نگاهی به افزایش تقاضا برای سیستم‌های سرمایشی

تاسیسات نیوز / سعید سعیدی: برخی ابتکارات به مثابه نمادی از مدرنیته و تحولات اقتصادی هستند، از ارسال کانتینر با کشتی و موتورهای درون‌سوز داخلی گرفته تا مباحث کامپیوتر و بارکد. تکنولوژی‌های سرمایشی به‌ویژه در مبحث تهویه مطبوع و تبرید هم قطعاً یکی از این ابتکارات هستند. توانایی ما برای دستکاری دما تقریبا تمام جنبه‌های زندگی‌مان را دستخوش تغییراتی کرده؛ از چگونگی انتقال غذا و دارو گرفته تا ایجاد و حفظ دارایی‌های حیاتی مانند مراکز داده (دیتا سنتر) و تسهیلات انرژی.
تقاضا برای سیستم‌های سرمایشی روی ریل افزایش قرار گرفته است و این جنبه‌ای از توسعه اقتصادی است. زمانی که سطح درآمد خانوارها به سطح خاصی می‌رسد، آنها به دنبال این هستند که از وسایل رفاهی مدرن‌تر مانند سیستم‌های تهویه مطبوع و سرمایشی به ویژه در آب و هوای گرم تابستان بهره ببرند. زندگی شهرنشینی نیز تقاضا را برای استفاده از سیستم‌های سرمایشی افزایش می‌دهد، زیرا شهرها که عمده جمعیت جهان در آن‌جا متمرکز هستند، بیشتر با گرما دست و پنجه نرم می‌کنند. افزایش دمای ناشی از تغییرات آب و هوا دلیل دیگری بر افزایش تقاضا برای سیستم‌های سرمایشی هستند.
برطرف کردن نیاز برای سیستم‌های سرمایشی در حال حاضر و آینده مستلزم رویکردهای مبتکرانه و سریع خواهد بود. سیستم سرمایشی ارزان برای رفاه اجتماعی بسیار ضروری است، اما انتشار گازها به‌طور مستقیم و غیرمستقیم از وسایل سرمایشی کنونی نقش مهم و فزاینده در تغییرات آب‌وهوایی دارد. بدون بهبود اساسی در طراحی محصولات، تغییر رفتار، سیاست‌گذاری و درگیری بیشتر از صنایع، تقاضای افزایش یافته برای سیستم‌های سرمایشی شرایط نامطلوب آب و هوایی را تشدید خواهد کرد.
این گزارش بر اساس مصاحبه‌های متخصصان و کارشناسان و همچنین یک مدل اقتصادسنجی جدید برای تقاضای سیستم‌های سرمایشی است.
سیستم سرمایشی چیست و چه کسی از آن استفاده می‌کند؟
تبرید و تهویه مطبوع نخستین فرم‌های سیستم سرمایشی در مصارف امروزه ما هستند. تبرید سیستم‌هایی را توصیف می‌کند که حرارت را از بین می‌برد و تمام چیزهای فیزیکی حتی مایعات را در یک دمای ثابت نگه می‌دارد. سیستم‌های تبرید در خارج از خانه، ورودی‌های اساسی در امکانات و فرایندهای شیمیایی و برای تکنولوژی‌های پزشکی مانند تصویربرداری و اسکن هستند که مستلزم کنترل دقیق دما هستند.
تهویه مطبوع، سیستم‌هایی را توصیف می‌کند که دمای محیط یا دمای هوای پیرامون را کنترل می‌کند تا افراد ساکن در خانه یا محیط کار از خنکای آن بهره ببرند. در ساختمان‌ها، تهویه مطبوع ممکن است با یک دستگاه ثابت کوچک یا چیلرهای مرکزی بزرگ که با آب خنک گرما را از بین می‌برند، تامین شود. سیستم‌های تهویه مطبوع خانگی که معمولا در کنار پنجره‌ها تعبیه می‌شوند، حدود ۷۰ درصد از سیستم‌های امروزی مصرفی را تشکیل می‌دهند.
 
چه کسی از سیستم سرمایشی استفاده می‌کند؟ چگونه؟
هدف سیستم سرمایشی فارغ از فراهم کردن رفاه، حفظ مواد غذایی و دارو در سطح ایمن است. طیف متنوعی از افراد و سازمان‌ها از انواع زیادی از وسایل سرمایشی استفاده می‌کنند، از سیستم‌های تهویه مطبوع کوچک که در اتاق‌های انفرادی استفاده می‌شود گرفته تا سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی یک‌تکه برای خانه‌ها و چیلرها که کل ساختمان و فرایندهای صنعتی را سرد می‌کنند. در این گزارش، ما چهار نوع سیستم تهویه مطبوع را تحلیل و پیش‌بینی می‌کنیم:
  • مسکونی: تهویه مطبوع در خانه‌ها؛
  • تجاری: سیستم تهویه مطبوع در مکان‌های تجاری مانند سوپرمارکت‌ها، فروشگاه‌ها، دفاتر کاری و هتل‌ها؛
  • صنعتی: سیستم تهویه مطبوع در فضاهای تولیدی، ورکشاپ‌ها، کارگاه‌ها، انبارها و لابراتورها (هم برای غذا هم برای دارو)؛
  • متحرک: سیستم تهویه مطبوع در خودروها و اتوبوس‌ها
در این گزارش، ما چهار نوع سیستم تبرید را تحلیل و پیش‌بینی می‌کنیم:
  • داخلی: یخچال‌ها و فریزرهای خانگی
  • تجاری: یخچال‌ها و فریزرها در سوپرمارکت‌ها، فروشگاه‌ها و رستوران‌ها
  • صنعتی: سیستم سرمایشی برای حفظ سرما و برای فرایندهای خاص صنعتی مانند تست محیطی محصولات در کارخانه‌های تولیدی و برای فراوری مواد غذایی مانند پنیر
  • حمل و نقل: سرمایش و تبرید برای جلوگیری از نابودی و خرابی محصولات در مسیر رسیدن به مشتری مانند غذاهای تازه و داروها
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;