اظهارات دکتر ترکان در مورد مسکن امید

به گزارش تاسیسات نیوز، اکبر ترکان نماینده رئیس جمهور در امور هماهنگی بافت های فرسوده و ناپایدار شهری در نشست “معرفی ابعاد و فرصت های سرمایه گذاری طرح مسکن امید” که با حضور انبوه سازان و سرمایه گذاران برگزار شد، از تفاوت رویکردهای نوسازی بافت فرسوده با گذشته خبر داد و گفت: در گذشته تنها به نوسازی خانه فرسوده توجه می شد ولی درحال حاضر رویکرد نوسازی در بافت فرسوده توجه به محله سازی است.


وی افزود: تفاوت محله سازی با خانه سازی توجه کردن به ایجاد معابر، مراکز خدماتی و نیازهای محله است.


ترکان با تاکید بر اینکه نمی خواهیم خواب شهر بسازیم، گفت: اگر به دنبال محله سازی هستیم باید به معیشت محله نیز توجه داشته باشیم. مشاور رئیس جمهور در امور هماهنگی نوسازی بافت های فرسوده و ناپایدار شهری با تاکید بر اینکه تهران محلی برای تمام ابعاد زندگی و معیشت است، گفت: در گذشته رویکرد شهرداری به گونه ای بود که اخذ موافقت ساکنان محله به منظور تجمیع برای دستیابی به عرصه یکپارچه جهت نوسازی سال ها طول می کشید اما رویکرد شهرداری در طرح مسکن امید به نحوی است که عرصه آماده در جوار خانه های فرسوده در زمین هایی که متعلق به شهرداری است در اختیار توسعه گر قرار می گیرد.


وی ادامه داد: در این روش صاحب زمین شهرداری است و توسعه گر نیز مسئولیت ساخت را بر عهده می گیرد. سهم هر یک از طرفین نیز در قالب قرداد مشارکت به شکل 50 – 50 تامین می شود. در نهایت توسعه گر، مختار است سهم خود را به گونه ای که می خواهد اداره می کند و شهرداری نیز سهم خود را به ساکنین قطعه مجاور که بافت فرسوده است می دهد و در مقابل عرصه آن ها را دریافت می کند.


مشاور رئیس جمهور در امور هماهنگی نوسازی بافت های فرسوده و ناپایدار شهری با اشاره به اینکه مخاطب شهرداری در این امر سرمایه گذاران هستند و نه پیمانکاران، خاطرشان کرد: کاربری تمام این زمین ها مسکونی نیست و سرمایه گذار می تواند از خلاقیت خود برای ایجاد فرصت های سرمایه گذاری استفاده نماید، چرا که که نگاه ما به تهران به منزله خواب شهر نیست.


ترکان در پاسخ به سؤالات مطرح شده عنوان کرد: تضمین بازگشت سرمایه فقط مربوط به امور بانکی است و خلاقیت سرمایه گذاران می تواند تضمینی برای بازگشت سرمایه شان در بافت های فرسوده که می توان آن را با عنوان گنج پنهان نیز تلقی کرد، باشد.


وی با تاکید بر ضرورت توجه به مسائل اجتماعی در بافت های فرسوده، افزود: باید با مشکلات مردم محله آشنا باشیم و با استفاده از روابط اجتماعی به توسعه یافتگی برسیم.


مشاور رئیس جمهور در امور هماهنگی نوسازی بافت های فرسوده و ناپایدار شهری با بیان این که امیدواریم در این جا دولت نقش کارفرما را بر عهده نگیرد، گفت: برای انجام این پروژه سازمان برنامه و بودجه 1500 میلیارد تومان تعهد کرده است.


این به آن معناست که دولت باید معابر را بسازد و در اختیار شهروندان قرار دهد. این اتفاق در نهایت از طریق شهرداری و با حمایت دولت انجام می شود.


مشاور رئیس جمهور در امور هماهنگی نوسازی بافت های فرسوده و ناپایدار شهری با تاکید بر اصرار شخص رئیس جمهور بر نهاوندیان، مشاور اقتصادی او برای تعیین تکلیف موضوع بافت فرسوده، عنوان کرد: به دنبال آن هستیم تا در شرایط فعلی که دولت مصر به تعیین تکلیف وضعیت بافت فرسوده است، چارچوب مشخصی را تدوین کنیم و به هیئت وزیران پیشنهاد دهیم.


