اطلاعیه روند بازبینی نقشه های فاز ۲

به گزارش تاسیسات نیوز، به نقل از سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، اطلاعیه ای باموضوع روند بازبینی نقشه های فاز ۲ منتشر کرد.
قابل توجه طراحان محترم ساختمان

سازمان استان مستند به بند ۵ ماده ۱۵ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان و ماده ۴ و بندهای ۱۶- ۲- ۲ و ۱۹-۱-۷ و ۱۹-۱-۸ مبحث دوم مقررات ملی ساختمان موظف به نظارت بر حسن انجام خدمات مهندسی توسط اشخاص حقیقی و حقوقی در طرح‌ها و فعالیت‌های غیردولتی در حوزه استان و تعقیب متخلفان از طریق مراجع قانونی ذیصلاح است.

بنابراین در این راستا سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران به‌منظور تکریم ارباب‌رجوع و کاهش مدت بررسی نقشه‌ها و ارتقاء مسئولیت‌پذیری طراحان در نظر دارد، روند کنترل نقشههای اجرایی را بر اساس چک لیست‌های مربوط به موارد زیربنایی (قابل‌دسترسی از طریق سایت سازمان) به شرح ذیل تسریع نماید:

  1. طراح ساختمان ضمن تهیه نقشه معماری منطبق بر ضوابط شهرسازی و مقررات ملی ساختمان یک نسخه از نقشه‌های معماری (طرح اولیه فاز یک) تهیه‌شده را جهت کنترل ضوابط شهرسازی و اخذ تأییدیه طرح، تحویل مرجع صدور پروانه ساختمان می‌نماید.
  2. طراح ساختمان نقشه‌های اجرایی (فاز دو) معماری، سازه‌ای و تأسیسات برق و مکانیک را تهیه کرده و جداول دفترچه اطلاعات ساختمان را تکمیل و تأیید می‌نماید و یکسری کامل از مدارک و نقشههای تهیه‌شده را جهت کنترل مقررات ملی ساختمان در سامانه خدمات مهندسی بارگذاری می‌نماید.
  3. سازمان ضمن بازبینی مدارک ارائه‌شده، نقشه‌های مربوط را با توجه به مقررات ملی ساختمان، کنترل نموده و در صورت نداشتن ایراد زیربنایی ساختمان یا مجتمع یا مجموعه ساختمان را در بخش مربوط به طراحی ساختمان در دفترچه اطلاعات ساختمان ثبت نموده و جهت طی فرایند صدور پروانه، تأییدیه نقشهها و مدارک فنی را به مرجع صدور پروانه ارسال می‌نماید.
  4. در صورتی که نقشه‌های ارائه‌شده دارای ایراد زیربنایی باشد، سازمان استان کتباً و رسماً  (از طریق کارتابل خدمات مهندسی) به طراح اعلام می‌نماید و طراح موظف خواهد بود در اسرع وقت نسبت به اصلاح و ارسال آن از طریق سامانه به سازمان اقدام نماید.
  5. سازمان استان در بازبینی مجدد طراحی‌ها، نقشه‌ها و مدارک فنی ارائه‌شده، در صورت رفع ایرادهای زیربنایی اقدام به ثبت دفترچه اطلاعات ساختمان نموده و جهت طی فرایند صدور پروانه، تأییدیه نقشه‌ها و مدارک فنی را به مرجع صدور پروانه ارسال می‌نماید.
  6. در صورتی که در بازبینی مجدد ایرادات و نواقص نقشه‌ها و مدارک فنی رفع نگردیده باشد و با عنایت به اینکه بازبینی و کنترل نقشه‌ها و مدارک فنی توسط سازمان، از مسئولیت طراحان نمی‌کاهد و طراح ساختمان حسب رشته تخصصی خود پاسخگوی تمامی مراحل و مسائل آن طرح، به سازمان استان، شهرداری، سایر مراجع صدور پروانه و یا سایر مراجع کنترل می‌باشد، سازمان استان ضمن ابلاغ و اخطار به طراح پروژه، جهت طی فرایند صدور پروانه اقدام به صدور تأییدیه مشروط (منوط به رفع ایرادات و نواقص نقشه‌ها و مدارک فنی و ارسال آن به مرجع صدور پروانه توسط طراح) می‌نماید.
  7.  انتظار می‌رود طراحان محترم ضمن احساس مسئولیت در طراحی نقشه‌ها نهایت دقت را مبذول فرمایندسازمان ضمن کنترل‌های لازم در صورت تأیید مشروط و تکرار آن و یا در خصوص عدم‌اصلاح ایرادات و یا عدم ارسال آن ظرف مدت مقرر، مستند به ماده ۸ آئین‌نامه اجرایی ماده ۳۳ و ماده ۱۵ آیین‌نامه اجرایی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان موضوع تخلفات انضباطی و حرفه‌ای، اقدام بایسته قانونی انجام خواهد داد.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;