اعلام اختتام بررسی “طرح بررسی تجربی تاثیر باد و دمای محیط بر عملکرد برج خنک‌کننده خشک نیروگاه برق”

اردکانی خاتمه طرح ارجاعی “بررسی تجربی تاثیر باد و دمای محیط بر عملکرد برج خنک کننده خشک نیروگاه برق منتظر قائم و ارائه راهکار اجرایی” را اعلام کرد.

 

 

 

 

به گزارش تاسیسات نیوز، محمد اردکانی رئیس پژوهشکده مکانیک سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران در گفتگو با خبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرنگاران گفت: این طرح از سوی دفتر تحقیقات و استانداردسازی برق منطقه‌ای تهران در سال ۹۰ به پژوهشکده ارجاع شد.

 

وی افزود: برق کالایی استراتژیک است که به روش‌های مختلف تولید می‌شود که از جمله این روش‌ها نیروگاه‌های حرارتی می‌باشد. در نیروگاه‌های جرارتی برای دفع حرارت بخار خروجی از توربین و تبدیل آن به مایع از برج‌های خنک‌کننده نوع خشک استفاده می‌کنند که این برج‌ها در تابستان و در زمان گرمی هوا و وجود باد با افت عملکرد مواجه می‌شوند و این افت بر روند تولید برق تاثیرگذار بوده و میزان تولید برق را کاهش می‌دهد.

 

اردکانی با اشاره به معضل شرایط بحرانی آب در کشور اظهار داشت: برای رفع این معضل در شرایط بحرانی استفاده از آب بر روی رادیاتورهای برج‌های خنک کننده، ‌صورت می‌پذیرد که این خود متحمل هزینه زیادی است. بنابراین در این طرح با توجه به تحقیقات و اندازه‌گیری‌های میدانی متوجه شدیم که وزش باد اثر منفی بر عملکرد برج خنک‌کننده دارد و در نتیجه تولید برق را کاهش داده و انتقال حرارت و عملکرد و راندمان برج را پایین می‌آورد، بر همین اساس یک راهکاری ارائه شد که با نصب پرۀ راهنما، وزش باد به نحو مطلوب وارد برج خنک کننده شده و عملکرد برج را بالا می‌برد.

 

وی در خصوص سابقه اجرای طرح در کشور تصریح کرد: در حال حاضر این طرح با این کیفیت انجام نشده و برای اولین بار در کشور است که این روش به صورت تحقیقات میدانی و ارائه راهکار اجرایی صورت گرفته است و تاکنون تحقیقات انجام شده به صورت شبیه‌سازی عددی انجام شده‌ است، همچنین کارآمد بودن طرح اثبات شده و راهکار عملی به صورت پایلوت در نیروگاه اجرا شده‌است.

 

وی خاطرنشان کرد: با توجه به کاربردی بودن این طرح پایان نامه دو دانشجوی دکترای پژوهشکده مکانیک در ارتباط با طرح فوق تعریف شده و تا کنون بیش از ۵ مقاله ISI به چاپ رسیده و یا در دست چاپ است.

 

پایان پیام /.

 

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;