افشاگری در باره واردات بنزین گرانتر

ایران امروز از جمله واردکنندگان بنزین در عرصه بین‌الملل به شمار می‌آید و به گفته احمد معروف‌خانی، رئیس اتحادیه صادرکنندگان نفت، در حال حاضر به ازای واردات هر تن بنزین ۱۰۰ دلار بیشتر از نرخ جهانی باید هزینه کرد! باید دید چرا کشوری که تا دو سال گذشته صادرکننده بنزین به حساب می‌آید، امروزه باید با چنین هزینه گزافی نسبت به واردات بنزین اقدام کند؟۲۴ July 2023
به گزارش تاسیسات نیوز، مدتی است که زنگ خطر افزایش مصرف بنزین و بروز ناترازی در این زمینه به صدا درآمده و  ایران با تغییر نقش خود از صادرکننده بنزین به واردکنند این محصول با هزینه‌های گزاف تبدیل شده است.
بر اساس آمار گمرک، ایران تا دو سال پیش (۱۴۰۰) حدود یک میلیارد و ۹۳۴ میلیون و ۳۶۹ هزار و ۵۶۷ کیلو بنزین صادر کرده و  ۷۳۲ میلیون و ۶۶ هزار و ۶۳۸ دلار ارزآوری داشته است.  
در حالی که به گفته احمد معروف‌خانی، رئیس اتحادیه صادرکنندگان نفت، امروزه ایران به واردکننده این محصول تبدیل شده است و به ازای واردات هر تن بنزین، ۱۰۰ دلار بیش از قیمت بین‌المللی بنزین هزینه می‌کند!  
او در پاسخ به این که آیا واردات بنزین با نرخ ۷۰ سنت در هر لیتر واقعیت دارد یا خیر، توضیح داد: به نظر می‌رسد، رقم مذکور بیش از ۷۰ سنت باشد؛ اما نمی‌توان عدد دقیقی در این زمینه ارائه داد، چون شفاف‌سازی نمی‌شود.
معروف‌خانی افزود: من به شخصه این موضوع را از نمایندگان مجلس هم پیگیری کردم، اما گویا وزارت نفت به آن‌ها نیز پاسخگو نبوده و گزارش شفافی در این زمینه ارائه نکرده است، در حالی که با توجه به تخصیص بودجه ۹۰۰ میلیون دلاری برای واردات این محصول باید شفافیت‌سازی در این زمینه انجام شود.
چرا ایران واردکننده بنزین شد؟
او درباره اینکه چرا ایران به‌ رغم دارا بودن منابع عظیم نفتی واردکننده بنزین شد، گفت: متاسفانه در اثر بی‌تدبیری مسئولین وقت و نبود سیاست‌گذاری صحیح در حوزه انرژی، ایران امروز به واردکننده بنزین تبدیل شده است. روندی که حداقل تا دو سال آینده ادامه دارد.
معروف‌خانی عنوان کرد: پروژه‌هایی نظیر مهر خلیج فارس تنها امید کشور برای افزایش تولید بنزین به حساب می‌آیند که تکمیل آن حداقل تا دو سال آینده زمان می‌برد.
وی اظهار کرد: زمانی‌ که بازار بین‌المللی، ناترازی در تولید و مصرف بنزین ایران را مشاهده کرد، بنزین را حدود ۱۰۰ تا ۹۰ دلار گران‌تر عرضه نمود، چون چاره‌ای جز واردات برای کشور وجود نداشت. همچنین نبود مدیریت در این زمینه بر تحمیل چنین هزینه گزافی به کشور دامن زد.
معروف خانی در پاسخ به این که آیا می‌توان ردپایی از رانتخواران در این زمینه دید، گفت: اتفاق غیرممکنی نیست، اما اولین و سالم‌ترین پیش فرضی که می‌توان در این زمنیه ارائه کرد، این است که شخص تصمیم‌گیرنده و تعیین‌کننده منصوب در جایگاه مربوطه تخصص و تجربه کافی ندارد.
بر اساس این گزارش، فارغ از سوءمدیریت، عدم تولید خودرو‌های استاندارد و گسترش استفاده از خودرو‌های فرسوده از دیگر عوامل افزایش مصرف بنزین هستند. در تمام دنیا خودرو ارزان و سوخت، قطعه و تعمیرات آن گران است و همین باعث می‌شود نگهداری خودروی فرسوده که پرمصرف است صرفه اقتصادی نداشته باشد؛ بنابراین در مصرف سوخت صرفه‌جویی می‌شود، ولی در ایران چنین روندی وجود ندارد؛ بنابراین، تبدیل ایران به کشور واردکننده بنزین، اتقاق دور از انتظاری نبود.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;