امضای 12 قرارداد پژوهشی در حوزه نفت

 

به گزارش تاسیسات نیوز، ١٢ قرارداد پژوهشی در حوزه پایین‎دستی صنعت نفت روز گذشته با حضور وزیر نفت و وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بین سه شرکت اصلی وزارت نفت و هفت دانشگاه و دو مرکز تحقیقاتی کشور امضا شد.





بر اساس گزارش شانا ، چهار قرارداد بین شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با دانشگاه‌های شیراز، صنعتی امیرکبیر، تربیت مدرس و پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران امضا شد و پنج‌قرارداد نیز بین شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با دانشگاه‌های تهران، شیراز، صنعتی امیرکبیر، صنعتی شریف و صنعتی اصفهان به امضا رسید. همچنین سه قرارداد بین شرکت ملی گاز ایران با دانشگاه‌های تهران و علم و صنعت ایران (شرکت OTC به‌عنوان همکاری دانشگاه علم و صنعت) و پژوهشگاه صنعت نفت منعقد شد.





همچنین تفاهم‌نامه‌های همکاری سه شرکت اصلی وزارت نفت با دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی یاد شده که دی ماه سال گذشته امضا شده بود، به قرارداد رسید و به این ترتیب، وزارت نفت پس از امضای قراردادهای توسعه فناورانه مخازن نفتی با دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی در سال ٩٣، امروز دومین گام جدی را در مسیر برقراری پیوند بین صنعت و دانشگاه برداشت.





وزیر نفت در مراسم امضای این قراردادها گفت: در توافق‌نامه‎ها و قراردادهای پژوهشی با دانشگاه‎ها در دو حوزه‎ بالادست و پایین‌دست، دانشگاه‎های ما به سمت ساختارسازی جدید برای تولید فناوری جدی حرکت می‌کنند.






بیژن زنگنه، تصریح کرد: وزارت نفت چند سال پیش برای مطالعه میدان‎های نفتی با هدف افزایش ضریب بازیافت نفت در بخش بالادستی با دانشگاه‎ها و مراکز پژوهشی توافق‌نامه‎هایی امضا کرد که هم اکنون با حوصله، تلاش و زحمت زیاد روند اجرایی آنها آغاز شده و در حال پیشرفت است، گرچه روند پیشرفت آن کندتر از سطح انتظار ماست، اما پا گرفتن این پیوند به صبر و مراقبت نیاز دارد.






وزیر نفت تصریح کرد: پیوند میان صنعت و دانشگاه هم در ابتدا با چالش‎هایی روبه‎رو خواهد بود اما باید صبر و حوصله به خرج داد و مراقبت کرد تا یکپارچگی و سازگاری میان دو طرف به وجود آید، زیرا تجربه نشان داده است که برای انجام کارهای جدید همه مقاومت می‎کنند، فقط پول مانع پیشرفت چنین فعالیت‎هایی نیست، بلکه فکر و فرهنگ نیز در آن دخیل هستند.





زنگنه ادامه داد: به دنبال توافق‌نامه‎ها در بخش‎های بالادستی، به فکر چگونگی ایجاد این پیوند در بخش پایین دستی افتادیم، با تلاش و همکاری شرکت‎ ملی گاز ایران، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‎های نفتی ایران، شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران، دانشگاه‎ها و مراکز پژوهشی ١٢ پروژه پایه‎ای تعریف شد که این پروژه‎ها جزو مهم‌ترین طرح‎های تکنولوژیک به شمار می‎آیند.





وی افزود: قدرت فنی و سابقه ما در بخش پایین دستی بسیار بالاتر از صنایع بالادستی است، رشته مهندسی شیمی و دانشکده شیمی دانشگاه تهران قدمتی حدود ٧٠ سال دارد، در حالی که ما در بخش بالادستی هنوز یک استاد تمام نداریم و تا جایی که من اطلاع دارم به تازگی در این حوزه دانشیار پیدا کردیم؛ زیرا سابقه ما در این بخش بیشتر از ١٥ سال نیست.






وزیر نفت گفت: مجموع ارزش ١٢ قرارداد پژوهشی میان شرکت‎های پایین دست صنعت نفت با ٩ دانشگاه‎ و مرکز تحقیقاتی معتبر کشور در فاز نخست و دوم ٧٢٠ میلیاردتومان است. وی افزود: نتایج این قراردادها ثبت اختراع (Patent) و لایسنس (دانش فنی) برای تولید خواهد بود که در واقع فناوری تولید محصولات اصلی مورد نیاز ما در بخش‎های گاز، پالایش و پخش فرآورده‎های نفتی و پتروشیمی خواهد بود.





وزیر نفت تصریح کرد: ما برای سال‎ها نیازمند تولید الفین‎ها از گاز، تولید پروپیلن، تصفیه نفت‌خام، شیرین‌سازی گاز، گوگردزدایی از نفت و گاز، تولید گاز طبیعی مایع شده (ال ان جی) تولید متانول و تولید کاتالیست هستیم که همه این پروژه‎ها در این قراردادهای پژوهشی تعریف شده است.





زنگنه با بیان اینکه اصلی ترین فرآیندها در ١٢ قرارداد پژوهشی بخش پایین دست دیده شده واین فعالیت‎ها در هریک از این ٩دانشگاه‎ و مرکز پژوهشی معتبر متمرکز شده است، گفت: یکی از دستاوردهای بزرگ این قراردادها این است که ما صاحب فناوری روزآمد می‎شویم و قرار نیست که دوباره اختراع کنیم، زیرا قرار است این دانشگاه‎ها با شریک خارجی معتبر فعالیت کنند تا با فناوری‎های روزآمد دنیا آشنا شوند.

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;