وی در ادامه با اشاره به فرآیند تنظیم پیش نویس این طرح جهت ارائه به هیات وزیران، پیشنهاد ایجاد کمیته ای متشکل از سرمایه گذاران راغب در این امر را داد تا بتوانند پیشنهادات و انتظارات خود را به منظور اخذ مصوبه از هیات وزیران ارائه دهند.


وی با بیان اینکه ۱۱ میلیون نفر در حاشیه شهر زندگی می‌کنند، گفت: یک میلیون و ۵۰۰ نفر دانش آموز در محلات بافت فرسوده داریم که باید کمبودها را برطرف کنیم و سرویس دهی کامل به این دانش آموزان را شاهد باشیم.


ترکان درباره بازه زمانی اجرای این طرح، گفت: از 18 تا 24 ماه زمان ساخت هر مجموعه تخمین زده شده است، اما زمان پایان این طرح به خاطر جمعیت بالا غیر قابل تخمین است.


دکترتركان، مشاور رييس جمهور در امور هماهنگي نوسازي بافت هاي فرسوده و ناپايدار شهري به نقل از روزنامه اعتماد اظهار داشت:طرح مسکن امیدماهيتا با طرح مسكن مهر تفاوت دارد كه حتي شيوه اجراي آن هم با طرح مسكن مهر متفاوت است. وي در اين زمينه گفت: اولا طرح در داخل خود شهر تهران اجرا مي شود نه در مناطق حاشيه اي زيرساخت هاي آن تمام شد.


بنابراين شما ديگر نيازي به ايجاد زيرساخت براي آن نداريد،  ثانيا، امروز شهرداري و دولت با يكديگر هم پيمان شده اند تا اين طرح را با مشاركت بخش خصوصي اجرا كنند و براي تحقق اين امر نيز برنامه ريزي مفصلي كرده اند. ثالثا در اين طرح دولت آماده است تا پيشنهادهاي منطقي پيمانكاران را بررسي كند و اگر مثلا آنها خواستند يك مركز تجاري يا ساختمان غيرمسكوني هم بسازند، اين امر ممكن خواهد بود.


وي افزود: در طرح مسكن اميد، شهرداري تهران به دنبال توسعه گر است و تفاوت اقدامات اين دوره با دوره هاي قبل در آن است كه پيش تر در شهرداري تهران كوشش هايي براي اصلاح بافت فرسوده شد كه در نهايت به نوسازي خانه هاي فرسوده ختم شد، بدون اينكه بافت محله تغيير كند و سرانه هاي فرهنگي_ اجتماعي مورد نياز محله تامين شود.


تركان در پاسخ به اين سوال كه چه تضميني وجود دارد كه مانند مسكن مهر، دولت اين بار هم زير تعهداتش نزند و پيمانكاران را در نيمه راه با تعهدات شان به مردم، رها نكند، گفت: شيوه كار در گذشته اين بود كه مردم را جمع مي كرديم و موافقت آنها را براي تجميع مي گرفتيم. در يك مورد به گفته مسوولان شهرداري ٤ سال طول كشيد تا موافقت لازم كسب شد. در روش فعلي اما شهرداري يك عرصه آماده را ارايه مي كند و توسعه گر را براي مشاركت در ساخت فرا مي خواند.


مشاور رييس جمهور در امور هماهنگي نوسازي بافت هاي فرسوده و ناپايدار شهري ادامه داد: در اين روش صاحب زمين شهرداري است و توسعه گر نيز مسووليت ساخت را بر عهده مي گيرد. سهم هر يك از طرفين نيز به شكل ٥٠–٥٠تامين مي شود. در نهايت توسعه گر، سهم خود را آن طور كه دوست دارد، اداره مي كند و شهرداري نيز سهم خود را به ساكنان قطعه مجاور كه بافت فرسوده است، مي دهد و درمقابل عرصه آنها را دريافت مي كند.


تركان با بيان اينكه ديدگاه اين طرح فقط توليد مسكن و انبوه سازي نيست، گفت: نگاه ما به تهران به منزله «خواب شهر» تمام فضايي كه از سوي شهرداري ارايه مي شود الزاما به واحدهاي مسكوني تبديل نمي شود چرا كه ما به دنبال محله سازي و افزايش سرانه هاي خدماتي هستيم. البته شايد در يك قطعه ٢ هزار متري نتوان محله ساخت اما مي توان بخشي از نيازهاي مردم را تامين كرد.

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;