انرژی‌های تجدیدپذیر دنیا را فرامی‌گیرند

 انرژی الکتریکی تا سال ۲۰۵۰ به بزرگ‌ترین حامل انرژی در بخش مصرف نهایی تبدیل‌شده و ۴۵ درصد از کل تقاضای جهانی انرژی را به خود اختصاص می‌دهد.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، انرژی تجدیدپذیر در سال‌های آتی بیشترین رشد را خواهد داشت. بیشترین سهم انرژی‌های تجدیدپذیر برای تولید برق است. در سناریو گذار تکامل‌یافته پیش‌بینی می‌شود با توجه به محدودیت‌های محیط زیستی و کاهش تولید کربن، توجه به سمت بهره‌برداری از انرژی‌های تجدید پذیر به‌شدت رشد داشته باشد. مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی به عرضه و تقاضای انرژی‌های تجدیدپذیر پرداخته است.
علاوه بر سناریو گذار تکامل‌یافته در مورد رشد روزافزون انرژی‌های تجدیدپذیر، پیش‌بینی می‌شود حمایت‌های دیگری در مورد انرژی‌های تجدید پذیر در آینده انجام گیرد. درواقع رشد انرژی‌های تجدید پذیر وابستگی زیادی به حمایت دولت‌ها در سرمایه‌گذاری در این حیطه دارد. ازاین‌رو سناریو دیگری برای رشد بیشتر انرژی‌های تجدیدپذیر ارائه‌شده است. در این سناریو پیش‌بینی می‌شود انرژی‌های تجدیدپذیر با توجه به حمایت‌های انجام‌گرفته رشد ۹۰ درصدی در تأمین تقاضای برق داشته باشند. در این سناریو شدت تولید کربن در مقایسه با سناریو گذار تکامل‌یافته کاهش خواهد یافت.

طبق این گزارش، نکته مهم در مورد انرژی برق‌آبی، کاهش روند رشد تولید برق با استفاده از این تکنولوژی در آینده است. دلیل این مسئله استفاده حداکثری از ظرفیت‌های آبی در کشورهاست. سهم کشورهای درحال‌توسعه در افزایش تولید برق با استفاده از نیروگاه‌های برق‌آبی نسبت به کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای بیشتر است.

به دلیل اهمیت فوق‌العاده نقش انرژی الکتریکی در آینده جهان در این قسمت، تغییرات این انرژی به‌طور خاص بررسی می‌شود.
-انرژی الکتریکی تا سال ۲۰۵۰ به بزرگ‌ترین حامل انرژی در بخش مصرف نهایی تبدیل‌شده و ۴۵ درصد از کل تقاضای جهانی انرژی را به خود اختصاص می‌دهد.
-تولید انرژی الکتریکی با رشدی برابر ۱۶ درصد از ۲۵ هزار تراساعت در سال ۲۰۱۶ به ۶۶ هزار تراساعت در سال ۲۰۵۰ می‌رسد.
-تا سال ۲۰۵۰ انرژی تجدید پذیر بیش از دوسوم کل انرژی الکتریکی تولیدی در جهان را به خود اختصاص خواهد داد. از این میان سهم انرژی خورشیدی ۴۰ درصد و سهم انرژی بادی ۲۹ درصد خواهد بود.
-در این دوره ظرفیت نصب‌شده انرژی خورشیدی ۶۵ برابر (به ۱۹ تراوات) و انرژی بادی ۱۵ برابر (به ۷٫۲ تراوات) افزایش خواهد یافت.
-ازآنجاکه در تولید برق تجدیدپذیر حرارت تولید نمی‌شود، از بازدهی بسیار بالایی برخوردار است. در نیروگاه‌های حرارتی معمولا ۳۰ تا ۴۰ درصد انرژی ورودی به برق تبدیل می‌شود.
-تا سال ۲۰۵۰ با استفاده از فناوری دیجیتال و مدیریت بهتر استفاده از ظرفیت شبکه برق، تلفات بخش انتقال و توزیع ۲۵ درصد کاهش خواهد یافت.
-علیرغم ۶۷ درصد افزایش در تعداد ناوگان زمینی از سال ۲۰۱۶ تا سال ۲۰۵۰، پیش‌بینی می‌شود که میزان مصرف انرژی این ناوگان ۲۷ درصد کاهش یابد. ازآنجاکه بازدهی خودروهای برقی ۳ تا ۴ برابر خودروهای با موتور با احتراق داخلی است، مهم‌ترین دلیل افزایش بازدهی در حمل‌ونقل به دلیل توسعه استفاده از خودروهای برقی خواهد بود.

منبع فصل اقتصاد
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;