اعلام الزامات استانداردهای نصب آسانسور

هاشم علایی مدیر کل استاندارد استان اردبیل : کلیه آسانسور ها نصب شده در اماکن عمومی درمانی ، دانشگاهی ، صنعتی و منازل شخصی بایستی گواهینامه تائید یه ایمنی داشته باشند.
به گزارش روابط عمومی اداره کل استاندارد استان اردبیل، مدیرکل استاندارد استان اردبیل در کمیته  فنی اداره کل با اشاره به اجباری بودن استاندارد آسانسورها تصریح کرد:  با توجه به افزایش روز افزون استفاده از آسانسورها در ساختمانهای مسکونی، تجاری، اداری بیمارستا نها، دانشگاه ها واماکن عمومی وصنعتی بازرسی فنی از آسانسورها توسط شرکت های بازرسی فنی تائیدصلاحیت شده سازمان ملی استاندارد ایران، مطابق با استاندارد ملی۱-۶۳۰۳   و از طریق سامانه مدیریت بازرسی آسانسورها  انجام می شود .
وی در ادامه افزود : به منظور اخذ گواهینامه تائیدیه  ایمنی آسانسور ها  لازم است در مرحله اول آسانسورهای مذکور توسط شرکت های معتبرطراحی و مونتاژ آسانسور دارای مجوز از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در سامانه مدیریت بازرسی آسانسور ها ثبت نام نموده، در مرحله بعد، توسط شرکت های بازرسی تائید صلاحیت شده ، مورد بازرسی قرارگرفته ودر صورت وجود نواقص پس از رفع آنها، گواهینامه تائیدیه ایمنی آسانسور با اعتبار یک ساله توسط شرکت های مزبور صادر خواهد شد.
علایی در ادامه گفت : گواهینامه های تاییدیه ایمنی آسانسور ها به دو دسته گواهینامه بازرسی اولیه و گواهینامه بازرسی ادواری تقسیم می شوند. با توجه به عملکرد و کاربرد آسانسور ها، احتمال استهلاک تجهیزات، به منظور تعمیرات مورد نیاز سیستم آسانسور ساختمانها و پیشگیری از بروز خطرات احتمالی، انجام سرویس های ماهانه و بازرسی های ادواری سالانه الزامی می باشد.
هاشم علایی بر لزوم انجام بازرسی ادواری و  استاندارسازی آسانسورها تاکید کرد و گفت: پس از نصب آسانسورها و صدور گواهی نامه بازرسی آسانسوربا اعتبار یک ساله ، بهره برداران آسانسور بایستی جهت سرویس و نگهداری آسانسورهای خود با شرکت‌های دارای پروانه معتبر طراحی و مونتاژ آسانسور قرارداد منعقد کرده و در زمان اتمام  اعتبار گواهی نامه ها، نسبت به بازرسی ادواری آسانسور های خود اقدام و گواهینامه  ایمنی از شرکت های بازرسی دریافت کنند. درغیر این صورت در هنگام وقوع حادثه شرکت بیمه گر عهده دار جبران خسارت و زیان وارده نبوده و مسئولیت هرگونه حوادث ناشی از عدم استاندارد سازی آسانسور، متوجه مدیر ساختمان یا بهره بردار خواهد بود .
هاشم علایی خاطر نشان کرد : براساس بخشنامه ابلاغی از سوی سازمان ملی استاندارد ایران ،استفاده ازسیستم نجات خود کار در هنگام قطع برق برای اسانسورهای بدون گیربوکس الزامی بوده وبرای سایر آسانسورها پیشنهاد می شود به منظور تامین شرایط بند مذکوراز سیستم UPS و باتری Blackout استفاده شود. براین اساس استفاد از سیتم UPS به جای باتری Blackout برای پروانه های صادرشده ازتاریخ۲۱/۱۲/۹۶ به بعد الزامی است .
وی خاطر نشان کرد : در سال گذشته تعداد۱۲۰۰مورد گواهینامه بازرسی آسانسور با همکاری ۸ شرکت بازرسی فنی تائید صلاحیت شده ، برای ساختمان های خصوصی و دولتی صادرشده که از این تعداد،  ۳۲۵ مورد مربوط به گواهینامه های بازرسی ادواری و مابقی گواهینامه بازرسی اولیه می باشد.
وی در ادامه این موضوع را نیز یادآور شد که صدور پایان کار در شهرداری ها منوط به ارائه گواهینامه  ایمنی آسانسور از سوی مالکین و تائیدیه اداره کل استاندارد استان می باشد.
مهندس علایی درپایان گفت: مردم می‌توانند در صورت نارضایتی از کیفیت، عملکرد و یا ایمنی آسانسورهای نصب شده توسط شرکتهای بازرسی فنی ، مراتب را به صورت کتبی به اداره کل استاندارد استان اردبیل منعکس کرده و یا با شماره تلفن گویای ۱۵۱۷ و شماره تلفن های ۸-۳۳۷۴۱۱۵۷ تماس حاصل فرمایند.   
منبع استاندارد
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;