوان منبع انرژی تجدیدپذیر داشته‌اند، زیست‌پذیری این انرژی را برای به دست آوردن سهم بزرگ‌تری از بازارهای تولید برق ارزیابی کردند.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، پیشرفت‌های چشمگیری در تکنولوژی‌های مرتبط با انرژی بادی حاصل شده است که از آن جمله می‌توان به توربین‌های پیشرفته‌تر با تکنولوژی بالا و تولید مقرون‌به‌صرفه‌تر برق در آینده اشاره کرد.
اندازه پیشرفته‌ترین توربین بادی بسیار چشمگیر است. اندازه فضای خالی زیر پره‌های یک توربین بادی استاندارد دو برابر اندازه یک زمین فوتبال است. به موازات پیشرفت‌هایی که در اندازه توربین‌ها انجام گرفته است، تکنولوژی استفاده از آن‌ها نیز به بلوغ رسیده است به این معنا که مقرون‌به‌صرفه و قابل اعتماد شده‌اند.
از دهه ۱۹۷۰، توربین‌های بادی دستخوش پیشرفت‌های چشمگیری شده‌اند تا حدی که توانسته‌اند نسبت به نسل‌‌های قبلی ۱۰۰ برابر برق بیشتری تولید کنند. ظرفیت توربین‌های فعلی به حدی است که هر کدام می‌توانند تقریباً ۵ مگاوات برق تولید کنند. این در حالی است که کارشناسان امر در این حوزه اظهار دارند که انتظارات بازار از ظرفیت توربین‌های آینده تولید ۱۰ تا ۱۵ مگاوات برق است. برخی از  این توربین‌های بزرگ‌تر ممکن است پره‌هایی به طول ۲۰۰ متر داشته باشند.
در طول این زمان، هزینه تولید برق از باد به ازای هر مگاوات بر ساعت از ۵۰۰ دلار به ۵۰ دلار کاهش یافته است. پیشرفت‌های فنی نظیر توربین‌‌های دریایی شناور این قابلیت را دارند که انرژی بادی را از آب‌های خیلی عمیق برداشت کنند که این خود در کاهش هزینه تولید برق تاثیرگذار است.
حتی پس از آن، صنعت انرژی بادی با فشارهای مستمری برای کاهش هزینه مواجه است. یافتن راه‌های اقتصادی برای حفظ توربین‌ها یکی از اهدافی است که صنایع انرژی به دنبال آن هستند.
نظر به پیشرفت‌هایی نظیر دخیره برق که در دیگر بخش‌های شبکه برق حاصل شده، تجربه بازار پیش‌بینی می‌کند که تکنولوژی بادی برای تامین برق و برطرف کردن نیازها به یک تکنولوژی حیاتی و ضروری تبدیل شود.  این گزارش حاکی است سیستم‌های انرژی اکنون از یک ساختار متمرکز اصلی به یک ساختار غیرمتمرکز تغییر یافته است.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;