افشاگری از دلیل مرگ ۱۹ نفر در آتش سوزی کلینیک سینا

به گزارش تاسیسات نیوز،  قالیچه باف یزدی، کارشناس رسمی دادگستری با حضور در  لایو جنجالی صفحه رسمی اینستاگرام تاسیسات نیوز تحت عنوان فاز چهارم که هر سه شنبه ساعت ۲۱ با حضور کارشناسان در حوزه های مختلف برگزار می شود، از اهمالکاری های وحشتناکی خبر داد که منجر به مرگ غیرقابل باور ۱۹ تن در فاجعه آتش سوزی کلینیک سینا  درسال ۹۹ شد.
بر اساس این گزارش، قالیچه باف یزدی با حضور در این گفت و گوی زنده با حضور روح اله واصف سردبیر پایگاه خبری تاسیسات نیوز، بابررسی جزئیات این حادثه به افشای دلایل و عوامل اصلی وقوع این آتش سوزی و مرگ ۱۹ تن از هموطنان ما  پرداخت.
قالیچه باف یزدی با بیان اینکه ساختمان این کلینیک از حداقل امکانات و الزاماتی که در بحث ۱۴، ۱۷ و ۲۲ مقررات ملی ساختمان به طور جدی به آن پرداخته شده و هر ساختمانی باید این قوانین را رعایت کنند برخوردار نبود گفت:
ساختمان مذکور بدون سیستم تهویه و برخورداری از حداقلهای استاندارد در بخش تاسیسات مکانیک و برق روزانه تعداد زیادی بیمار را در بخش سونوگرافی، دندانپزشکی، ام آر آی و جراحی در طبقات مختلف خود پذیرش می کرد در حالی که علاوه بر در اختیار نداشتن تجهیزات لازم جهت اطفاء حریق استاندارد، یه هیچ یک از توصیه های ایمنی در حوزه ساخت و ساز توجه نکرده و حداقل از یک فرد نگهدارنده آگاه در ساختمان نیز برخوردار نبود.
به گفته این کارشناس رسمی دادگستری طبقات اول و زیرزمین این ساختمان بدون برخورداری از سیستم تهویه و تعویض هوا  فقط به سیستم خنک کننده کولر آبی مجهز بوده به شکل کاملاً غیرحرفه ای در محل نصب شده و همجواری کامپوزیت و پشم شیشه و لوله های گاز توکار شرایط را کاملاً برای وقوع فاجعه مهیا کرده بود.
وی ضمن ابراز شگفتی از اینکه چگونه و چرا بخش فنی وزارت خانه راه و شهرسازی شرایط مذکور را در این ساختمان دیده و تایید کرده است اظهارداشت :
بر اساس تحقیقات صورت گرفته ، سیم کشی های صورت گرفته در این ساختمان به صورت غیراستاندارد در کنار لایه های پشم شیشه و روغن و گاز اکسیژن سبب انفجاری حریق شد که متاسفانه به مرگ ۱۹ تن در این حادثه شد.
قالیچه باف یزدی یادآور شد:
جاگیری هواسازها و پکیج ها در پشت بام و راه پله ها به قدری از استانداردها و مقررات موجود در مبحث ۱۴ دور بود که امکان دسترسی به آنها مقدور نبود علاوه بر آن نبود سیستم فشار مثبت، سیستم اطفاء حریق  با فشار قوی و بسیاری از پارامترهای ایمن سازی ساختمان همگی دست به دست هم داد تا ۱۹ نفر پیش از رسیدن آتش از دود حاصل از این آتش سوزی خفه شوند در حالی که اگر نظارت مثبتی در این ساختمان صورت می گرفت و اگر هواساز درست کارشده بود، امکان این وجود داشت که همگی حداقل در اتاق عمل در طبقه بالا جمع می شدند تا لااقل از دود حاصل از آتش سوزی خفه نشده و شاید امکان نجات آنها از طرق دیگر میسر می شد.
وی تنها از وجود یک فرد ناآگاه به سیستم تاسیساتِ افغانستانی بعنوان فرد مسئول و نگهدارنده در این ساختمان ابراز شگفتی کرد و گفت : اگر فردی آگاه و کارآزموده در این بخش وجود داشت و اهتمام به یک چک لیست ساده و بازدید مرتب از تجهیزات و تاسیسات موجود در ساختمان جلوی اتفاقات تدریجی در این کلینیک را می گرفت و یا با اعلام هشدارهای به موقع با این حادثه و مرگ فجیع ۱۹ نفر مواجه نمی شدیم.
این کارشناس در پایان تاکید کرد:
بی توجهی به مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان نه تنها در این ساختمان بلکه در بسیاری از پروژه های عمرانی بسیار بزرگ و پیشرفته که از سیستم کاملاً هوشمند در ساختمان بهره مند هستند سرمنشاء بسیاری از حوادث شده  یا در معرض وقوع فاجعه است که در صورت توجه مسئولان به این امر و  حضور مهندسان مسئول آمار بسیاری از حوادث مشابه کاهش یا از بین خواهد رفت.
گفتنی است؛ در پایان این گفت و گوی زنده روح اله واصف کتاب الزامات کاربردی در طراحی اجرا و ایمنی شبکه های گازرسانی طبیعی با لوله های فولادی با توجه به مبحث ۱۷ مقررات ملی ساختمان نوشته مهندس جلوه گران را جهت آگاهی از مشکلات احتمالی در ساختمان در حوزه نظارت و اجرا و طراحی بسیار مطلوب ارزیابی کرد که آکادمی کاشانه نیز در سایت خود شرایط خرید آن را ایجاد کرده است.
لازم به ذکر است؛ ساعت ۲۰:۴۶ دقیقه روز سه شنبه ۱۰ تیرماه ۱۳۹۹، اولین پیام دریافتی از سوی شهروندان تهرانی مبنی بر وقوع انفجار و آتش سوزی در ساختمان کلینیک سینا اطهر تهران (خیابان شریعتی جنب خیابان ماهروزاده) در سامانه ۱۲۵ آتش نشانی شهرداری تهران ثبت می‌شود. خبر ناگوار و تلخ بود؛ ۱۹ نفر کشته ناشی از انفجار کپسول‌های اکسیژن و آتش سوزی و خفگی ساختمان
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;