افق روشن انرژی در سال ۱۴۰۰

نماینده دوره دهم مجلس شورای اسلامی، ضمن اشاره به عملکرد مطلوب وزارت نیرو، ابراز امیدواری کرد؛ با استفاده از ظرفیتهای بهینه بخش خصوصی و پتانسیلِ موجود در کشور، حضوری گسترده تر در بازارهای انرژی منطقه داشته باشیم.

تاسیسات نیوز/ صدیقه بهزادپور:  «انرژی» در قالبهای مختلف به عنوانِ مهمترین عامل توسعه پایدار، همواره از سده های گذشته مورد توجه بوده و از این رو، ایران نیز، همگام با پیشرفت فناوری و افزایش تنوع شیوه های بهره برداری از انرژی، به ویژه در دهه های گذشته، در پرشتاب ترین وضعیت روند توسعه خود قرار گرفته است.
بر اساسِ آخرین یافته های پژوهشی، «ایران» در مسیرِ مصرف بهینه انرژی در صنایع، ساختمان ها، محیط زیست گام های موثری برداشته و آموزش همگانی موثری نیز در این زمینه ارائه شده است.
«وزارت نیرو» بعنوان متولی اصلی تامین و توزیع در بخش «آب، برق و انرژی های تجدیدپذیر»، به فرموده مقام معظم رهبری، با تاکید بر ممانعت از هدررفت انرژی در کشور، کارنامه مطلوبی را از خود برجای گذاشته است.
تسهیل قوانین و شیوه های سرمایه گذاری و افزایش زمان خرید تضمینی برق تجدیدپذیرها از جمله شاخص هایی به شمار می آید که وزارت نیرو با ایجاد حلقه ارتباطی «ساتکاب» در راستای استفاده از ظرفیت های موجود در بخش خصوصی انجام داده است.
«توسعه انرژی های پاک»، نیز یکی از شاخص ترین اقدمات صورت گرفته توسط وزارت نیرو محسوب می شود که با پایبندی به اصل سازگاری زیست محیطی، فعالیت و توسعه انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر با نگرش پیوند میان آب، انرژی و محیط زیست، مدیریت ریسک، پایبندی به اصول توسعه پایدار و اهداف توسعه هزاره، انجام شده است.
نماینده مجلس دهم: افق روشنِ صنایع آب و برق درسال ۱۴۰۰ با نگاهی به عملکرد مطلوب وزارت نیرو
هدایت الله خادمی، نماینده دوره دهم مجلس شورای اسلامی درارزیابی از عملکرد «وزارت نیرو» در حوزه صنایع آب و برق و انرژی های تجدیدپذیر به خبرنگار ما گفت:
عملکرد وزارت نیرو در بخش آب و برق، با توجه به شرایط حاکم بر جامعه مطلوب بوده و البته باید بیشتر تمرکز بر این باشد که درآمدزایی در این حوزه با نگاهی به بازارهای خارج از کشور به ویژه کشورهای همسایه افزایش یابد.
وی در باره تاثیرتحریم و مشکلات جانبی، در پیشبرد برنامه ریزی های انجام شده در حوزه صنایع آب و برق و ترسیم آینده این صنایع در افق ۱۴۰۰ به خبرنگار ما گفت :
در صورت مدیریت مطلوب در کشور در بخش های صنعت و کشاورزی خواهیم توانست، چالش های موجود مانند؛ کم آبی و تولید و تامین برق را حل کرده و به درستی در مسیر جهش و رونق تولید گام برداریم .
این نماینده دوره قبلی مجلس تصریح کرد:
ممانعت از کشتِ محصولات آب بَر مانند هندوانه در استان هایی که با فروش آنها حتی هزینه آب مصرفی آنها نیز به دست نمی آید، اصلاح شبکه فرسوده آب و جلوگیری از نشتی های آب در بخش کشاورزی، تعامل بهینه با بخش خصوصی درحوزه آب و برق، از جمله عواملی محسوب می شوند که با برنامه ریزی صحیح، ایران حتی با وجود مشکل تحریم می تواند در بازارهای صادراتی منطقه نیز حضوری موفق داشته باشد.
عملکرد مطلوب وزارت نیرو با تعامل با بخش خصوصی و دانش بنیان ها
خادمی در ادامه با تاکید بر عملکرد خوب وزارت نیرو در سالهای اخیر یادآور شد: انتقال آب از خلیج فارس به شهرهای اصفهان، کرمان و … رویکردی است در حد و اندازه استانداردهای جهانی به منظور مواجهه با کم آبی انجام شده و مسلماً در کاهش مشکلات بحران جهانی کم آبی موثر خواهد بود.
وی انجام مهندسی معکوس در وزارت نیرو با استفاده از ظرفیت شرکتهای دانش بنیان و بخش خصوصی و دولتی را در افزایش راندمان تولید و عملکرد این وزارتخانه مناسب توصیف و تاکید کرد:
ایجاد نیروگاه ها دربرخی استانهای مرزی مانند؛ چابهار علاوه بر ایجاد اشتغال، امکان صادرات برق به کشورهای همجوار مانند پاکستان، و افغانستان و … مهیا خواهد کرد.
وی در پایان ابراز امیدواری کرد؛ با اولویت قرار دادنِ تامین برق منطقه، ایران شرایطِ استفاده از توانمندی های خود با تکیه بر دانش فنی و ذخایر طبیعی را بیابد و حضوری پررنگ تر در بازارهای صادراتی منطقه داشته باشد.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;